Mikael_L
carl16gustaf skrev:
Hej

Jag har samma problem som "plåttak". Jag har isolerat och även satt på golvvärmen och har därför fått upp innetemperaturen till normal rumstemperatur i min tillbyggnad. När jag kör in handen genom isoleringen känner jag att det är frost på insidan av vindfolien. Har någon något tips på hur man kan få bort denna fukt utan att vänta till våren?
Kör avfuktare.
Så länge det finns både byggfukt kvar som ska ut och det saknas diffusionsspärr på väggarnas insida så blir det ju en naturlig fukttransport ut genom väggen och det kondenserar och fryser (vid minusgrader) på "rätt ställe" i väggen.
Inte mycket att göra åt det.
I princip bör man kunna ignorera det. Sätta upp diffspärr noga och så. Sen när det blir sommar ska det ångtryck som blir i väggen mha diffusion trycka ut alla fukt genom vindfolien.
Men jag förstår att det inte känns kul, det skulle inte jag heller tycka. ;)
 
Tack för kommentarerna. Jag kör vidare och håller tummarna för att allt går som det ska!
 
Finns det några fasadskivor som klarar lång exponering utan att behöva bytas ut som fallet tydligen är med utegips?

Jag hade tänkt ha fasadtegel på ett eventuellt nytt hus men eftersom en tegelfasad tar rätt lång tid att mura upp så hade det varit praktiskt om man kunnat göra den biten sist, dvs när resten av huset redan är klart, vilket ju kan vara flera år efter stommen restes.
 
  • Gilla
erikhaggner
  • Laddar…
Mikael_L
Jag lyfter denna tråd igen.

Jag vill ha svar på ursprungsfrågan, " Asfaboard, utegips eller vindfolie?"
Men i mitt fall brottas jag endast med alternativen Asfaboard eller vindfolie (typ Windy, T-vind osv).

Jag måste låsa konstruktionen NU! och vill gärna höra så många åsikter om dessa två material som möjligt.
Jag har satt T-vind på friggeboden och Asfa-board på garaget. Så jag har provat bägge i mindre skala redan.
Men nu gäller det bostadshuset, 45+195+45 mm korsreglad isolerad träregelstomme. OSB eller spån + gips på insida, vald vindspärr + spikläkt + träpanel + slamfärg utsida.

Ge mig era argument. :D :cool:
 
J
Asfaboard isolerar faktiskt lite också och tål fukt mycket bra.
 
Mikael_L
Ja med asfaboard tror jag väggen kan stå öppen relativt lång tid utan att ta skada.

Vindväv ska också klara en del, men jag tror den snabbare bryts ner av solen.

Vindväven var ju definitivt lättare att råka riva sönder, vilket är en allt ökande risk ju längre tid man låter den stå utan fasadpanelen.
 
Vad fick dig att välja bort utegipset?
 
En fördel med asfan är att det verkar som om mösen inte gillar smaken på den
 
Windy
Enkelt, bra, snabbt och billigt.
Gjorde det på mitt förra hus och ska göra det på det jag håller på med nu.
Kolla att stommen är i lod, sträva på insidan och på med windy på utsidan,
när du sedan skivar på insidan blir det starkt som brännvin.
Själv kör jag med plåtband i kryss pga jag kommer inte att skiva invändigt utan kommer att ha råspånt invändigt också.

Lycka till
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Vad fick dig att välja bort utegipset?
Jadu ...
Tror det är vikten mest faktiskt.
Jag tycker asfa ger i stort samma fördelar, men lägre vikt, lättare att hantera.

På garaget sköt jag alltså fast asfan med klammerpistol. De där smalare och kraftigare klammerna (5,7mm ryggbredd) och ca 30-35 mm långa.
Gick grymt snabbt och smidigt. Gips tror jag ger mig flera extratimmar med jobb, och mer ont i ryggen efteråt.

Sen känns det som att asfa pga sin mjukhet lättare blir helt vindtät (anliggningen mot reglar osv). Men det är kanske en chimär, det blir kanske tvärtom? :O
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
ByggaNytt ByggaNytt skrev:
Personligen valde jag utegips för att förbättra stabiliteten och fick då ett bättre brandskydd på köpet MEN det är jobbigt/dyrt att sätta upp.....

[länk]
[länk]

De andra alternativen är naturligtvis billigare/snabbare att sätta upp så de används mer frekvent.
Satte du silikon mellan skivorna eller sån tejp?
 
10 år gammal tråd:crysmile:
När jag satte mina uteskivor fanns det en plastlist som man satte mellan skivorna, se här:
En gul vägg med ett fönster och vit plastlist mellan ytterbeklädnadsskivor vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.