och byggherre...och chefsdesigner....och kvalitetsansvarig....familjecoach..osv osv ; )
 
ni ser, personalkök är i tiden! kanske att man skulle ställa en permanent byggbod i anslutning till köket och sitta å äta i. Komplett med micro och kaffefläckade ritningar och kvarglömda engångsmuggar. Så att man känner sig hemma liksom...
 
Tjänstefolk och tjänstefolk. Och "personal" är väl heller inte riktiga begreppet. Men att lantkök är så stora beror på att de i sin glans dagar funkat som - just "personalrum". Där trängdes innepigor och gårdsdrängar med kuskar, körkarlar, lagårdsförmän och allt vad man hade för yrkestitlar. Torparna dock fick ta med sig egen matsäck när de gjorde sina dagsverken...

Visserligen OT, men om TS inte redan rotat i gårdens historia bör hon börja gräva och fråga folk som inte redan avdött.
 
Har precis kommit hem från möte med vårt tredje alternativ när det gäller kökstillverkare. Hon gillade inte den långa "serveringsgångsväggen" utan ville stycka ner den. Hon tycker att det är för mycket vitrin dessutom. Jag som var så förtjust i kontinuiteten och balansen! Sen sågade hon mitt eventuella val av marockanskt mönstrat betongklinker. Pärlsponten ska bort enligt henne ... bättre med släta putsade väggar så att vi slipper konflikten med stuckaturen.

Vilka synpunkter har ni på hennes kritik? Ska jag vara en korrekt slav under byggnadsvården och välja bort mitt mönstrade stengolv? Kommer jag att tröttna på att ha mycket vitrinskåp? Isf kan jag ju sätta gardiner i dem, eller hur? Tycker ni att jag ska separera rummen tydligare eller gillar ni också den långa raden med (vitrin)skåp? Pärlsponten bort istället för att trolla bort stuckaturen?
 
Jag håller faktiskt med den sista kökstillverkaren. Jag hade inte valt att ha den långa väggen med vitriner och sittbänkar även om det ser trevligt ut. Jag hade definitivt delat rummet i två rum som det egentligen redan är och avslutat raden med vitrinskåp i själva köket. Sen en liten bit vägg mot matrummet vid ytterväggen så det bir en tydlig gräns var de två rummen börjar och slutar. Då kan du ha Sittbänkarna och vitrinskåpen kvar fram till väggen och pärlspont i köket. OCh matrummet blir ett matrum där du kan välja material som passar till stuckaturen.

Visst är det fint med vitrinskåp men jag tycker det blir väldigt många. Tänk på att man bara vill ha sånt som är fint i de skåpen och i ett kök har man ändå mest sånt som kanske inte passar bakom glasdörrar. Även om man sätter tyg blir det ett lite plottrigt intryck tror jag.
 
Sophie skrev:
Visst är det fint med vitrinskåp men jag tycker det blir väldigt många. Tänk på att man bara vill ha sånt som är fint i de skåpen och i ett kök har man ändå mest sånt som kanske inte passar bakom glasdörrar. Även om man sätter tyg blir det ett lite plottrigt intryck tror jag.
Nu försöker jag allt försvara mig och arkitekten! :surprised: Jag har massvis med fina saker, loppis- och auktionsfantast som jag är! Bannlyser det som är fult! OM jag måste ha något som är fult så får det skuffas undan i ett annat skåp. Sen är det ganska härligt med belysning i skåpen som man kan ha som bakgrundslyse vid långa middagar på helgerna.

Tack för synpunkterna! Jag måste verkligen ha andras synpunkter innan vi startar ... sen får vi se hur det verkligen blir!
 
Ja jag tänkte ju mer på sånt som man "måste" ha i köket som vissa maskiner och kanske en del plastbyttor och grytor som man inte vill ha framme synligt. Det är inte heller så kul att ha grytor och stekjärn i vitrinskåp även om de är fina kanske... Jag ser på ritningen att ni har även vanliga skåp så det är klart att där finns plats till sånt på andra ställen.

Men även om du har massor av fina saker...eller just därför. Tror du inte att det blir rörigt att ha massa olika saker (nu vet jag ju inte vad du har men antar att det är olika färg,stil,storlek etc)

Och personligen (allt jag skriver är ju förstås min personliga åsikt då det kommer till smak) tycker jag inte om belysning i vitrinskåp eftersom jag starkt förknippar det med 90-tals renoveringar. Inom byggnadsvården har jag lite svårt att få in belysta skåp men det är som sagt helt en smakfråga. :)
 
Mmmm, håller med Sophie, Vissa vackra saker kan det bli för mycket av. Man kan kvadda en byggnadsvårdsinsats med just att det blir för mycket lika av en sak. Som tex köksinredning eller vitriner. Det fanns inte i de mängder vi har nu. Variera och bryt upp. Ta vara på stuckaturen och lätta på gasen när det gäller pärlspånten. Belysning i skåpen går bort..... plocka fram dina kandelabrar istället! Måste faktiskt hålla med arkitekten. Det är så här med de här renoveringarna. Kill your darlings och vänd på steken en gång till!
 
gafsan skrev:
Måste faktiskt hålla med arkitekten. Det är så här med de här renoveringarna. Kill your darlings och vänd på steken en gång till!
Nu hänger jag inte med! Du menar att du håller med kökstillverkaren? Arkitekten är ju den som vill ha alla vitrinskåpen.

