Hej!

Jag har fastnat för Klippo, men vilken modell skall jag välja och varför?

/U
 
PRO 19 S p.g.a. stenskott skyddet och den något mindre diametern gör den lite tystare. Sedan har "S" versionen ingen choke vilket gör att den är mycket enklare att hantera för de i famlijen som kanske inte är fullt insatta i hur förgasare etc fungerar ...
 
Vad du sak välja beror ju på vad du själv har för önskemål och hur stor tomt du ska klippa.

Vill du ha framdrivning välj en maskin med S i modellbeteckningen.
Vill du ha en Hondamotor välj en maskin som heter GCV. Hondamotorn anses vara en väldigt bra motor och den låter dessutom lite dovare än många andra maskiner.
Hur bred maskin du ska ha beror på egna preferenser och tomtens utseende och storlek. Känn på maskinerna - en 53 cm maskin uppfattar jag som bra mycket klumpigare än en 48cm. Hade jag en större tomt utan träd buskar etc skulle jag kanske överväga en 53cm (men antagligen skulle jag då köpa något man kan sitta på istället).
PRO-maskinernas antivibrationshandtag saknar helt praktiskt betydelse för den som klipper gräs två gånger i veckan. En modern maskin är nästan vibrationsfri oavsett handtagstyp.

Att köpa en PRO-maskin bara för att få stenskottskydd känns lite överilat, det är ju gräs man ska klippa och det sprutar ju inte direkt sten om övriga maskiner. Högt pris för ett blygsamt mervärde för en privatkonsument.

Till 800kvm gräsmatta valde jag en 48cm maskin med framdrivning och hodamotor, dvs en Excellent S GCV.

Förstår inte riktigt vad Tallmilan menar med choke. S eller inte har ingenting med choke att göra? Choke är ju dessutom bara aktuellt vid start och då drar man spaken till choke dvs fullgas istället för just full gas....inte så stor skillnad i praktiken. Däremot har väl vissa av maskinerna konstant varvtalshållning? Honda har inte det.
 
Redigerat:
Är runt 1000kvm som skall klippas, om det skall vara drivning skall det vara på framhjulen.

Skall man ha uppsamlare eller inte? vilken typ av knivar?
Lägre ljudnivå är ju trevligt = honda motorn.

/L

/L
 
Uppsamlare: Blir en fruktansvärd massa gräs att ta hand om => stor kompost med flera behållare eller mååånga sopsäckar att köra till närmaste ÅVC. Låter man inte gräsklipp ligga kvar i gräsmattan får man göda lite istället.

Har man inte uppsamlare har man en mulcherkniv istället. Vissa tycker att det klippta gräset som ligger kvar är ett problem när ungarna drar in det i huset andra tycker att det kväver gräset för att det inte multnar tillräckligt snabbt.

Jag har provat att samla upp gräs från mina 7-800kvm. Det var ett helvete och omöjligt att hantera dessa mängder gräs. Är är helt nöjd med mulcherfunktionen även om jag nog tycker det funkar lite bättre på Stigas klippare än på Klippo (mer finfördelat med stigan).

Har du öppna ytor på dina 1000kvm kanske en mindre sittklippare är bra: Denna modell med hydraldrift gillar jag (har en på landet):

http://www.blocket.se/stockholm?q=s...co=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr=&ca=11&md=th
 
Lite motion skall jag allt ha, så det blir en handdragen om än kanske med drivning.
Hur mycket gräs blir det, tänkte inte att uppsamlingen var så effektiv, men den blir full flera ggr då på dina 800kvm?

/L
 
Angående bredden, så är mitt tips att räkna på hutr mkt du sparar på en bredare maskin,
själv kom jag på att jag bara skulle spara in en runda på en bredare maskin,
så jag tog den smalare för att den var smidigare att runda alla våra träd mm med
 
När jag körde med uppsamling hade jag en gammal stiga. Den var väldigt effektiv och jag behövde tömma minst två gånger per klippning. Klipper man då drygt en gång i veckan blir det en stooor hög med gräs. En kompost för att hantera så mycket gräs (speciellt när man inte har något annat att blanda i) blir ju rätt stor - större än vad jag vill ha och arbeta med på tomten iallafall.

Smaken är ju som baken, men det största skälet till att jag bytte klippare var att jag ville bli av med uppsamlingen och gräshanteringen.
 
MathiasS skrev:
Förstår inte riktigt vad Tallmilan menar med choke. S eller inte har ingenting med choke att göra? Choke är ju dessutom bara aktuellt vid start och då drar man spaken till choke dvs fullgas istället för just full gas....inte så stor skillnad i praktiken. Däremot har väl vissa av maskinerna konstant varvtalshållning? Honda har inte det.
Det var just vid PRO19 (som jag rekommenderade) där "S" betyder B&S och den är chokefri. Jag tyckte inte heller att det spelade någon större roll tills jag pratade med den som var service ansvarig på Klippo - han hade annan statestik att luta sig mot
 
Loner skrev:
Lägre ljudnivå är ju trevligt = honda motorn.
Det mindre skillnad mellan B&S motorn och Honda motorn än det är mellan 19" kniven och 21" kniven. Men det hela spelar ingen roll egentligen, hörselkåpor kommer du inte ifrån så spara pengarna och köp ett par kåpor med radio istället
 
tallmilan, vad är det för statistik du refererar till?

/L
 
tallmilan skrev:
Det var just vid PRO19 (som jag rekommenderade) där "S" betyder B&S och den är chokefri. Jag tyckte inte heller att det spelade någon större roll tills jag pratade med den som var service ansvarig på Klippo - han hade annan statestik att luta sig mot
Fast "S" betyder ju inte Briggs&Prutton?

PRO 19 GCV är en honda utan framdrivning
PRO 19 S GCV är en honda MED framdrivning
PRO 19 S är en Prutton MED framdrivning

GCV135 är den vaniliga hondamotorn och alla med hondamotor heter GCV. Alla med framdrivning heter "S". Maskinerna som inte heter någonting i efternamn har varken honda eller framdrivning. Så ser det ju ut i hela sortimentet.

När du säger chokefri, menar du då inte att den själv håller konstant varvtal? Så var det på stigan jag hade tidigare och det funkade utmärkt. Klippon jag har nu med hondamotor har ett traditionellt gasreglare där "fullgas" läget är choke och det används bara vid start.
 
Ja det har du nog rätt i, men med "S" så menade jag "S" och inte "S GCV", jag slog ju till på en Stiga Park förra året så det var nästan två år sedan jag var ute och jagade klippare senast. Med chokefri så var det en detalj som visades av klippo killen själv där de hade fått klagomål på att man kunde glömma Hondan i chokeläget, medans choken löste sig själv på B&S. Om man nu är intresserad av det jag svamlar om så är det bara att åka till ett ställe som har båda PRO modellerna man kan se det med ögonen om jag kommer ihåg rätt
 
Redigerat:
Loner skrev:
tallmilan, vad är det för statistik du refererar till?

/L
Klippo pratade löst om hur många klagomål de hade på Hondan jämfört med B&S
 
Beteckningen "S" betyder att det är drivning på den modellen och har INGET med motortyp att göra.

Alla Klippo har Briggs motorer som standard. "GCV" betyder att Briggs motorn är utbytt mot en Honda motor.

Ny Briggs motorer har automatchoke och sköter sig själv. Dra i snöret och klipp,
Honda motorer har inte det.

Alltså precis som MathiasS sa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.