Hej,

Jag skulle vilja ta skott (eller heter det sticklingar?) från dels en syrénhäck och dels ett pil-träd för att odla på annan plats på tomten. Vore tacksam om någon kunde förklara ingående exakt hur jag gör. Vart jag kapar på befintlig växt, när jag gör det och hur jag rotar och planterar nya växten.

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Sticklingar på syren vet jag inte, men syrener brukar vara enklast att föröka genom rotskott. Har gjort det ett flertal gånnger, på med bra handskar så du får ett bra grepp, se ut lämpliga rotskott och rucka lite på dem innan man drar upp dem så att en bit rot kommer med. Ner i jorden där de ska stå eller i hink med fuktig jord tills man är färdig med nya stället. Syrener kräver inte någon särskilt fin jord men vattna ordentligt första tiden.
Vill man ha mycket rotskott ska man kapa ner en stor buske så att bara någon decimeter sticker upp, nästa år tittar hundra nya skott upp..
Pil sägs ju att man bara ska ta och klippa slanor, ca fingertjocka och sedan sticka ner i jorden. Och vattna...
här är en länk till pilodling:
http://pil-korg.se/page8%20vera%20hur%20man%20odlar%20pil.html
 
  • Gilla
boiso
  • Laddar…
J
syrén är bara att sätta i vatten något dygn sedan sticka ner i marken och vattna.

De tar sig i 7 fall av 10
 
Men bli inte orolig om det tar några år innan syrénen ordentligt tar fart, det tar en stund för den att bygga upp rotsystemet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
För syrén är mitt tips rotskott men att inte ta för små plantor. Det tar flera år för en liten planta att växa upp samt att rådjuren har en förkärlek för småttingarna!
 
Hej,

Tack för era svar. Då blir det att leta rotskott av Syrén och sätta käppar av pil. :)

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Vad gäller pil så kan käppen vara betydligt tjockare än fingertjock. Om du vill att slutresultatet ska bli ett träd så ta en rejäl käpp. Jag satte för några år sedan pilkäppar som var 5-8 cm i diameter och 2,5 meter höga. Av de 6 jag satte tog sig 3 genast i bemärkelsen att den käpp jag satte nu är trädets stam. De tre andra såg först ut att inte klara sig, men sedan kom det skott längre ner på käppen, och nu håller jag på att göra ett träd av ett av de kraftigaste rotskotten (de andra klipptes bort).

Tidpunkten för detta har viss betydelse. Jag satte mina på vårvintern straxt innan saven börjar stiga. Då har de avklippta käpparna så mycket växtkraft i sig att de skjuter blad trots att de inte har några rötter. Kan inte lova att det funkar lika bra nu, men det går ju alltid att försöka. Mycket vatten behöver de under de första åren.

Sedan är tumregel angående beskärning att om du bara vill forma trädet (exempelvis ta bort skott för att få en ren stam) så är bästa årstiden att Juni, Juli och Augusti. Vill du i stället stimulera skottillväxt (t.ex. vid hamling) då är vårvintern innan savning rätt tidpunkt. Skär vid en förgrening och inte mitt på ett skott.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.