Jag hade tänkt anta grannens anbud om gammalt taktegel från en gammal lada på deras sommarställe, det skulle passa bra till tillbyggnaden på mitt gamla hus. Men då sade någon med pondus att även om tegelpannor kunde ha en väldigt lång livstid om de ligger kvar på samma tak så går de väldigt lätt sönder om man flyttar dem. Teorin skulle vara att de anpassat sig till ojämnheter etc på det gamla taket, och om man flyttade dem så klarade de inte de nya ojämnheterna på det nya taket. Det hela avslutades med en historia om hur en bekant gjort just detta och hur i princip alla pannorna hade gått sönder följande vinter.

Ligger det något i detta? Nu vill jag förstås gärna höra en mängd röster som gjort just detta och vars tak sedan ett antal år ligger hela kvar :)...
 
På vårt gamla hus satte den tidigare ägaren på begagnat tegel på 80 talet och det håller än!.. Om nått år tänker jag nog se över undertaket men de befintliga teglet kommer garanterat åka upp igen :)
 
Tappar man en panna i backen, gammal eller ny, så går den sönder och dåligt bränt teglel blir poröst men inte fanken spricker tegel bara för att det byter hus.
 
Det viktiga är hur man förvarar och transporterar dem, dvs stående och inte liggande för liggande spricker de garanterat. Täckning rekommenderas förstås eftersom de inte kan röra sig stående i pallkragar och risken för att de skall spricka om det fryser är stor om det t ex ligger snö och is om vartannat mellan dem. På tak är det däremot inget problem.

/Kent
 
Det är snarare tvärtom mot vad TS befarar. När teglet legar i många år på ett tak så har de dåliga pannorna redan gått sönder. Om man då sorterar ut det som är helt så får man taktegel som är bättre än nytt. Dessutom (oftast) snyggare. Givetvis måste man sortera bort spruckna och sönderfrusna pannor.
 
På min mammas fritidshus från 1903 har taket lagts om en gång. Taket fick en rensopning, underlagspapp och ny läkt. Sedan lades de gamla pannorna tillbaka. Samma sak har gjorts med lillstugan som är från 1912. Det är en del jobb med att stålborsta bort mossan från alla pannor. Under detta jobb sorterar man även ut de sämre pannorna och byter. Personligen skulle jag inte återanvända betongpannor, men riktiga tegelpannor kan ha en mycket lång livslängd även om man flyttar på dem ibland.

Erik
 
Klart att man kan återanvända tegelpannorna, den avslutande historian låter som en myt. Frostsprängningar vid frysning sker som regel av att det växt mossa på taket, något som är betydligt vanligare på betongpannor...
 
Finemang! Ja, det lät lite konstigt, men då fortsätter jag planerna med det gamla takteglet...
 
Ett tips är att ta upp ganska många pannor på taket och prova med innan du spikar fast läkten. Vi har lagt ett tak med gammalt handslaget tegel och det skiljer lite mellan pannorna både längd och kupighet. Nu efteråt ser jag att läkten borde nog ha dragits isär lite.
Vårt tak har legat några år nu och visst kan man se att det gått en del flisor ur teglet, det ser ut som att det är där det varit mossa och alger tidigare. Kanske var det redan sprucket där och så när vi rensade bord mossan spolas skärvan bort. Inga pannor har dock gått helt sönder.
 
Om pannorna håller har väl främst att göra med kvalitén och hur bra brända de är. Att de skulle frysa sönder för att man flyttar dem låter tämligen barockt.
 
Mikael_L
Jag tror också (med betoning på tror, då) att de pannor som klarat sig de första 20-30 åren är av bästa kvalitet och blir utmärkta att antingen ha kvar (eller lägga om) på sitt tak eller använda till ett annat tak.
Men att vara försiktig vid hanteringen är givetvis viktigt.

Avemo skrev:
...Det är en del jobb med att stålborsta bort mossan från alla pannor. Under detta jobb sorterar man även ut de sämre pannorna och byter...
Här är också en sak jag skulle gå varsamt fram med. Mekanisk rengöring är säkert helt OK, men var försiktig så inte ytan "ruggas upp" onödigt mycket, för det kan säkert ge vatten en friare väg ner i materialet.

edit:
Förövrigt småler jag åt "att de anpassat sig till ojämnheter etc på det gamla taket".
Såvitt jag kan tänka mig så är taket i sig, tusen ggr mer "levande" material än pannorna som ligger på. ;)
 
Redigerat:
För tio år sedan byggde mina föräldrar till huset och kom över ett parti hundraåriga takpannor och de håller än. Någon enstaka har väl gått sönder. Men snygga är de.

Men innan vi la upp de så körde vi högtryckstvätten på de. Då fick vi bort mossan men även en del sot och andra föroreningar. De värsta körde vi saltsyra på. Och de höll för denna behandlingen också.

De som gick sönder var de vi råkade sätta hammaren på vid fastspikningen.

Ett tips för att få rätt läkt avstånd är att lägga ut två rader med elva pannor i varje. Sen mäta avståndet från första nederkant till sista nederkant och dela med tio. Sen får man kompromissa på taket så att man slipper dela på en pannrad. Någon mm hit eller dit spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.