Hej!
Är det någon som har erfarenhet av följande hustyp?

BYGGNAD
Byggnadstyp Radhus
Byggnadsår 1966
Grundläggning Betongplatta med golvvärm
Grundmur Betongsten
Stomme Lättbetong / trä
Fasad Lättbetong
Fönster Isolerglas
Bjälklag Trä
Tak Eternit
Utv. Plåtarbete Målad plåt
Uppvärmning Naturgas
Övrigt Stensatt uteplats i västerläge. Här kan man njuta av solen stora delar av dagen.

Huset ligger 200 m från havet om det kan ha ngn betydelse för husets skick, det
påverkar iaf priset :x

Supertacksam för goda råd!!!
 
ihusköpartagen skrev:
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av följande hustyp?

BYGGNAD
Byggnadstyp Radhus
Byggnadsår 1966
Grundläggning Betongplatta med golvvärm
Grundmur Betongsten
Stomme Lättbetong / trä
Fasad Lättbetong
Fönster Isolerglas
Bjälklag Trä
Tak Eternit
Utv. Plåtarbete Målad plåt
Uppvärmning Naturgas
Övrigt Stensatt uteplats i västerläge. Här kan man njuta av solen stora delar av dagen.

Huset ligger 200 m från havet om det kan ha ngn betydelse för husets skick, det
påverkar iaf priset :x

Supertacksam för goda råd!!!
Vi bor iof i en bostadsrätt men det är ett radhus på 103 kvm byggt 1963.
På platta, med betongstomme, lättbetongväggar (blåbetong), plåtfasad med tilläggsisolering, tegeltak med centraloljevärme (numera fjärrvärme)

Vad var frågan egentligen ? :)

/K
 
Eftersom vi inte har köpt huset än så undrar jag lite om hur ett sådant hus är
att bo i. Detta är ju inte en br så det är ju ett helhetsansvar man måste ta. Har
ni haft några bekymmer med huset?
 
Lättbetong från tidigt 60 tal är ofta blåbetong, dvs. Radon. Definitivt något du bör kolla.

Etenit taket är också en sak man bör kolla upp och åtminstonde göra klart för sig själv vad det innebär.

Om ni måste lägga om taket så kan det bli nödvändigt med asbest sanering. Det finns iofs. metoder där man låter eterniten sitta kvar. Alternativt så kan man riva av den själv med lite måttligare skyddsutrustning än vad proffsen använder.
 
Redigerat:
tack för det svaret! ska ringa mäklaren och fråga om det är blåbetong.
 
Vi har inte haft så mkt bekymmer med huset - men det är ju äldre så lite åtgärder behövs kontinuerligt.

1. Elen är dragen på 60-talet = ojordat överallt utom i köket
2. Blåbetong + platta på mark innebär hög radonhalt så husen har fått radonsug (på 80 talet tror jag), och nu förra året kompleterade föreningen med radonutsug i rörkulverten eftersom halterna var på gränsen vid senaste radonmätningen.
3. Kolla upp stammarna - avlopp och vatten som är 50 år gammalt kan vara dags att fräschas upp.
4. Vi har inte haft några som helst problem med fukt, men platta på mark från 60-talet kan innebära problem om man reglar upp golv direkt på plattan.
5. Typiskt 60-tals planlösning brukar innebära litet kök och litet badrum, men stort härligt vardagsrum - om man gillar det eller ej är ju subjektivt. Vi har slagit ut ett par väggar för att få det öppnare.

/K
 
Kan passa på att berätta om det första hus vi försökte köpa i början på 90- talet. Det var ett radhus i Hässelby. Litet men med en suverän planlösning, nära mälaren, vi föll direkt för huset.

Det fanns ett besiktningsprotokoll som mäklaren visade upp. Men han lät en aldrig läsa det själv, han höll det i handen och man fick läsa över axeln.

Där stod att väggarna var av betong (vilket jag tvivlade på), jag frågade om det verkligen var betong och inte blåbetong? Mäklare säger lite irriterat "du kan ju läsa vad det står". MEN han höll tummen över ett ord precis före ordet betong. Jag ifrågasatte vad det stod under hans tumme, ännu mer irriterat "inget".

Till slut bände jag handgripligen dokumentet ur hans hand, och det stod mycket riktigt lättbetong.
 
Nu behöver man inte sätta likhetstecken mellan lättbetong och blåbetong. Den lättbetong som tillverkades i Dalby var inte blåbetong och om huset ligger i Skåne (som TS identitiet antyder) är lättbetongen med största sannolikhet därifrån. Men som sagt det är ju alltid bra att kolla.

Bor själv i ett lättbetong/trä radhus iofs från -72, bra inneklimat och faktiskt ganska OK ur energi synpunkt.
 
Hus byggt 1966 betyder väl att allt som inte är bytt måste bytas ;) eller i vart fall är det vad Du måste räkna med. Sen kan man leva med en del också som lite otäta 2-glasfönster, ojordade uttag och sånt, däremot är ett originaltak nåt som behöver kollas noga. Avlopp och inkommande vatten, är det bytt? 200 m fr havet låter som fuktigt.
 
Sitter själv i ett radhus från -68. Känner inte riktigt igen mig i ovanstående stundtals lite väl pessimistiska inlägg. =)
Vårt hus är snustorrt, låg radonhalt, och elen från 68 funkar utmärkt. Men visst, någon lätt- eler blåbetong finns ej här.
Inga problem med stammarna har vi haft.
Inga större nerslag vid varken besiktning när vi köpte huset, eller nu när vi precis sålt det.
Det värsta felet jag kan komma på är lite dragiga fönster.
Sen så ska man givetvis undersöka ett hus från 1968 väldigt noga.
Skicket på olika hus kan ju variera i oändlighet.
Men jag tycker inte man ska behöva vara rädd för ett hus från 60-talet.
Jag har bott i hus och lägenheter från de flesta årtionden, och detta känns nu när jag tänker på det tämligen problemfritt jämfört med övriga.

Lycka till med husspekulerandet =)
 
>ass
Hus är individer, vi bodde i ett suterränghus byggt -66 fr -94 till -99 och det var ett helt problemfritt hus förutom att pannan gav upp efter 30 år. I övrigt inge fukt ens i gillestugan som hade träreglar ingjutna i betonggolvet med trägolv ovanpå och panel på väggarna.
Gäller att hitta rätt hus :)
 
Jag vet inte hur det är söderut - men hus som är från början-mitten av 60-talet är oftast rätt bra här i Stockholm iaf- det var innan miljonprogrammen drog igång på allvar och man började massproducera lägenheter och även radhus...

Som ett exempel pratade jag med en äldre snickare och han sade att har man fönster från 60-talet så brukar dessa innehålla riktigt bra kärnträ i karmarna, men från 70-talet så börjar med sämre kavlitet på dessa, och då är det också mkt mkt viktigt att dom alltid hålls i fräscht skick. Ett 60-tals fönster klarar sig även om man skulle vänta med ommålningen ett par år extra - enligt honom iaf :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.