Ja, nu har jag läst hela internet, typ iallafall. Det känns om det..
Håller på och ska blåsa ut allt på nedre plan i min 1700-tals kåk. Det ska isoleras och göras om eftersom den "tattaren" som renoverade på 1980-talet inte ska hålla i en hammare.
Nåväl, alla säger olika, alla tycker si alla tycker så, men hur ska man egentligen fixa grund och isolera i en sån gammal kåk med torpargrund? Vilka matreal är lämpliga osv.
Att jag ska städa upp i grunden och lägga tvättad makadam 8-16 eller liknande, sedan åldersbeständig plast som sluttar ut mot grunden där den slutar ca 10 cm innan grund verkar rätt troligt och det lär bli så jag gör.

Men då dyker en annan fråga upp. Vad är en rekommenderad höjd i grunden, alltså från backe till golv.
Sen då, marken e nu fin med grus o plast osv, vad ska man ha som första lagret av golv sett underifrån då? Plast där med? Eller ett lager med cellplast isolering typ 2-5cm tjock? För organiska matreal går väl bort, iallafall typ papp, men kan man inte lägga en blinbotten av trävirke? Och sen fylla hålrummet med först vindpapp och sedan valfri isolering typ stenull eller liknande och avsluta med ett nytt lager papp innan valfritt golv tex klick/matta/trä? Detta var det jag hade i tanke att göra. känns logiskt...tycker jag.

Och hur är det där med ventilationen, har läst att på sommarhalvåret ska man inte ha för mycket drag i grunden eftersom den varma fuktiga luften kondenseras på allt därunder i den svala miljön. Men när jag nämnde detta för en "kunnig" fick jag nästan spö, för SÅ var inte fallet! Man ska alltid ha god ventilation, som sagt alla säger olika...

Detta moment är det enda som håller mig vaken om nätterna, tja kanske inte men det är det enda jag känner mig osäker på om jag kommer göra rätt, det är ju ändå rätt kul om det inte blir fukt och mögelskador nu när golvet äntligen kommer att ha isolering.

Vore ytterst tacksam om någon/några kunde spalta upp alla moment lite kort. Ni måste inte svammla iväg som i detta inlägg. Tack ska ni ha på förhand att dessa bekymmer kanske kan benas ut en gång för alla.
Och nej, jag vill och kommer inte installera en avfuktare.:D
 
Jag är också lite nyfiken på detta eftersom det verkar som att just torp är vad som finns att få i lagom prisklass för oss.
Har du funderat på att gjuta en platta med golvvärme i den befintliga grunden?
 
Grundregeln brukar ju vara att behålla den gamla konstruktionen, om den har fungerat bra. I 17-1800-talshus är ju det ofta ventilerad torpargrund av natursten, blindbotten, isolering av lämpligt material som klarar av att både ta emot och släppa från sig fukt och så överst ett massivt trägolv. Till konstuktionen hör också murstock som går ner i grunden, och som används flitigt, samt en aning värme som når ner genom golvet.

Vi har en sådan golvkonstruktion som är helt frisk efter 200 år, vi har fått fylla på med lite isolering längs en vägg eftersom det hade läckt ut lite när stommen rört sig men annars har det klarat sig fantastiskt bra. Finns ingen anledning alls att ändra på något.

Skulle vårt hus vara utblåst och man skulle behöva börja om från början skulle jag göra en konstruktion som så mycket som möjligt fungerar som det var tänkt från början, d.v.s. blindbotten av trä, isolering och sedan massivt trägolv. Jag skulle nog välja linisolering tror jag, och vara extra noga med att den verkligen når upp och ligger an mot undersidan av golvbrädorna.
 
