Hej, ska byta ut eternitkanalen från köksfläkten till skorstenen som är en sträcka på ca 7m liggande + höjden från fläkten till taket så nu undrar jag vilken dimension spirorören ska vara 120mm eller 160mm? Jag tror det ska gå bra rymma 160s rör eller kan det vara någon nackdel med köra 160 istf 120? Eternitrören är nog ca 160 i fyrkant men läker i någon skarv eller hål så jag tycker inte utsuget fungerar allt för bra just nu, så därför vill jag köra så grovt som möjligt om det inte finns några nackdelar med det?
 
Ingen som gjort något liknande och isf vilken dimension användes?
 
Finns det plats och ekonomi så hade jag satt dit ett 160 rör.
Glöm bara inte att brandisolera det med en 30 matta.
 
Är det stor skillnad i pris mellan 120 o160 dim?
 
125 eller 160 är bara marginell skillnad. :)
 
använd gasmask ;)
 
Jag har ett liknande problem men funderar på om man inte skulle kunna dra imkanalen rakt upp på insidan av ytterväggen och sedan göra en 90gr böj utåt och skicka ut oset "genom" ytterväggen ca en meter under takutsprånget. Detta för att slippa en takgenomföring eller att dra den gamla vägen vilket begränsar utformningen av köket. Grannens hus är 9m bort och tomtmarken därimellan är outnyttjad plus att avståndet mellan mark och utblåset blir ca 6m. På bygglovkontoret var de inte helt extatiska direkt men kunde inte ge någon förklaring till varför de tvekade som tusan.
 
Du kan få problem med mögel/röta vid takutsprånget ovanför röret efter några år.
Ev att du får in varmluft på kallvinden om du har någon som kan få mögel att börja gro däruppe.
Men det finns inget som förbjuder dig att placera det i vägg rent regelmässigt.

Nu gäller ju inte detta dig då du verkar ha 6m upp till utblåset från marken, men om det ligger på säg 2,5 kan man ju få problem med att grannen har synpunkter på att han får in ditt matos i sin ventilation, altan eller vad som kan störa honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.