Hej!

Sambon och jag tar vår lärarexamen i Jan, nästa år och kommer flytta ner från de värmländska skogarna till de fina slätterna i Skåne. Vi tänker väll inte direkt att vi ska bygga nytt omedelbart men kanske efter ett år. Anledningen till det är ju att båda ska ha stabila fasta jobb inom skolan.

Jag är kommer vara utbildad gymnasielärare och ingång i Helsingborg trakten är runt 24-25.000 och sambon förskolelärare med ingång på runt 21.000, totalt 45.000:- lågt räknat...

Frågan är då följande, skulle vi kunna ha råd med ett nybyggt hus i exempelvis Höganäs eller Jonstorp där beg. hus ligger på 3.000.000 och över... tomten vi har hittat går loss på 500.000 och vi tänker oss att totalt ta lån på hela beloppet alltså då runt 2.800.000-3 milj.?

Skulle då också vårat nya hus vara värt mer än de beg. som finns i området?

mvh Sebastian & Sanna
 
Jag är ganska övertygad om att ett par som vill bygga nytt hus för 3 miljoner kommer att få krav på sig att lägga upp en kontantinsats på 10-15% som banken inte är villig att låna ut till. Man kan ju tänka sig att det så småningom blir barn, och löneutvecklingen för en lärare är väl inte så där enormt rolig om man inte vill bli rektor eller något liknande.

2,7Mkr i lån, banken räknar med att man skall klara 7% ränta, vilket gör 11kkr /månad i ränteutgifter efter skatteavdrag. Tillkommer drift på 3kkr och kanske en amortering på 2,5kkr också.

Ni lär väl ha 32-33kkr rent i månaden enligt de kalkyler du gett, så helt omöjligt är det inte, men det är inte allt för fett heller. Har ni sedan studielån, behöver låna till en vettig bil etc så kommer det bli jobbigt även med en kontantinsats på 300kkr.
 
Det kan vara möjligt att låna till hela bygget om banken bedömmer att storleken på lånet utgör mindre än exempelvis 85% av det uppskattade marknadsvärdet. Så var det för våran del och vi slapp kontantinsats och topplån trots att vi lånade till allt inkl. pantbrev, räntor på kreditivet mm. Vi målade själva men annars så var allt färdigt. Sen tillkommer trädgården mm men det tar vi löpande. Vi hade dessutom en del pengar från försäljningen av vår bostadsrätt men de använder vi istället som buffert och till att fixa målning, trädgård etc.

Allt beror på vad ni bygger, var ni bygger det och i slutänden självklart vad banken uppskattar det förväntade marknadsvärdet. Skulle det vara så att er kalkyl ser bra ut så finns det troligen vissa förutsättningar till att låna hela summan trots att bankerna blivit hårdare idag.

Så drömmen om ett nybyggt hus behöver inte stanna vid bara en drömd^_^b
 
Ta er tid att drömma lite till och titta på husmodeller, gå på mäklarvisningar och bilda er uppfattningar om hur ni vill ha det - det tar tid att få kläm på vad man är ute efter! Om ni nu tror att ni har hittat tomten med stort T redan så köp tomten då och vänta lite. Jag förespråkar att ni ska ta det lite lungt och under tiden ta reda på vad ni vill ha / är ute efter och samtidigt spara till kontantinsatsen! Kanske inte det roligaste svaret, men så gjorde vi!!
 
Vi förde kassabok, kändes väldigt fånigt för vi hade aldrig brytt oss tidigare med 2 löner å hyresrätt utan barn gjorde vi av med det vi ville :p Inför husköp så ville vi kolla hur mycket pengar vi egentligen gjorde av med och på vad så därför kollade vi allt i ca ett halvår. Det gav oss bra koll på hur mycket vi hade råd med, vad vi kunde dra in på för att istället bekosta ett hus osv (vi upptäckte också att en av ICAbutikerna vi handlade på väldigt ofta räknade fel på en 10-15 kr till vår nackdel men aldrig till vår fördel :@)
Sen gjorde vi en realistisk budget för ett husköp och började titta på hus inom ramen för vad vi hade råd med och köpte så småningom ett renoveringsobjekt som låg väl inom ramen.
Låter skittrist och vi berättade inte för kompisarna hur vi höll på heller :blushing: men sen dess har vi byggt om- och ut och bytt upp oss bostad för bostad utan att nånsin vara i nån riskzon för konkurs eller så trots att vi tidvis pluggat och fött upp barn.
När det gäller ekonomin tror inte jag att det finns några roliga och snabba sätt att fixa alltihop på en gång för dom flesta av oss. Men visst vinner man 16 mille på triss eller rånar en värdedepå så är det ju bara att handla.
Jag rekommenderar att Ni har en hyfsad buffert i budgeten, efter några år så tröttnar man på att bara bo tror jag, det är kul att kunna göra nåt mer än betala lån och drift på ett hus.
 
När vi började på allvar att fundera på hus i somras så tog vi en ordentlig funderar på vart tar pengarna vägen och varför har vi aldrig några pengar över i slutet på varje månad trots att vi bor billigt och tjänar hyfsat.