Vi har också ett 100 år plus hus med stenhäll under, ståendes på granitblock från utgrävningen då huset placerades på plst efter att h flyttats. (Plockepinn hus ca 1850 ish kanske - inte en rät vinkel....) etc. Det var väl grummel och gruff från Anticimex och den högt älskade och förordande om makadam historien också. Men innan det så ska vi trots allt se till att få undan vårt största problem: Fukt på berghällen och inflöde utifrån. q(;^;)p

Anledningen är att vårt hus står på en sluttande berggrund - alas vi får allt flöde från husen och den högre marken ovanför. Så nu går vi till botten med att stoppa upp och "routar om" vätan uppifrån och ut mot sidorna och iväg från huset. Att handlöst slänga sig in och fylla upp med jox nedertill är ju som att mota en gris om man är krumbent. Utan att först fixa orsaken kan man inte lösa de närliggande problemen. Åtminstone resonerar vi så. Sedan finns det ju alltid 653 olika sätt att tackla problem, men alla problem kräver inte samma lösning. Den här stora vita damen har stått pall sedan hon kom på plats 1896, så hon får stå pall ett litet tag till! :)
 
Grundregeln brukar ju vara att behålla den gamla konstruktionen, om den har fungerat bra. I 17-1800-talshus är ju det ofta ventilerad torpargrund av natursten, blindbotten, isolering av lämpligt material som klarar av att både ta emot och släppa från sig fukt och så överst ett massivt trägolv. Till konstuktionen hör också murstock som går ner i grunden, och som används flitigt, samt en aning värme som når ner genom golvet.
Ja men nu är det som jag nämnt i mitt inlägg att det är ett pucko som renoverat, och jag menar en riktig generalmupp.

Blinbotten har han slopat helt och istället lagt sån där asfaboard eller vad det heter, det i sig är kanske inte ett jätteproblem, men efterom han inte har reglat ett vettigt c/c mått, det är ca 120 c/c o sen lagt I BÄSTA FALL 45mm isolering i ett hålrum som är ca 80-90mm, men det är sporadiskt med stora partier som inte alls har isolering ens.
Men där det finns isolering har boarden med tiden haft kondensvatten i sin svacka som den haft iom att det är ca c/c 120 och skivorna har knäckts och ligger nu på grunden, men på en del ställen, där de har dragit vattenrör så ligger det proppat med isolering mellan grund och golv, alltså täppt. Detta har de gjort eftersom de har haft stora problem med att vattnet har frusit, för det gör det..Redan vid -6 ihållande temp.

Jorden, som grunden består av är ordentligt fuktig. Men som tur är så är det inga mögelangrepp och inte heller ruttet på mer ställen än att jag "lätt" kan åtgärda.
Men om jag nu vill få en vettig mängd isolering så måste jag nog gräva ut eftersom jag stjäla lite utrymme neråt. För jag antar att man vill ha rätt bra höjd från backe till golv? åtminstånde 3-4 dm??

Dessa fina konstruktions varianter återfinns i hela vårat hus. Väggarna är sporadiskt isolerade och alla innerväggar saknar isolering som resulterar i att kalluften från grunden drar genom alla väggar, för hur ofta har golv golvdra i springorna i ett golv på övervåningen?? Ja som ni kanske förstår har jag inte mycket över för svinen som sålde till oss och jag hoppas på ett miserabelt slut på deras liv. Kan låta hård, men ni skulle bara veta.

I vintras kom vi aldrig över 19 grader varmt på nedervåningen, det GÅR inte att värma upp som det är, det blåste -grader i ett hörn i vardagsrummet, golvet i köket snittade ca +3..

Nu svamlade jag iväg från ämnet.


Jo det blir en blindbotten av trä, men jag tror det blir stenull som isolering. Men jag har planer på att täcka grundens innerväggar med frigolit och även ett lager på undersidan av grunden, eftersom det inte är känsligt för fukt och med det hoppas jag att frigoliten tar upp den stora delen av kondens som kan ledas genom att rinn/droppa av den. Även tvättat makadan och byggplast på backen var planen. Men finns det inga generella måttangivelser när det gäller sådana här saker? Inte "Du bör ha tillräcklig höjd" osv. Nåt mer konkret?
 
www.traguiden.se där står typ allt man behöver veta om man ska bygga med trä, kanonsida!
 