Pärlsponten är så gott som bortvald (så nu handlar tråden egentligen om allt det andra!).

Apropå byggnadsvård. Jag börjar bli lite smått galen på att avväga allt mot byggnadsvård. Det är egentligen lite töntigt att vi försöker hindra utvecklingen och slaviskt titta bakåt. Däremot är det viktigt att renoveringar harmonierar med husets stil och ålder. Ska jag ha ett kök som är korrekt så ska jag egentligen ha ett 40-50-talskök för det var då man flyttade upp köket från källaren eller så ska jag bygga ett sekelskifteskök i källaren.

Hjälp mig nu att döda mina darlings!
* Vitrinskåpen är ganska medvetslösa, men vill fler säga sina åsikter så tar jag tacksamt emot dem!
* Det marockanska eller franska stengolvet. Annars blir det fiskbensparkett eller något plankgolv, ev rutmålat.
* Att ha det halvöppet mellan matrummet och köket, med den långa raden av skåp och sittbänkar.

Kolla även på allt annat och ge mig feedback! TACK!
 
  • DSC_0001klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0254_redigerad-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste nog säga att om det är sådant tegel som du visar på bilderna så tycker jag absolut inte det passar ihop med den typ av kök du vill bygga. Du frågar om att sätta ihop pärlspont med stuckatur och så funderar du på att lägga den här typen av golv?? Jag tycker det är tio gånger värre än att blanda pärlspont med stuckatur. Och då gillade jag aldrig den idén från början.

Apropå den långa väggen. Är det ett enda stort rum så att det bara blir en bänk mellan matplatsen och själva köket på andra sidan? För då fungerar nog väggen. Jag skulle nog inte själv velat ha en så lång vägg med så många återupprepningar, men jag tycker nog att det fungerar. Är det en vägg mellan matplatsen och köket så tycker jag inte att det fungerar, då tycker jag nog att det känns mest lite konstigt. Jag har lite svårt att få dina ritningar att hänga ihop så det är därrför jag inte riktigt vet vad jag tycker.
 
Angående golven! Förr i tiden la man linoleummattor i dessa mönster eftersom man inte hade råd att lägga stengolv. På så sätt är det inget stilbrott! Vi tog vid middagsbordet beslutet att lägga fiskbensparkett och lägga de mönstrade plattorna på verandan istället.

Det kommer att vara en vägg, antagligen med glaspartier emellan (detta gillar köksleverantörerna, men inte arkitekten) så att man får sammankopplingen mellan rummen, men ändå slipper att sitta i röran efter matlagningen. Dessutom gör det att man kan se elden från kaminen.

För att fatta hur ritningarna ser ut måste man kolla bokstavskoderna på köksuppställningarna med bokstavskoderna på planritningen som ligger som en pdf i tråden.
 
Sorry :surprised: menade naturligtvis kökstillverkaren! Det var mycket att peta i här! Nej allvarligt talat så tyckte jag att du gjorde ett klokt val att flytta plattorna till verandan. Ett riktigt bra exempel på hur en darling kan få komma till sin rätt. Jag kan verkligen se det framför mig! Snyggt.
Ja det känns lite råddigt med köket och om du inte har en ännu matsal så håller jag nog på att sära på köksdel och matrum, mest för att just det är en lösning som är vanlig i herrgårdar, även om du har en tjänstefolks känsla! :D
 
Hm - jjag skrev ett inlägg tidigare idag som av någon anledning jag måste ha missat att spara.
Menade inte att låta så burdus som det blev i mitt inlägg.Sorry.
Även om ni har bestämt er för annat vill jag bara förklara hur jag tänkte. Jag tänkte inte stilbrott i form av tidsmässighet. Jag ser nog ert kök som ett modernt lantkök och inte som ett gammeldags kök. Jag tycker helt enkelt inte att ett så fint kök passar ihop med den typen av golv. Jag tycker att det passar i ett lite "ruffigare" kök- eller hur jag nu ska förklara det.
 
Nej jag har också väldigt svårt at se det golvet tillsammans med just det köket. Tror det är väldigt klokt av er att lägga det på verandan istället.

Och jag håller fortfarande på at det blir för mycket vitriner och att det kommer kännas rörigt att vilja visa upp "allt" fint man har. Bättre att välja ut några saker åt gången och sen skifta med jämna mellanrum kanske.
 
Uppdatering!

Det blir ingen pärlspont! Istället släta putsade väggar.
Det blir inget mönstrat klinkergolv! Det blir fiskbensparkett, precis som i den befintliga matsalen och stora rummet vid sidan om.
Det blir vitrinskåp! Och ångrar jag mig kommer jag be dem att göra heltäckande luckor som jag kan byta med eller sätta en tunn gardin i dem!

Det tog tid att låta allt sjunka in ... tack för alla synpunkter!

PS. Det blev inget mönstrat klinkergolv på verandan heller. Plankgolvet kommer troligtvis att rutmålas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.