Vilka slutsatser vi kom fram till är väl ointressanta men vi tog tag i vår ekonomi ganska så ordentligt, och har på 10 månader sparat ihop 137 000 att gå till kontantinsatsen Nu för tiden sparar vi ca 15 000 i månaden så när huset är färdigbyggt och kreditivet skall omvandlas till bolån ivid årsskiftet så har vi ca 250 000 att stoppa in. Kreditiven kommer sluta på ca 2,9 miljoner och förhandsvärderingen på huset ligger på 3,1 miljoner. Vi kommer kanske inte riktigt att klara 85% spärren enligt de nya råden men i så fall har banken redan godkänt att vi tar en borgenär på den delen över 85%.

Vad vill jag ha sagt med det här då? Just när man lever med ganska gott om pengar och inte har nåt rejält mål att spara till så rinner pengarna lätt mellan fingrarna. Ta kontroll över era småutgifter så kommer sparkontot att växa i rask takt. Vi har 40 000 ut i nettolön, 22 000 i räkningar varje månad och sparar 15 000. Alltså har vi fickpengar motsvarande en 50-lapp om dagen var. Vill man unna sig en fika på stan eller en hämtpizza någon dag så blir det inga utlägg andra dagar, så enkelt är det.
 
Är nyutexaminerad lärare, men läste i Malmö. Bor i Hbg och planerade att bygga hus i Allerum. Har nu köpt hus inne i Hbg istället.
Min omedelbara tanke är: kan ni vara säkra på att få jobb? Förskollärare får jobb i området men gymnasielärare kan få det svårt, har åtminstone två goda vänner som är behöriga gymnasielärare, och som har haft problem att få anställningar i Helsingborg och Höganäs.
Nästa tanke är: var har ni tänkt att bygga? Vi hade planer på att bygga hus och hade en tomt på g. Enligt vår kalkyl hade vi hamnat på dryga 3 miljoner och om tomten ligger nära Helsingborgs stad, så hade det KANSKE givit ett försäljningsvärde på samma pengar. I Höganäs, Jonstorp eller Utvälinge handlar det om på vilken sida om vägen som tomten ligger. Om tomten ligger på havssidan om vägen, så kanske ni har pengarna tillbaka. Ligger det på den lantliga sidan så tappar ni 1 miljon eller så. Det är så som det ser ut här just nu. Kolla hemnet! Kolla Platsbanken! Mina råd á 25 öre...
 
I min värld är 3 mille hårresande mycket pengar för ett hus, men jag vet ju givetvis hur det ser ut i mång regioner.

En tanke som slår mig är att ni bör ta med arbetslöshetsrisken i er kalkyl, att åtminstone en av er kan hamna i den situationen.

Hade nog även ägnat en tanke åt hur mycket ni kommer vilja jobba i framtiden, i vårt hushåll skulle inte jag kunna tänka mig mer än 150-175% arbetsgrad, mao en som går på 50-75%, resten behövs för att hålla hushållet i schack och inte bara jobba och sova. då ska det tilläggas att vi har tre barn (även om jag anser att detta gäller redan vid ett barn)
 
Ja nu studerar vi ju fortfarande på Uni. så allt detta kommer ju ta sin tid, och tanken är inte att försöka ta sig ut på bostadsmarknaden direkt, utan jobb och stabil buffert står överst på listan... Och som någon nämner här är det ju så att de mesta är riktigt dyrt nere i Skåne regionen alt. Halland... Vilket gör att hur man än gör så blir kontentan att man nog får slänga till en summa om man inte vill bo i en lägenhet resten av livet...

Har tittat runt i forumet nu och de e många som rekommenderar olika... Som jag ser det, och nu är de jag som en ruskigt novis människa om sådant här, tycker jag att de låter smartare att ha en högre buffert istället och köra topplån vilket några rekommanderar här...
 
kluris_ skrev:
Ja nu studerar vi ju fortfarande på Uni. så allt detta kommer ju ta sin tid, och tanken är inte att försöka ta sig ut på bostadsmarknaden direkt, utan jobb och stabil buffert står överst på listan... Och som någon nämner här är det ju så att de mesta är riktigt dyrt nere i Skåne regionen alt. Halland... Vilket gör att hur man än gör så blir kontentan att man nog får slänga till en summa om man inte vill bo i en lägenhet resten av livet...

Har tittat runt i forumet nu och de e många som rekommenderar olika... Som jag ser det, och nu är de jag som en ruskigt novis människa om sådant här, tycker jag att de låter smartare att ha en högre buffert istället och köra topplån vilket några rekommanderar här...
Alla går ju omkring och väntar på den stora kraschen på bostadsmarknaden så att man kan få ett nybyggt hus med havsutsikt för under miljonen igen....men det tiden kommer nog aldrig att komma är jag rädd. Jag tror att man skall ge sig in i bostadsracet så fort man känner att man verkligen har resurserna. Det blir inte billigare....iallafall inte i Skåne och Halland om man vill bo någorlunda nära kusten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.