jojjo82 skrev:
Men, det tröstar min huslängtande själ att veta att det inte tillkommer så mycket andra utgifter att ha hus som att ha HR. Tack alla!
Det kanske inte kommit fram så tydligt men det kan tillkomma mycket extra utgifter att ha hus.

Om jag ser till mina föräldrar t.ex. Sen de flyttade in i sitt nya hus för 6 månader sedan så har de haft 3 vattenläckor i vinter (den kostnaden täcks visserligen till stor del av försäkringen), värmepumpen har gått sönder, torktumlaren har gått sönder och en pump som pumpar upp sjövatten för bevattning av trädgården har gått sönder. Sammanlagt så har de haft oförutsedda utgifter på ca 100 000 under den här tiden. Och då har de inte köpt ett ruckel av en skojare utan det är ett hus i 5-miljoners klassen som tidigare ägdes av min syster som i sin tur har renoverat det för ca 500 000 de senaste åren.

Och självklart så gick ju värmepumpen i det gamla huset sönder precis innan de såldes så de fick köpa en dit också... Så en ordentlig buffert är nog bra att ha.
 
jojjo82 skrev:
Bra inkomster, men tyvärr inte så mycket att hänga i julgranen när det kommer till sparandet.
Passa på att spara så det knakar NU! Det är nu ni har råd. Öppna ett gemensamt, separat konto för sparandet så kommer ni märka att ni blir än mer sporrade att spara när ni ser högen växa.
 
Om man skall räkna lite krasst på det så behöver det mesta på ett hus bytas ut eller repareras under en period av 50 år. Vissa saker som t.ex. tapeter, målning av huset, vitvaror etc behöver man nog räkna med att byta ut 2-3 gånger under en sådan period. Därför kan man lite lätt räkna med att 1-2% av husets kostnad får man sätta av till reparationer och underhåll varje år. Inte varje år, men ett tak kostar 50.000kr, nytt kök 100.000kr, ett renoverat badrum kanske 150.000kr etc. 1% om man gör jobbet själv, 2% om man behöver hjälp.

Tyvärr är det få kalkyler som räknar med reparationer och underhåll när man talar om vad det kostar att bo i hus. Det kommer som en lite obehaglig överraskning för en del när takdroppet är ett faktum, eller när avloppsvattnet från toan på övervåningen kommer ut genom golvbrunnen i tvättstugan. Om inte annat den dagen då man upptäcker vad färg till ett hus kostar och hur mycket det går åt.
 
Man kan väl göra skillnad på hur det brukar bli och vad som är nödvändigt. Om taket läcker måste det åtgärdas snabbt innan det blir omfattande skador på huset. Det som händer inne i huset är snarare en fråga om att man vill förnya. Ett slitet kök måste man inte renovera även om det vore trevligt. Gör man det så måste det inte kosta 100.000 Går tvättmaskinen sönder så finns alternativet att köpa en begagnad på blocket för 1000 kr. Samma med andra vitvaror. Upptäcker man att tätskiktet i badrummet inte håller tätt så kan man ställa in en duschkabin och vänta lite med renovering.

Man bör ha en buffert för oförutsedda utgifter, men man måste inte göra kosmetiska förbättringar även om det är trevligt. När jämförelsen är mot hyresrätter så betvivlar jag att speciellt många hyresrätter har kök för 100.000 eller badrum för 150.000.

Erik
 
jojjo82 skrev:
Egentligen kanske jag ska ställa denna fråga; Vad har ni husägare betalat som ni inte betalade när ni bodde i hyresrätt?
Många bra tips har det kommit från andra, tänkte bara påminna om pendlingskostnaderna. Jag bodde och jobbade i centrala Malmö innan, dvs. cyklade till jobbet. Med husköpet kom Skånetrafikenkortet för 1000-lappen per månad samt behov av bil. Nu samåker jag med en kollega till järnvägsstationen men det hade nog annars rört sig om ytterligare 2500kr för egen bil + bensin [höftskott].
 
klaskarlsson skrev:
Innan du har dom pengarna på fickan, efter skatteavdrag, och bor i den där HR så skulle jag nog säga att du gjort 0 i vinst :)
/K
Vad menar du, efter 22% skatt på vinsten har man väl 78% kvar? Jämför den skatten med att man skulle arbetet ihop till den vinsten.

Sanningen är att den dagen, som kommer förr eller senare, när man "cashar hem" - helt eller delvis, kan många konstatera att de t.o.m. fått betalt för att bo om de ägt bostaden relativt länge. Gäller främst i storstadsregionerna och även efter justering för inflation och skatt. Är dock inte säkert att den historiska värdeutvecklingen säger något nämnvärt om framtidens. Att därför alltid förutsätta att det blir en bra ekonomisk investering (vilket många gör) är därför inte säkert.
 
aadde81 skrev:
Vad menar du, efter 22% skatt på vinsten har man väl 78% kvar? Jämför den skatten med att man skulle arbetet ihop till den vinsten.

Sanningen är att den dagen, som kommer förr eller senare, när man "cashar hem" - helt eller delvis, kan många konstatera att de t.o.m. fått betalt för att bo om de ägt bostaden relativt länge. Gäller främst i storstadsregionerna och även efter justering för inflation och skatt. Är dock inte säkert att den historiska värdeutvecklingen säger något nämnvärt om framtidens. Att därför alltid förutsätta att det blir en bra ekonomisk investering (vilket många gör) är därför inte säkert.
Jag menade precis det: Att innan du har realiserat den där vinsten så har du inte ngn vinst.
Dvs det är just först den dagen du har sålt, skatta och skaffat en ersättningsbostad som du vet hur mkt det blev :)

/K
 
aadde81 skrev:
Vad menar du, efter 22% skatt på vinsten har man väl 78% kvar? Jämför den skatten med att man skulle arbetet ihop till den vinsten.

Sanningen är att den dagen, som kommer förr eller senare, när man "cashar hem" - helt eller delvis, kan många konstatera att de t.o.m. fått betalt för att bo om de ägt bostaden relativt länge. Gäller främst i storstadsregionerna och även efter justering för inflation och skatt. Är dock inte säkert att den historiska värdeutvecklingen säger något nämnvärt om framtidens. Att därför alltid förutsätta att det blir en bra ekonomisk investering (vilket många gör) är därför inte säkert.
Däa finns också förklaringen varför man även i dåliga tider bara kan köpa och köpa hus/bg i storstäder såsom Malmö, Göteborg o Stockholm. För även om dåliga tider är nu så kommer garanterat bra tider om man har tiden för sig.
För att summera: köp ej hus om ni riskerar skilja er inom kort för det är mest då ni köåper och säljer inom en för kort tidsaspekt som man gör förlust OCH se till att ni har pengar varje månad till räntor och amorteringar. Har ni detta med marginal så slå till för eran amortering blir erat bästa sparande förutsatt att ni håller ihop länge och behåller huset minst 6-7 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.