Hej.

Jag tänkte bygga en arbetsbänk till grillen.
Tänk ett bord med ett runt hål i mitten där jag sänker ner min kolgrill.

Från början var min tanke att gjuta bordsskivan i betong, den tål både värme ifrån grillen och stå ute...

MEn finns det alternativa byggmaterial till bordsskivan som är mer lätthanterliga. Problemet som jag ser det är ju dels utomhusmiljön, men framförallt värmen ifrån sidorna på grillen som kommer dikt an mot bordskivan...

Tips emottages tackamt
 
En rostfriplåt med bockade kanter så den passar exakt på bordsskivan med ett hål i mitten för grillen skulle jag gjort, bara o åka till närmsta plåtniklas.
 
När du byggt din arbetsbänk för grillen, får du gärna lägga upp några bilder som lite inspiration för oss andra,

Lycka till i byggandet
 
Ett förslag:
jag byggde ett utekök åt familjen för några veckor sedan och var först inne på betongskiva..men det föll på tyngd och arbetsinsats för att flytta härket..så jag klurade fram följande:
- Vanlig marksten förlagd i en ram av tryck-impat så att stenarna ligger dikt an varandra. Fukt och värmeokänsligt, och enkelt att transportera materialet som dessutom är billigt. 200 spänn för en bänkskiva 0,6x3m tror jag att jag betalade.
Sen kan du skära stenarna med vinkelslip för att få plats att sänka ner grillen.
 
  • Gilla
Jsbrsf
  • Laddar…
Jag har gjort en sådan av vanlig limträskiva (malåbräda hette den då). Jag tog spill bitar och limmade ihop gjorde ett hål med ~5cm för stor diameter. Sedan skruvade jag i tre stycken fransk träskruv lite snett neråt så att de sticker in lagom långt i hålet för att "hänga" kolskålen på. Nu har jag on grund grill så skålens översida ligger ungefär i samma plan som skivan och sticker ner 5 - 10 cm. Jag var orolig i början att det skulle bli för varmt för träskivan men det verkar inte vara några som helst problem.
Vid närmare eftertanke så tror jag att ökningen i diameter är mindre än 5 cm.
Träskruvarna är inte fästa i skivan utan reglar som sitter under skivan som stöd.
 
  • Gilla
Jsbrsf
  • Laddar…
EBMTJ skrev:
Jag har gjort en sådan av vanlig limträskiva (malåbräda hette den då). Jag tog spill bitar och limmade ihop gjorde ett hål med ~5cm för stor diameter. Sedan skruvade jag i tre stycken fransk träskruv lite snett neråt så att de sticker in lagom långt i hålet för att "hänga" kolskålen på. Nu har jag on grund grill så skålens översida ligger ungefär i samma plan som skivan och sticker ner 5 - 10 cm. Jag var orolig i början att det skulle bli för varmt för träskivan men det verkar inte vara några som helst problem.
Vid närmare eftertanke så tror jag att ökningen i diameter är mindre än 5 cm.
Träskruvarna är inte fästa i skivan utan reglar som sitter under skivan som stöd.
Det lät intressant de.. smart lösning..
Du har inte litta trevliga bilder o slänga in så man kan kolla in skapelsen?
 
Tyvärr är det dåligt med bilder och nu är den undanställd för vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.