Hej !

Min granne har för ett flertal år sedan byggt ett stort uterum.
Han frågade givetvis alla grannar utom mig som bor närmast.
Han fick igenom sitt bygglov och har gjort ett gigantiskt trädäck utanför.
Det växer hela tiden, och han har bara denna vinter gjort ett flertal uteplatser
i form av trädäck ända upp i tomtgräns. Hur mycket Byggt däck/Uterum /Garage får man ha för PBL3 paragrafen?
Han är ju väldigt ivrig att kolla så att ingen annan får göra något (sjukpensionär med gott om tid och kraft för att bygga själv och ständigt ringa till kommunen .
På bygglovet för uterummet syns det tydligt att inte är inbyggt på sina 2-2,5 meter höga stolpar.
Berget där uteplatserna är lutar åt mitt hus och mot havet.
Nu har han byggt in hela nedre delen och satt en dubbeldörr i ena änden, samt en enkeldörr i andra änden.
Frågade kommunens byggnadsnämnd om detta var okay.
De sa att de skulle titta på det och inget händer.
Grannen har nu begärt nytt bygglov för garage, som gått igenom.
Räknas inte en 60 kvadrat inbyggd altan som byggyta?
Då blir det långt över de kvadrat man får bygga på hans tomt.

Inte lätt för en tjej som jag att förstå lagen, någon annan kanske vet?

MVH Moddy
 
P
Kolla med kommunen om du kan få ut handlingarna för det han fått bygglov för. Han kanske bara bygger som han tycker. Normalt brukar man få svårt att få bygglov för byggnader närmare än 4,5 meter från tomtgräns.
 
Hej

Jodå jag har hans bygglovs handlingar.
Ingenting är på dessa inbyggt med väggar och dörrar.
Man ser tydligt benen på uteplatsen.

Mvh Moddy
 
men han har alltså bygglov för själva trädäcken med den höjden som det är nu?
 
Hej igen

Jodå han har bygglov för ett uterum på altanen. Ett däck är även inritat runt uterummet.
Men storleken framgår inte och bygglovet avsåg uterummet (40m2) som står på
altanen. Där syns också att källarfönster mm är synliga under uterummet.
Idag är allt detta inbyggt. Kommunen har ej heller på 9 år ändrat kartan för huset.
Detta innebär ju att det inte syns vad han har byggt, när han söker nya bygglov.
Har frågat kommunen om detta när han nu lämnat in nya bygglovs ansökningar.
Jag skrev: ej överrensstämande karta .
Dom tyckte ju inte det spelade någon roll.......

mvh Moddy
 
P
Okay. Om jag förstått det hela rätt. Han har bygglov för uterum om 40 m2 med en källardel. Dessutom inkluderar bygglovet ett trädäck.

Detta trädäck är nu helt och hållet inbyggt så uterummet tar i praktiken 60 m2.

Tillråga på allt har kommunen inte uppdaterat kartinfon så han tillbyggnader är inte synliga där.
 
P
Förutom att kommunen inte uppdaterar sitt kartmatrial så underlåter dom att besiktiga på plats.

Det är ju helt klart svartbygge och kommunen ser mellan fingrarna. Helmysko.
 
Tack Pärzon för ditt svar! Ja jag anser att det är ett svartbygge.
Men ännu mer fel blir det ju när nya bygglov beviljas, med fel hus/tomt karta, och utan åtgärd från byggnadsnämnden.

Vad tycker ni man skall göra ?
Länsstyrelsen?

mvh Moddy
 
Du ska fokusera mer på din egna tomt och liv. Det är mitt råd.
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
Hej Styrman!
Jovisst har du rätt i det.
Givetvis skall man acceptera att andra bygger saker.
Så vi kör väl på med samma koncept.
Saken är den att Den som gjort det, hela tiden talar om att andra inte
får göra någonting.Han hänvisar till olika lagar. ( det kan ju störa hans utsikt. Själv har han Nu fyra takkupor en balkong, tre utedäck ett uterum med stort däck.
Och ytterliggare ett byggnation på gång.

Och givetvis skall vi inte störa honom med att utföra byggnation.
PBL 3 på dig Styrman


Mvh Molly
 
Hej Molly.

Det fina är att ni kan bygga och göra ännu finare med hjälp av samma lagar som er granne ständigt hänvisar till.
Jag menar att ni ska flytta fokus bort från er jobbiga granne och kanalisera er energi till ert egna.

Men jag förstår att "tradiga" grannar "retar" en. :)

I all välmening.

Styrman
 
Mikael_L
Om du anmäler ärendet skriftligt till kommunen kan dom inte strunta i det (utan att begå lagbrott).

Så skriftligt brukar få fart på hjulen.
Jag tror inte att man heller går direkt till lst förrän det finns ett beslut taget av kommunen, dvs att man har något att överklaga.
 
fattar jag det rätt att problemet är att han byggt "väggar" under uterummet? Dvs. att plintarna har täckts in?

Det tror jag i så fall är tveksamt om man behöver bygglov för. Om det på det viset skapats ett riktigt rum under trädäcket så år det kanske en annan sak.
 
Öckerö kommun är bedrövlig ibland...också hemmahörande där. Det gäller att ha kontakter i byggnadsnämnden känns det som - har du det så får du igenom nästan allt.
 
Okay vi låtsas att man inte behöver bygglov för att plötsligt göra sig ett
förråd på 50 kvadrat. ( Det ligger ju under en altan).
Frågan man då ställer sig är, skall dessa utrymmen räknas in till husets byggarea?, eller skall det förbli osynligt på alla kartor och ej påverka kommande bygglovs ansökningar? Enligt det jag kan läsa står det" att det som kan belysas uppifrån" ( förutöver taköverhäng räknas som byggnation).
Men visst låt alla rita in en altan då kan man sedan kan bygga garage gäststuga eller vad som helst under, det räknas ju inte in i den totala byggytan.
Inser nu att det var ju altan jag skulle ansökt om, inte förråd.
Det ena ger tydligen rätt till det andra.

Mvh Molly
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.