Hej
Undrar över om någon av er har haft problem med att panel på hus har satts snett, och att avståndet mellan panelen varierar kraftigt som i detta fall som ska vara 15 mm men är allt från 22 till 8 mm.
En annan stor miss är att gavelspetsens panel inte stämmer med vägglivets panel, som har en förskjutning på 16 mm totalt. Ser inte snyggt ut.

Beträffande spikar och dess islagning har panelen nedtill spikskallarna i liv med panelen men upptill på gavelspetsen är de inskjutna ca 4 mm vilket gör att det blir svarta hål när man målat, tråkigt.

Har någon erfarenhet av hur man tacklar detta? Vilka krav kan man ställa på ett hus för 1,2 milj?

Husförsäljaren skall ta kontakt med husleverantören.
 
Trä är ett levande material, så viss variation får man nog acceptera. Men 15 mm +- 7 mm öåter mycket - har du några bilder?

När det gäller spikskallarna kan det nog lösas genom lite spackel innan målning, men kanske ni kan få någon kompensation för detta?
 
Är själv allergisk mot båda dessa problem som TS upplever så i vårt kontrakt med huslev fick vi inskrivet att panelen skulle linjera och att spikskallarna skulle vara islagna ner till spikhuvudet, varken mer eller mindre. När huset kom så var allt mkt välgjort och panelen på det förhöjda vägglivet spikades på plats för att uppfylla våra önskmål!
 
Jag har spikat panel på ett 165 m2 en å halvt plan hus och på ett 64 m2 garage med vind och på ett 35 m2 garage. Liggande panel på alla 3 husen och den låg både i liv, vågrätt och passade ihop med alla annan panel runt knutar och gavelspets. Ser rakt och fint ut oavsett från vilket håll man tittar.
Som vanligt handlar det om att man tänker sej för, vet hur man gör och är noggrann, svårare än så är det inte.
Skulle inte betala över en mille för ett hus där dom som byggt inte ens kan spika panel, hur ser resten ut?? Dom som slarvar med det som syns lär ju inte varit noggrannare med det som inte syns.
Reklamera, gör om gör rätt!
 
  • Gilla
shaky
  • Laddar…
patrik659 skrev:
Är själv allergisk mot båda dessa problem som TS upplever så i vårt kontrakt med huslev fick vi inskrivet att panelen skulle linjera och att spikskallarna skulle vara islagna ner till spikhuvudet, varken mer eller mindre. När huset kom så var allt mkt välgjort och panelen på det förhöjda vägglivet spikades på plats för att uppfylla våra önskmål!
Så skall det göras, men ofta glömmer man att ta med detta. För en del retar det hela husbyggarglädjen andra bryr sig inte. Personligen så klagade jag på detta men fick ge mig. Nu efteråt md liggane panel och täckbräder vid elementskarvarna så ser jag det inte. Tycker nog att det finns större problem att bry sig om ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.