Hokken skrev:
Ja men nu är det som jag nämnt i mitt inlägg att det är ett pucko som renoverat, och jag menar en riktig generalmupp.

Blinbotten har han slopat helt och istället lagt sån där asfaboard eller vad det heter, det i sig är kanske inte ett jätteproblem, men efterom han inte har reglat ett vettigt c/c mått, det är ca 120 c/c o sen lagt I BÄSTA FALL 45mm isolering i ett hålrum som är ca 80-90mm, men det är sporadiskt med stora partier som inte alls har isolering ens.
Men där det finns isolering har boarden med tiden haft kondensvatten i sin svacka som den haft iom att det är ca c/c 120 och skivorna har knäckts och ligger nu på grunden, men på en del ställen, där de har dragit vattenrör så ligger det proppat med isolering mellan grund och golv, alltså täppt. Detta har de gjort eftersom de har haft stora problem med att vattnet har frusit, för det gör det..Redan vid -6 ihållande temp.

Jorden, som grunden består av är ordentligt fuktig. Men som tur är så är det inga mögelangrepp och inte heller ruttet på mer ställen än att jag "lätt" kan åtgärda.
Men om jag nu vill få en vettig mängd isolering så måste jag nog gräva ut eftersom jag stjäla lite utrymme neråt. För jag antar att man vill ha rätt bra höjd från backe till golv? åtminstånde 3-4 dm??

Dessa fina konstruktions varianter återfinns i hela vårat hus. Väggarna är sporadiskt isolerade och alla innerväggar saknar isolering som resulterar i att kalluften från grunden drar genom alla väggar, för hur ofta har golv golvdra i springorna i ett golv på övervåningen?? Ja som ni kanske förstår har jag inte mycket över för svinen som sålde till oss och jag hoppas på ett miserabelt slut på deras liv. Kan låta hård, men ni skulle bara veta.

I vintras kom vi aldrig över 19 grader varmt på nedervåningen, det GÅR inte att värma upp som det är, det blåste -grader i ett hörn i vardagsrummet, golvet i köket snittade ca +3..

Nu svamlade jag iväg från ämnet.


Jo det blir en blindbotten av trä, men jag tror det blir stenull som isolering. Men jag har planer på att täcka grundens innerväggar med frigolit och även ett lager på undersidan av grunden, eftersom det inte är känsligt för fukt och med det hoppas jag att frigoliten tar upp den stora delen av kondens som kan ledas genom att rinn/droppa av den. Även tvättat makadan och byggplast på backen var planen. Men finns det inga generella måttangivelser när det gäller sådana här saker? Inte "Du bör ha tillräcklig höjd" osv. Nåt mer konkret?

Du kan antagligen tacka ditt värmeläckage ner i krypgrunden för att du inte har några fuktproblem i din krypgrund, när du har värmt luften i krypgrundet har du sänkt RF% därnere och därmed klarat dig ifrån fuktproblem.

Om du tänker sänka temperaturen i ditt krypgrund med en rejäl bjälklagsisolering som jag förstått att du vill göra så skulle jag se till att ha en HELT TÄT plastfolie på marken i krypgrundet och även lägga på en 100mm cellplast som skydd mot markkylan för att få samma förutsättningar som innan tillläggsisoleringen av bjälklaget.

Dvs: bjälklagsisoleringen håller värmen inomhus(men kyler krypgrunden vilket medför en höjning av RF%)

Cellplasten isolerar mot markkylan(värmer krypgrunden vilket höjer temperaturen i krypgrunden och medför en sänkning av RF%

Angående avstånd mark/blindbotten så finns det många krypgrunder som inte har mer än 10-20cm emellan men som fungerar kanon ändå, fokusera på plastfolien och en isolering mot markkylan.Du kommer antagligen att kunna se antydningar av kondens mellan plastfolie/cellplast någon gång men detta skall du inte behöva oroa dig för(det skall inte vara en sjö under cellplasten)

Så hade iallafall jag gjort om det var hemma hos mig...om undrar något kan du skicka mig ett PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.