Finns det nagon har som har byggt, bygger eller ska bygga Götenehus Moholm? Vi haller pa och skissar som bast, sa alla ideer, erfarenheter, bilder vore av stort intresse for oss. (Eller ar vi ensamma om att gilla det huset? ;) Har inte hittat nagon info har pa forumet...)
 
Is there anybody out there..? Puffar lite ofint for min fraga. Finns inga Moholmsbyggare sa ar jag intresserad av input aven fran andra som bygger andra s.k. moderna Gotenehus!

Ser fram emot lite utbyte av erfarenheter och ideer
 
Vi har byggt ett Sparreholm 2, flyttade in i påskas.
 
Hej, vi ska bygga ett specialritat hus, inspirerat av Hällevik. Vi har förstorat det (236 kvm), ritat om entrépartiet helt, satt in fler och större fönster (UTAN spröjs), bytt ut kryssbalkongerna i trä mot svart smide (i funkisstil), svartlaserad teakytterdörr m.m m.m. Det blir ett modernt hus i stram stil med vit putsfasad, dvs ett helt annat formspråk än vad som visas i katalogen. Det enda som inte blir "nyfunkis" är taket, men det är ändå lite speciellt, då det är vänt åt "fel" håll jämfört med mer traditionella hus. Planlösningen har vi sedan ritat om "från början". Som du ser kan man göra mycket om man har ork och fantasi!

Än så länge är vi väldigt nöjda med GH, och vi har vart väldigt "jobbiga" kunder  ;)

Är det något mer du vill veta, så är det bara att höra av dig!

:)
 
Vad fick ni för pris på putsat? ::)
 
Glömde en fråga, vad har ni för takhöjd (standard) där det inte är öppet? :cool:
 
Att putsa vårt hus kostar ca 180 000 kr extra. Det är en våning man putsar (då sluttningsplanet ju är i betong), på ca 120 kvm.

GH har oftast 2.40 i standard takhöjd där det inte är angivit något annat . För ett tillägg kan man få 2.70. Vår entrévåning (120 kvm) kostar ca 35 000 kr att höja taket på. Man får ju tänka på att alla fönster som blir större ingår i det priset.

:)
 
Kul med lite sjalsfrander... Jag ar absolut jobbig - det finns ju maaanga alternativ att overvaga, och helst vill man ju ocksa veta vad saker och ting kan kosta innan man valjer eller forkastar olika alternativ. Naval, betalar man sa mycket pengar sa har man nog ratt att vara ganska besvarlig  ;)

Moholm har varierande takhojder som standard - 2.40 nere utom i vardagsrummet som ar 2.70. Uppe ar det 2.70 utom i allrummet som har ryggastak. En av andringarna som vi pysslar med ar tanken att byta plats pa vaningsplanen (a'la sluttningshusen) och darmed battre utnyttja den hogre takhojden uppe och fa friare utsikt fran kok och vardagsrum. Far se om det funkar.

Vill forlanga huset och lagga garage i bottenvaningen, mest for att slippa tanja pa detaljplanereglerna.

Skulle garna ocksa flytta entren om vi lyckas med det - just nu hamnar den pa baksidan av huset. Ar daremot valdigt fortjusta i hur hall och trapphus ligger i Moholm, sa det ar nog inte vart att flytta entren om vi inte hittar ett annat satt att fa det bra. Har gjort nagra forsta vilda skisser pa nagot som knappt langre blir ett Moholm som bifogas... Kloka (eller mindre kloka) synpunkter mottages garna!

En fraga till lbg - hur har prislappen forandrats av att ni ritat ett eget hus. Betalar man faktiska kostnader for de andringar som gors eller blir det per automatik dyrare darfor att de tvingas att andra fran standard. Jag far annu sa lange ingen uppskattning av detta fran saljaren, med mindre an att vi vet vad vi vill...
 
  • planskiss5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sa har skulle fasaderna kunna se ut - nej, jag vet att jag inte ar nagon arkitekt, men det kan de hjalpa till med hoppas jag...
 
  • fasad5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är faktiska kostnader man betalar, något annat vore ju lite "surt". Vi hade en prislapp på huset i standardutförande (som det ser ut i katalogen), sedan har priset bara ökat hela tiden, i takt med våra ändringar och tillval ;-).

Det som kostar mest är givetvis förstoringen av själva huskroppen, annat som är dyrt är putsfasad. Entrén, som vi ritat själva, kostar oss ca 35 000 extra. Att rita planlösningen själva (eller ändra i befintlig) kostar inget extra.

