Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om det är praktiskt möjligt att mura upp en liten pool i lecablock i innermåtten 160cm*200cm, djup ca 75-80cm befintlig altan?? Vill undvika att göra hål i altanen:rolleyes:.

Flera år i rad har vi haft en uppblåsbar pool, 3000L vatten, på tilltänkta platsen så jag är säker på att altanen pallar för trycket.
Tanken är att det skall vara en reglat med träram en bit upp samt med ett fotsteg/sittplats runt omkring. Tänkte att träramen hjälper till att "hålla ihop" själva konstruktionen om ni förstår vad jag menar..:p!

Lecablocken skall ju självfallet putsas, behandlas med fuktspärr samt kläs med frostsäker mosaik.
Svärfar var tveksam till detta då han tror att det kan bli sprickor & inte hålla tätt eftersom träet på altanen kanske rör på sig lite.
Kan tillägga att jag inte tänkt skruva fast den i altanen.
Vad tror ni? Någon som har gjort något liknande?
Har ju sett andra händiga här som byggt av leca men då har det varit nedsänkt i marken:Dvilket är jättesnyggt det också...

Ber om ursäkt om det verkar snurrigt men jag är bara på planeringsstadiet ännu:blushing:
MVH Maria
 
Redigerat:
Min fråga är egentligen: Håller leckablocken tillsammans med träreglarna för vattentrycket? Poolen blir ju ganska liten så det blir inte så många kubik vatten:rolleyes:
Jag skall ju inte ha den nedgrävd utan ovan mark.
Kan man lägga Leca i botten också eller bör man gjuta en betongplatta?

Mycket tacksam för svar:)!
 
Envis skrev:
Min fråga är egentligen: Håller leckablocken tillsammans med träreglarna för vattentrycket? Poolen blir ju ganska liten så det blir inte så många kubik vatten:rolleyes:
Jag skall ju inte ha den nedgrävd utan ovan mark.
Kan man lägga Leca i botten också eller bör man gjuta en betongplatta?

Mycket tacksam för svar:)!
Skulle aldrig komma på en sådan tanke som du har. Så personligen kan jag bara säga att det låter snudd på omöjligt att få något sådant beständigt. En vinter så är nog det mesta på glid tack vare virkets rörelse och att virkets bäst före datum förkortas nog ganska rejält, har inga bevis för det eftersom jag vet ingen som gjutit på trall förut, bara en magkänsla.

Men om du går vidare så tala om hur det går, jag har gärna fel.;)
 
Tack för svaret!
Det blir nog att komma på en annan lösning.
 
Kan du inte göra som jag gjorde då, och ta upp ett hål i trädäcket?
 
Såga upp ett hål i trädäcket, gräv resten som behövs, köp en pool från ÖB med stativ och plastkanter, sänk ner i hålet. Lägg någon sorts plast/gummiliner runt kanten så att ingen skada sig. Njut!

Dölj pumpen under altanen, såga ev upp en inspektionslucka.

SKulle plasten spricka så är det ju bara att köpa en ny. De är inte direkt dyra.
/H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.