Hej!
Vi har precis köpt ett hus där man gjort om garaget till vardagsrum men där bergvärmepumpen står kvar i ena hörnet i garaget, bakom en skjutdörr.
Från pumpen går ett antal kopparrör ut i huset. De går längs med väggen och jag skulle nu vilja dra om rören så att jag kan riva upp en dörr i väggen. Lämpligtvis skulle jag vilja att rören går längs med golvet istället för mitt på väggen.
Hur mycket på ett ungefär skulle det kosta att dra om rören om det görs av en fackman?

Tyvärr har jag inte mer info än så då vi inte flyttat in ännu.

Tack på förhand!
 
1-3000 kanske? Beror ju såklart på hur MÅNGA rören är samt HUR de skall dras om.
 
tror inte 3000:- räcker så långt. men under 10 000 kan du räkna med, det tilkomer ju ofta diten o daten. 10 000:- är ju småpotatis mot vad hela huset kostar antarjag.

hur många rör är det?
hur långt ska rören dras?
ska rören isoleras?
hur grova är rören?
kommer det att inebära annan renovring närrören flytts?
 
Det beror ju på rätt mycket hur du vill ha dem "flyttade" är det bara en dörrbåge (vilket jag förutsatte) så är mitt pris rätt rimligt är det helomdragning förbi väggen så är Carman:s pris rimligt.
 
Rören går nu i midjehöjd längs med väggen precis där jag skulle vilja slå upp en dörröppning. Jag vill bara att de vinklas nedåt när de kommer ut från pumpen och dras längst med golvet/väggen istället, så det känns inte som en radikal förändring.
 
Eftersom du inte köpt huset, så räknar du med att det kostar 10 000:-
Då får du en bra öveerslagsräkning när du räknar ihopp vad huset kommer att kosta dig. (blir det billigare så blir det ett plus, Men det går nog åt nån annan stans, alltid massa extra såom måste fixas när man köper hus som man glömt räkna in.
 
Huset är iofsig köpt men det är ju klokt att ta i.
 
En annan/bättre lösning är att flytta pumpen helt och hållet. Vad måste man tänka på då? Vad pratar man om för arbete/kostnad då om man låter fackmän göra det?
 
Att flytte hela pumpen är ju ganska omfattande jobb.

Du måste flytta kal/varmvetten som är draget till pumpen, radiator vattnet som är draget till pumpen & Köldbärar vattnet som är draget till pumpen.
deta kan inebära flytt av expantonskärl & påfyllningskärl.
Sen ska pumpen ha ganska graftig 3 faskabel, som kanske även den måste flyttas.
Pumpen i sig är desutom väldigt tung, tror den väger över 300kg utan vatten, o det är lite knepigt att töma den på vatten.
Så bara flytten kräver ju 2 man i några timmar anttar jag.
 
Flytt av värmepump är dyrare än nyinstallation eftersom det även är en nermontering.
Räkna med 10,000:- Efter flytt av rören ska luften spolas ur, bara det är minst en timmes arbete
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.