Jag skulle utan tvekan välja Trivselhuset. Det har betydligt bättre standard och konstruktion än Hjältevadshuset (åtminstone när man jämför deras standardleveranser).
 
Jag trodde Trivsel låg högre prismässigt?! Jag ska bygga i Nyköping och har tyvärr hört en del nagativt om Trivselhus. Strul mellan byggare (entrepenörer) och Trivsel som fått till följd att byggarna inte vill bygga åt Trivel.

Vi kikade oxå på Trivsel, men valde till slut Eksjöhus. Hjältevad har jag ingen koll på alls.

Lycka till! :)
/Jonte
 
Jag skulle också välja Trivselhus av dessa två.
 
Låter konstigt att de skulle ligga i samma prisklass...är det likvärdiga hus storleksmässigt? Hjältevadshus är ju ett av de billigaste alternativen på marknaden, men jag vet inte mycket om deras konstruktiner. Trivselhus klassas väl av de flesta som ett mer exklusivt och dyrare elternativ ?!

Menar du att de invändigt också är likvärdiga materialmässigt?

/ Sabina
 
vi har kollat på hjältevadshus och här är några fakta jag fick av säljaren

de kör med torpargrund och vill man ha golvvärme kostar det cirka 30 000 extra (på typ Mårbacka. Rosem) fast man behåller fortfarande torpargrunden som standard.
20 cm i mellanbjälklaget och 22 cm i ytterväggarna. Lite vekt måste jag säga...
träregel + spånskiva i väggarna vet jag inte om det är bra eller dåligt, de är dessutom oisolerade som standard så kolla in materialet innan ni köper

LUREDREJERI tycker jag! Det är absolut ingen kvalitet att ha den standard som utgångsstandard...

>:(
 
Jag skulle välja Trivselhus av dessa två, mycket högre kvalité. Vi har varit och titta på flera hus av dessa båda hustillverkare. Sedan är det ju viktigt med bra entreprenörer.
 
Bob_the_builder
Optimist skrev:
de kör med torpargrund och vill man ha golvvärme kostar det cirka 30 000 extra (på typ Mårbacka. Rosem) fast man behåller fortfarande torpargrunden som standard.
Jag tycker inte det är alls konstigt att golvvärme kostar extra... 30000 tycker jag inte heller låter så farligt. Ska du köpa bara materialet själv hamnar du på de nivåerna.

20 cm i mellanbjälklaget och 22 cm i ytterväggarna. Lite vekt måste jag säga...
Tycker du? Hur många tillverkare har mer än 22 cm i ytterväggarna? En vanlig konstruktion är korslagt regelverk 170+45 mm, vilket ger utrymme för 21,5 cm isolering.

LUREDREJERI tycker jag! Det är absolut ingen kvalitet att ha den standard som utgångsstandard...
Jag kan absolut inte hålla med om det påståendet. Därmed inte sagt att Hjältevadshus i alla avseenden håller en fantastikt hög kvalité, men att påstå att de lurar folk att köpa rishyddor tycker jag är magstarkt.
 
Jag tycker det är llite lurigt att inte ha isolerade mellanväggar som standard. Sen förstår jag faktiskt inte att man säljer torpargrund ihop med golvvärme då försvinner liksom återvinning rent ekonomiskt menar jag. Att det kostar 30000 som tillägg är helt ok men det är kombinationen som jag tycker är B aktigt.
Korslagda regelverk har alla det och använder man det till om det är typ träregel och spånskiva

Jag tycker det är lite lurigt...här skall man köpa ett hus och blir jätteglad om det typ går till 1,2 mille liksom och då när man sen forskar vidare då är det oisolerade väggar, ganska lite isolering i väggarna (om det har med att man har just spånskivor och tre regel det vet jag faktiskt inte) men men man har ju lärt sig att man måste fråga om ALLT...

 
Optimist skrev:
Jag tycker det är llite lurigt att inte ha isolerade mellanväggar som standard. Sen förstår jag faktiskt inte att man säljer torpargrund ihop med golvvärme då försvinner liksom återvinning rent ekonomiskt menar jag. Att det kostar 30000 som tillägg är helt ok men det är kombinationen som jag tycker är B aktigt.
Det där får du gärna förklara. Jag kan inte se varför återvinningen skulle försvinna.

Isolerade mellanväggar är väl mest en smaksak och pengasmak. I ett budgethus kan man inte förvänta sig isolerade mellanväggar.
 
Man kan köpa en ny bil för under 75 000 kr (Hyundai Atos) eller över 1 400 000 kr (Mercedes SL 55 AMG).

Båda uppfyller de krav som idag ställs för att få kallas bil.

Man får vad man betalar för.