:)

P.S Jag ska titta på dina ritningar senare, just nu har jag inte tid
 
Det later finemang. Visst maste de fa betalt for de fordyrande saker man hittar pa, men om de ville sa skulle de ju enkelt kunna ta dod pa skapargladjen genom att gora orimliga prissattningar. Vi skulle en gang for tio ar sedan bygga med Modulent, men efter att kontraktet var underskrivet sa var den utlovade flexibiliteten plotsligen som bortblast och minsta andring kostade mer an att lata dem bygga standard for att sedan riva ut och bygga om i efterhand vilket var just "SURT". Annu surare for dem nar vi blev purkna nog for att utnyttja ett kryphal i avtalet, avblaste projektet och salde "deras" tomt vidare pa oppna marknaden med hyfsad vinst for oss ;D ;D

Den har gangen ar nog var utgangspunkt att ha minimala forvantningar, och att allt som gar att gora ser vi som glada overraskningar!

For ovrigt ar det ju lite markligt att man aldrig lyckas hitta pa andringar och "franval" som gor att det skulle bli billigare... "Nej, vi har inga krav, standard racker sa gott" Men det ar klart att en snyggare trappa skulle vara bra, andra lite i koket, lite extra fonster, lite extra i el och vvs, lite extra yta nar man nu anda bygger... Swisch sa forsvann den tillvalsreserven! :cool:
 
Vad har dom för innerväggar? ::)
 
Innervaggar standard ar 13 mm gipsskivor och lattreglar. Har kanske lite risig klang, men ar inte sa tokigt dels ur brandskyddssynpunkt och dels dampar gips ljud pa ett helt annat satt an tra eller spanskiva. Siktar pa att lagga i extra isolering (gora sjalv, eller betala kanske 15 tkr totalt) samt att ocksa lagga en plywoodskiva bakom gipset att fasta tavlor och annat i. Behovs oftast inte till alla rum, och behovs heller oftast inte mera an i lamplig "hanghojd" - ingen storre nytta av plywooden i knahojd eller takhojd?
Funderar du pa detta ar det vart att ta med i berakningen att man nog vill kosta pa aven mellanbjalklaget lite, med golvgips och/eller isolering for att minska ovasendet fran barnens vilda framfart pa overvaningen (va, nej - aldrig fran vara sma anglar..?)

Kunde kanske inga i priserna skulle jag tycka...
 
Hej igen,
måste säga att Moholm är ett mycket snyggt hus! Det skulle jag definitivt tittat närmare på om vi inte hade varit hänvisade till sluttningshus p.g.a tomten.

Angående era ritningar, så undrar jag varför ni inte höjer taket till 2.70 även på resten av entréplanet? Nedsänkt vardagsrum kan man väl ha ändå? Då kan ni ju ha kök och sällskapsytor på entréplan med högt i tak. Det tycker i alla fall jag är trevligast, då man slipper gå i en trappa det första man gör.

:)



 
Tack for kommentarer och synpunkter. Just nu ar vi mitt i planeringsfasen da allt ar oppet och man inte har en aning om hur man kommer att landa... Jo, jag kan halla med om att 2.70 i bottenplan ar ett ganska intressant alternativ, sarskilt som det nedsankta vardagsrummet inte nodvandigtvis maste vara nedsankt for oss. (man kommer val anda bara att snubbla ihjal sig pa trappsteget?)

Teorin om att byta plats pa vaningsplanen kommer jag att veta mera om efter att for forsta gangen klattrat runt ordentligt pa en stege pa tomten (risk att kommande grannar far ett forsta intryck av att man ar fullstandigt vrickad om de ser mig sta och vingla pa en stege pa olika stallen pa tomten..?) Markligt nog har vi knappt sett tomten annu da vi bor pa andra sidan Atlanten (naja, vi bodde tidigare bara nagra kvarter bort sa vi vet anda hur det ser ut i stort). Teorin ar att tomten ligger relativt lagt, och har fina hackar som omgardar grasplanen. Kommer man upp ett vaningsplan sa kommer man over hackarna, over grannhusen pa andra sidan gatan och dar bakom ligger ett fint gronomrade. Rakt soderut har vi sedan bara 100 meter till sjon, sa man kan kanske till och med fa lite "maklarsjoglimt" ;) istallet for att ha basta utsikten fran barnsovrummens kladkammare...

Men, nog skulle jag tro att det ar 90% chans att vaningsplanen i slutanden ligger kvar som de gor. Kanske ska man inte halla pa och andra bara for andrandets skull?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.