Hej alla!

Har nyligen köpt ett hus och jag har börjat ge mig på vår gästtoalett, då kranen stod och droppade och vävtapeten inte satt fast ordentligt överallt.

Har nu kommit så långt som att riva ner det mesta, lite tapet kvar.

Det jag undrar över är att vägg-i-vägg med gästtoaletten är tvättstugan och de som bott här tidigare har gjort ett litet ventilationshål (hål med galler) mellan toalett och tvättstuga. Tvättstugan blir väldigt varm och fuktig när tvättmaskin och torktumlare är igång, denna fuktighet tränger förmodligen igenom ventilationshålet också och in på toaletten (som inte används speciellt ofta och står med dörren stängd.).

Frågan är om det är bättre att täppa till hålet? Toaletten är inte gjord som våtrum (tänkte bara sätta upp vanlig väv igen och måla, kanske måla plastgolvet om det går också). Nu när man rivit lister och annat så har det krypit runt väldigt mycket silverfiskar, kanske normalt?

Vad tycker ni?
 
Det borde finnas en ventil till tvättstugan som ledet ut, utomhus. Gjärna med en fläkt ex PAX med fuktstyrning. Huset mår inte bra av en massa fuktig varm luft.. den ska ut..!

Jag skulle sätta igen det hålet.. och öppna ett nytt i ytterväggen (högt uppe vid taket) om möjligt. samt installera en fläkt med fuktstyrning.
 
Ok, tack för svaret! Det finns en takventilation som leds ut från huset i tvättstugan, dock ej fläktstyrd, borde kanske kopplas in till samma fläktventilation som toaletterna? Börjar åtminstone med att sätta igen hålet mellan toalett och tvättstuga.

PS. Just nu brukar jag öppna altandörren som finns i tvättstugan för att slippa fuktigheten. Kanske lite trist och göra det i vinter :) DS.
 
ahha.. Perfekt.. Du har mekanisk frånluft ventelation?!

Sånnafall borde du kunna nyttja den..

vet du var du har till luften till tvättstugan? Normalt brukar det vara en springa i tröskeln vid dörren.. Tyvvär är det inte alla som vet om det och vid renovering så sätter man igen den springan.. kolla att det finns en...

Till luft lågt ner.. Från luft högt uppe.
 
T
Du skrev torktumlare, är den kopplad med slang till ventil eller blåser den bara ut fuktig luft i tvättstugan ?

Om den bara blåser rakt ut bör du omgående dra ventilationsslang från tumlaren till en evakueringsventil, den får inte blåsa ut fuktig luft i källare, det kan orsaka svåra fuktskador i längden.
 
Har faktiskt inte tänkt så mycket på saken, det var svärfar som installera den (jag jobbade när den kom hemlevererad) och vi har endast använt den 5-6 ggr.

Men nu när du nämner det så går det ju faktiskt inga rör upp till ventilationshålet, får kolla på det genast när man kommer hem.

Någon källare har jag dock inte, men det hindrar inte från att få fuktskador :)
 
zyce skrev:
Har faktiskt inte tänkt så mycket på saken, det var svärfar som installera den (jag jobbade när den kom hemlevererad) och vi har endast använt den 5-6 ggr.

Men nu när du nämner det så går det ju faktiskt inga rör upp till ventilationshålet, får kolla på det genast när man kommer hem.

Någon källare har jag dock inte, men det hindrar inte från att få fuktskador :)
Det kanske är en kondenstumlare som samlar upp allt vatten i en behållare. ???

 
T
Som zyce beskrev problemet ( Tvättstugan blir väldigt varm och fuktig ) misstänker jag starkt att det är en vanlig torktumlare med utlopp för evakueringsluft, då blir det varmt,kvalmigt, luktar sköljmedel och så kryper värmen bakvägen genom en del ventiler om inte slangen är kopplad.
 
Ursprungsfrågan handlade ju om toalettventillation. Om du sätter igen ventilen, har du då någon annan ventil på toan? För jag skulle gissa att den är tänkt som frånluft från toan. Och en frånluftsventil (som fungerar) bör du ha, annars vill nog ingen gäst använda den (ialla fall inte gäst nummer 2).
 
hempularen skrev:
Ursprungsfrågan handlade ju om toalettventillation. Om du sätter igen ventilen, har du då någon annan ventil på toan? För jag skulle gissa att den är tänkt som frånluft från toan. Och en frånluftsventil (som fungerar) bör du ha, annars vill nog ingen gäst använda den (ialla fall inte gäst nummer 2).
Någe fel på tändstickor ??? 8)
 
T
Om det nu är en vanlig torktumlare (alltså ej av kondenstyp) och den ansluts med slang till yttre ventil kommer då också ventilationen i toaletten att funka igen, då torktumlaren suger luft som den skickar ut = undertryck i tvättstugan som då bl.a tar luft dels från toaletten genom ventilöppningen i taket.

Silverfisk är en bra varning på att det är för fuktigt, dom ska bara hålla till i avloppet, börjar dom komma ut från väggfoder/lister är det en alarmklocka, och hos försäkringsbolagen är det ett välkänt problem med okopplade torktumlare som ställt till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.