Vi är mitt uppe i bygget av huset. Till våren är det tänkt att det ska bli lite grönt runt huset. Därför har jag några frågor till er kunniga trådgärdstomtar ;-)

* Vilket ger bäst resultat: Färdigt gräs som rullas ut eller att så själv?
* Vad får man räkna med för kostnader per kvadrat för färdigt gräs?
* Finns det olika sorter av färdigt gräs som man bör tänka på vid inköp?
* Vart rekommenderar ni att man köper färdigt gräs?
Vad behöver jag under gräset? Tomten består av en blandning av sten sand, jord och lera (i den ordningen). Behöver jag matjord, och i så fall hur tjockt och vad bör man räkna med för kostnader där?
* Behöver man några specialverktyg eller tillbehör för att göra ett bra jobb?
* Är det bättre att lägga gräsmatta på våren , sommaren eller hösten? Bör det vara tort eller blött etc?
* Hur länge dröjer det innan gräset har den hållbarhet den ska ha?

Sedan ytterligare några frågor som inte har med gräs att göra:
Vad får man räkna med per kvm för att asfalt (samt att få den lagd) samt stenläggningar utomhus (inkl sten i "normal" prisklass)

Tack på förhand för era svar.
 
Det finns inga genvägar för anläggning av gräsmatta. Ska du köpa färdig matta måste underarbetet göras riktigt först. Det du vinner med färdig gräsmatta är en knapp säsong såvida du anlägger den på våren. Kostnadsfråga således.
 
Jag säger som vanligt 10-15 cm jord under gräsmattan. Beroende på hur din ler/jord blandning ser ut så kanske du kan gå något tunnare.
 
Tack för tipsen.
Det är dock några frågor som jag inte fått svar på genom era inlägg eller länken:

* Finns det någon annan fördel med färdigt gräs än att det går snabbare? Det känns rent insinktivt som om den färdiga gräsmattan ger en tätare gräsmatta och att man annars kan råka ut för små partier utan gräs och att det lättare växer upp ogräs eller att gräset gulnar. Hur är det?

* Jag lyckades inte heller hitta någon information om vad de kan tänkas kosta att anlägga en färdig gräsmatta eller själv så en per kvadratmeter. Den enda info jag ittade var "ring och fråga".

* Pris per kvm för asfalt eller sten i "normal" prisklass.
 
För en "hemmagjord" så blir det ju priset för gräsfrö plus priset du får betala för jorden. Då båda dessa priser varierar över landet så är det svårt att svara på exakt.
 
Jord måste du ju även ha för en "bortgjord" gräsmatta så det kvittar ju.

När jag gjorde gräsmatta för 6 år sen har jag för mig att jag räknade med 3:- kvm för egen sådd gräsmatta (detta var då frön samt hyra av gallervält etc). Detta jämförde jag då med 19:- kvm som var det bästa priset jag fick för att köpa.

/Gojan
 
Helt rätt. Jag uttryckte mig som en kratta (men använd nu intemig för att plan ut jorden). Det jag menade var att det går lite mindre jord om man köper färdig matta då rullen har en viss tjocklek
 
Gojan skrev:
Jord måste du ju även ha för en "bortgjord" gräsmatta så det kvittar ju.

När jag gjorde gräsmatta för 6 år sen har jag för mig att jag räknade med 3:- kvm för egen sådd gräsmatta (detta var då frön samt hyra av gallervält etc). Detta jämförde jag då med 19:- kvm som var det bästa priset jag fick för att köpa.

/Gojan

Så om man har 1300 kvm som jag har så får jag räkna med en kostnad på ca 25 000 kr för färdigt gräs? Hur mycket skulle du tippa att jorden och annnat man behöver kommer kosta?
 
Jordpriser är fruktansvärt svårt då priserna varierar nått enormt.

Jag misstänker att de 150 kr m3 som jag betalar är ett lågt till mycket lågt pris
 
Vad skulle du tippa för pris för jord till 1300 kvm om marken under är plan?
 
1300 m2 och 15 cm jord ger ju att volymen blir 1300X0.15=195 m3 jord,

Får du tag i jord för det priset jag fick så blir det då 200X150 dvs 30'.

Räkna med att du behöver nått lass till för rabbeteroch träd osv som ska stå i djupare jord
 
Såg att du kom från Eskilstuna, då har du ju en av sveriges största tillverkare av rullgräs i komunen (Vet inte om jag får skriva vilken?)

Du borde kunna köpa hyfsat billigt där, men man har tur om man hittar bra gräs under 20kr/m2.
Man kan ju gå ihop  med grannar och köpa riktigt mycket, då har jag hört att folk kommit ner mot 19-20kr

150kr/m3 för anl jord, mats_o?
inkl transport??
Ja det är ruskigt billigt! Jag hittar allt från 135-365kr/ton men då har du ingen transport.
Allt hänger på hur långt du har till närmaste jordverk, en del anläggningar tillverkar inte jorden själva, det är därför det skiljer så mycket på priset

Asfalt: räkna med 200kr/m2 för maskinläggning
Beror ju på om det är mycket pill/ handläggning eller om du ska ha bara gångyta eller körbart mm

Sten är omöjligt att sätta pris på innan du bestämt dig för en sort, det är nämligen inte stenen som kostar mest utan hur jobbigt det är att lägga den
 
Jag köper oftast från lokala bönder när de har överskott. gödsel plus spån multnar ju snabbt till fin jord och sen brukar de blanda upp detta med vanlig och sälja
 
Tacl för alla tips.

Pantzar skrev:
Såg att du kom från Eskilstuna, då har du ju en av sveriges största tillverkare av rullgräs i komunen (Vet inte om jag får skriva vilken?)
Det tror jag du får. Det vore jättebra om du kan skriva detta. Om du inte skulle få av någon anledning får du gärna skicka ett PM.
 
Äh jag fick inte skicka PM, jag hade inte varit medlem tillräckligt länge..
Jag tolkar reglerna som att jag får skriva namnet en gång..
http://www.grascenter.se/

Spix skrev:
Tacl för alla tips.


Det tror jag du får. Det vore jättebra om du kan skriva detta. Om du inte skulle få av någon anledning får du gärna skicka ett PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.