Y
Ska man passa på och göra något med gräsmattan nu före sommarvärmen slårtill?

Har tidigare hört att man ska vänta länge innan man klipper första gången för annars växer det bara mer.

Men så åkte jag förbi ett ställe där de körde traktor som drog någon stor cylinder som plattade ner deras gräsytor.

Ska man kanske hitta på något sådant, ta en sväng med ringvälten kanske? hehe


* Har mycket mossa på vissa ställen, något jag iofs inte stör mig på
* Däremot retar jag mig på att en stor zon har kraftigt gräs, gräsklipparen orkar inte alls med den utan får höja bordet mer och mer för ens få det klippt alls. ibland får jag ta in en större gräsklippare för få ner det till rimlig höjd igen.
 
Milkshaken
Personligen så brukar jag inte belasta gräsmattan direkt när snön gått bort, men rätt snart så brukar jag tycka det är ok att ungarna springer på den, att man själv använder åkklipparen med vagn eller vält efter, sen klipper jag första ggn när det översta lagret är torrt... Just för att lufta gräsmattan, och den växer snabbare kanske, men det är ju det jag vill:) Den blir tätare och med mindre mossa.
Jag gödslar, och kalkar ALDRIG, just för att jag tycker att det funkar bäst med naturen, och att vi beträder mattan tidigt.

Finns säkert andra som är av helt motsatt mening, men jag tror att vi alla har våra knep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.