Isolerade mellanväggar hittar du bara i den övre klassen av husleverantörer och det är inte enbart detta som driver upp kostnadsbilden utan hela synsättet på hur ett hus skall byggas.
 
Winge skrev:
Det lutar starkt åt att vi kommer välja Trivselhus. Det går på några spänn extra men av vad jag läst i detta forum så råder ingen tvivel om vad som föredras.
/Jocke
Det lät på dig som att husen var ungefär likvärdiga storleksmässigt och prismässigt och då var det några som blev väldigt förvånade. Om det fortfarande stämmer är det något annat som är fel. Antingen försöker Hjältevadshus blåsa er på pengar eller så har Trivselhus inte redovisat samtliga kostnader eller något annat. Är det kanske så att Hjältevadshuset är ett par kvadratmeter större än Trivselhuset?
 
Bob_the_builder
Optimist skrev:
Sen förstår jag faktiskt inte att man säljer torpargrund ihop med golvvärme då försvinner liksom återvinning rent ekonomiskt menar jag. Att det kostar 30000 som tillägg är helt ok men det är kombinationen som jag tycker är B aktigt.
Det är inte alls konstigt med golvvärme i ett hus på krypgrund. Med ett isolerat bjälklag, som huset naturligtvis har, blir inte värmeförlusterna större än i en betongplatta. Dessutom får man ett värmesystem som är mycket mer snabbreglerat eftersom slingorna ligger närmare golvytan.

Korslagda regelverk har alla det och använder man det till om det är typ träregel och spånskiva
Nej, det tror jag inte alla har, men de flesta (trähustillverkare alltså). Korslagt regelverk (som alltså ger isolering i två skikt) är en konstruktion som används vid bygge med träreglar för att minska de så kallade köldbryggorna mellan ut- och insida av ytterväggarna.

Insidan kan sedan kläs med gips (vanligast), spånskiva eller annat skivmaterial (vill man lyxa till det väljer man bräder, sk råspont). I billiga hus är det oftast gips i ett enda lager, vilket innebär att man måste använda speciella fästdon så fort man vill sätta upp något på väggen.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad vissa menar här, vad då man får vad man betalar för?

Se på Lyckan i Eksjöhus sortiment, isolerade mellanväggar som std, 240 mm i ytterväggarna och platta på mark för samma pris ungefär.
Sunnanvind i samma serien ungefär samma pengar även där med samma typ av isolering

Det säger väl sig själv tycker jag att har man torpargrund istället för en platta så blir det ju mer drag under den som kan komma in under golvet, fukt osv och frågar man experterna om man ex har torpargrund så rekommenderar de ju inte i första taget att man tar golvvärme. Jag menar bara är det på ett NYTT Hus så...

Detta är ju naturligtvis vad jag tycker. Jag har pratat med drygt 15-20 säljare på deras olika hus vad de har för std och blev helt enkelt väldigt förbryllad över hjältevads std. That´s it!

Välj vad ni vill jag väljer vad jag vill och jag tänker få så mycket Rolls jag kan för den ekonomin som jag har...

 
Quote:
20 cm i mellanbjälklaget och 22 cm i ytterväggarna. Lite vekt måste jag säga...

Tycker du? Hur många tillverkare har mer än 22 cm i ytterväggarna? En vanlig konstruktion är korslagt regelverk 170+45 mm, vilket ger utrymme för 21,5 cm isolering.
Vad har tjockleken för betydelse? (om man bortser från ljud) det är väl sammanlagda U-värdet/K-värdet som är intressant?

I mitt husletande från början hade jag stort fokus på isoleringstjocklek, vilket nu har avtagit. Kommer att ha 200 mm med ett genomsnittligt U-värde på 0.20 W/kvm. Helt ok för mig.
 
Jonas_O skrev:
Vad har tjockleken för betydelse? (om man bortser från ljud) det är väl sammanlagda U-värdet/K-värdet som är intressant?
Precis. Tjockleken har väl möjligtvis en viss estetisk betydelse. Annars spelar det väl inte någon större roll hur tjocka väggarna är.

En annan tanke:10 cm yttervägg gör ca 4-5 kvadratmeter boendeyta på ett normalstort hus (i varje plan). Jämför du två hus med samma boendeyta men det ena har 10 cm tjockare ytterväggar så blir det huset minst 50 kkr dyrare. I teorin i alla fall.

Hjältevadshus har lättreglar i stället för vanliga träreglar i väggarna. Lättreglarna är betydligt sämre på att leda värme än vad vanliga träreglar är och ger därför mindre köldbryggor. Därför kan de göra väggarna tunnare och ändå ha ett bra/hyfsat U-värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.