Hej,

Jag byggde ett enkelt staket med dessa granstolpar. Hittade även grövre stolpar på Coop som jag testade (typ samma som Odals).
De enklare ruttnade sönder efter något år bara. Odals typen håller bättre, men verkar ge av den oxå.
Hur fasen gör bönderna när de sätter sådana här enklare staket?? Vill ju bara ha en avskärmare till tomten mot skogen så att alla djur förstår att det är privat :)

Kan aldrig tro att bönderna plintar dessa staket de har eller så håller det så länge det håller å så byter dem vart efter de går sönder.

Någon som har en bra idé??

Det är alltså inget trädgårdstaket på 20 meter utan ett par 100 meter som skall sättas.
 
Hej!
Jag sitter och läser om staket, med samma funderingar som du. Det behövs någon inpregnering av det som är under och nära jorden. Jag vet att man förr doppade stolparna i spillolja eller tjära, för att de skulle vara mera motståndskraftiga nere i marken. Det är sådana stolpar som man inhägnar hästhagar och dylikt med. Med den behandlingen dög det med vilka stopar som helst.

Jag nyss flyttat in i ett hus i ett villaområde på en ås. Jag skulle vilja ha ett staket mot gatan, eftersom gatan ligger lite högre än min tomt. Det är också ett väldigt litet men dock dike, innan min gräsmatta tar vid. Mellan gatan och diket ligger grovt grus. Gränslinjen är ganska oregelbunden, därför skulle ett staket ge en stramare gräns, med lite ombonad känsla. Två sidor av tomten har häckar som gräns, och baksidan parallellt med gatan behöver något som avgränsar mot åkern. Men där är det kanske något enklare som kan duga. Huset är byggt -65 i rött tegel och vita trädetaljer runt fönster och under takfoten. Bruna dörrar. Vilken färg skulle passa då? Det är cirka 10 meter från huset ut till gatan. Cirka 30 meter staket går åt där.
Förslag någon?
 
Ja spillolja eller tjära låter som en vettig idé fast ännu bättre om det fanns några galvade hylsor som man kunde trä på. Kostar lite, men då håller det länge dock borde det inte bli så dyrt med sådana som det kanske blir de andra jordankarna.
 
Det finns sådana av olika kvalite och storlek, sådana som man bankar ner i marken. Det har jag själv tänkt använda. Tittade på Cheapy, och på Ö&B, men de finns nog lite varstans.
/Gun
 
Vet inte om du har läst föregående inlägg och rubrik? Köpte mina på Coop och de var inte billiga. Att ÖB skall ha bättre kvalitet på sina har jag svårt att tro?
Däremot så vet jag att Odal säljer riktiga pålar ,men frågan är om de är bättre?
Inga gissningar nu. Vill veta utan att banka ner nya.

Kan det vara så att vi har en speciell sammansättning i vår backe så att de ruttnar fortare eller är det kassa pålar?
 
Såg i ett teveprogram där en gärdsgårdsbyggare sotade ändarna över öppen eld, så porerna slöts och tjära fälldes ut.
 
Jag menade galvade hylsor, att det var det som jag sett lite varstans i olika prislägen. Men i ditt fall så tror jag på att impregnera på något sätt. Om man sätter stolparna i en liten tunna med tjära eller spillolja så det får stå och dra något dygn, med spetsen nedåt, då håller det länge, jag har varit med och sett det. Då var det dessutom ofta spillved som användes.

Att bränna stolparna i spetsen kan ha liknande effekt. Sen finns det väl andra saker i handeln, att måla på.
 
Spillolja eller tjära känns ju inte så himla bra för naturen, bättre att elda de då eller galvaniserat skydd som nämnts.
 
Bezt skrev:
Spillolja eller tjära känns ju inte så himla bra för naturen, bättre att elda de då eller galvaniserat skydd som nämnts.
Spillolja kanske inte är så bra för naturen (Dock är det ju en väldigt liten och lokal skada... )

Tjära vill jag bestämt hävda inte har nån skadlig verkan alls på naturen... Om vi nu pratar om riktig dalbränd trätjära (finns det nån annan?)

/ATW
 
Ja du har nog rätt, tjära är väll naturens egna träskydd så det borde fungera. Spillolja däremot ska man helst inte alls befatta sig med, cancerframkallande och massa andra bieffekter så jag tycker det är bra att så lite som möjligt kommer ut i naturen när det finns alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.