God natt,

Jag vet att denna fråga stötts och blötts ett antal gånger redan, men jag har inte hittat något som besvarar just mina funderingar.

Vi är på gång att bygga ut vårt 30m2 lilla fritidshus från 70-talet i Östergötland med ytterligare ca 50m2. I den befintliga delen har vi vanliga el-element placerade som vanligt under de fönster som finns. Vi har normalt en grundvärme på runt 8-10 grader under vinterhalvåret, då vi brukar tillbringa ett fåtal helger där nere. (kanske mer nu med en liten 3-åring som älskar att vara där, och med en skidbacke inte långt därifrån som jag bestämt hon ska tränas i ;)

Nu funderar jag ju på uppvärmningen i nya delen. Ska jag montera el-element överallt, eller kan jag kanske köra på en L/L-pump med "frostvakt" som kan hålla ca 10 grader? Då borde jag klara mig helt utan element i nya delen som inte kommer ha någon typ av vattenledningar. I den gamla delen kan man då ha ett eller två element igång som "backup".

Jag bifogar en planskiss. Det är alltså den "bakre" delen på 5x10 meter som blir det nya. Jag tänker mig en L/L på bakre väggen precis bredvid dörren till det mindre sovrummet. Och kanske ett extra element inne i det stora sovrummet. Vad tror ni om det? Luftvärmepumpen bidrar ju även med luftcirkulation när man eldar i kaminen.

En annan fråga som dykt upp är ju den här gamla principen att montera element under varje fönster för att minska risk för kallras och imma. Jag kan tänka mig att detta är mindre viktigt med dagens isolerglas. Stämmer det? Funderar lite eftersom vi kommer ha ett 3m brett skjutparti i glas mot altanen, och två 8x20 fönster på den västra väggen.

Om jag nu väljer att köra på endast L/L i nya delen, finns det då någon rekommendation på en modell som har "frostvakt" och som även har en relativt tyst innerdel? Har för mig jag även sett modeller med GSM-styrning, men då kanske det drar iväg i pris. Har du tips på sådan tas det dock tacksamt emot också ;)

/Egge
 
  • utbyggnad-plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag går i liknande tankar då jag själv funderar på att bygga ut mitt fritidshus framöver och min plan är att satsa på ordentligt med isolering i utbyggnaden och direktverkande el. Jag tror att det blir en relativt billig och effektiv lösning om man får värmen att stanna kvar i den nya delen. En L/L känns lite overkill på denna lilla yta och dessutom så är det skönt att slippa (o)ljudet plus eventuella driftstörningar pga vargavinter osv.
 
Ja fläktljud kan man ju vara utan om det går såklart. Oas vore möjligheten till kyla inte helt fel under sommaren.

Har just klurat lite på det där med elementplacering och snackat lite med byggaren. Att ha element på sidan om skjutparti och golv-tak fönster ser ju inte så roligt ut dock. Men så kom jag på, det finns ju numera snygga vertikala element. Det sticker ju iväg lite i pris, men tex LVI Milo V håller sig iaf på "rimliga" nivåer när man bara behöver ett eller två av dem.

Skulle kunna tänka mig att två st 400 breda 1000W i hörnen på vänstra/västra väggen skulle kunna lösa den biten, och sedan "vanliga" element i sovrummen där utseendet kanske inte känns fullt lika viktigt.

Ja, det är ett fritidshus, men man kan ju vilja ha det snyggt ändå ;) Och utbyggnaden blir ordentligt isolerad.
 
Tack för tipset. Problemet är att det stora fönsterpartiet mot altanen också är ett öppningsbart skjutparti, som man inte vill ha några element att kliva över vid ;)

Skulle iofs gå att montera ett lågt element vid den fasta delen av skjutpartiet. Typ denna: www.varmelist.se Men det blir oas endast ca 300W för den korta biten och det räcker ju inte långt. Å de är säkert svindyra ;)
 
Det är inte styrningen som är största bekymret utan den fysiska placeringen av elementen, för att det inte ska se konstigt ut. Att ha element under fönstren är man ju van vid, men det funkar ju inte med fönster som går golv till tak. Då är det ju normalt golvvärme man kör med, men det ska inte vi göra. Är fortfarande inne på två snygga stående element på väst-väggen.
 
Det finns elelement i form av en spegel. Nobö Safir.
Eller som 30x1200 Lvi granitpaneler. För ca: 4.000:-

Här finns massor att läsa om elelement: http://www.aeservice.nu/index.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.