Hej jag har ett radhus , byggt -59, som värms med luftvärmepumpar . Byggt på platta och jag skall kakla om i badrummet ( golv + väggar ). Plastmattan ser hel och bra ut så jag tänkte låta den ligga kvar som fuktspärr. Hur mkt effekt skall golvvärmen ha , dvs hur många watt/kvm ?

vad gäller för hallen där jag skall lägga nytt klinkers på den gamla kilinkers ( som man lagt utan att peta ner värme i ) - hur många watt/kvm ??

ola
 
olah46 skrev:
Plastmattan ser hel och bra ut så jag tänkte låta den ligga kvar som fuktspärr.
För att undervika framtida bekymmer bör du ta bort plastmattan. Det är mycket möjligt att den reagerar på fixet och därmed har du ingen fuktspärr längre. :p
 
vad jag förstår så är all fix idag så att de inte löser upp plastmattorna/tapeterna ... Så sa iallafall en golvläggare till mig ?!
 
plastmattan är inte godkänd som fuktspärr, om du dessutom lägger golvvärmeslingor mer eller mindre direkt på mattan så tar du en ännu större risk för att den skall skadas.

Jag föreslår att du ser igenom hela golvkonstruktionen, bjälkarna under plastmattan (om vi antar att du inte har betongbjälklag) är sannolikt inte dimensionerade för att vara tillräckligt styva för klinkers, det löser man antingen genom att sätta fler reglar eller genom att göra golvet styvare med gips eller flytspackel (15mm om jag minns rätt). Om oavsett om du har gips eller flytspackel så skall fuktspärren ligga ovanpå det lagret. Och dessutom så tror jag inte att du kan ha en plastmatta under gipset eller spacklet, eftersom "kakan" då inte blir lika styv, med ett mjukt lager mitt i.
 
Jomen är det verkligen så att det finns bra skäl till det ? Man har ju alltid förut lagt matta under klinker - och i vilka fall blir det problem ? Inte vet jag men det stora antalet verkar ju ha funkat ? "Godkänd" - är det av försäkringsbolaget det ? Tycker inte att man kan räkna med att få ngt av försäkringsbolagen iallafall - det finns alltid ngt finstilt som gör att de inte gäller ...
 
Man har ju alltid förut lagt matta under klinker
Jag vet inte var du fått det ifrån?

Det finns de som gjort så, och det är därför som man idag vet att mattorna inte tål fixet.

Och som jag skrev ovanför, du har med all sannolikhet inte rätt styvhet på golvet för klinker om du har plastmatta idag.

De mattor som läggs under klinkers i vissa fall idag, är mattor speciellt avsedda att vara fuktspärr under klinker, de är inte avsedda att vara plastmatta som ytskikt.

Förr (så sent som på 70 talet) så lade man tjärpapp med tjära som fuktspärr under klinker.
 
hempularen skrev:
De mattor som läggs under klinkers i vissa fall idag, är mattor speciellt avsedda att vara fuktspärr under klinker, de är inte avsedda att vara plastmatta som ytskikt.
Aqualon Pacific är såvitt jag vet en "vanlig" :-/???våtrumsmatta.
http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/pages/aqualononyxkollektionsoversikt

Ta dig en titt i länken jag lade in tidigare ;)

olah46 skrev att radhuset är byggt på platta och att det redan ligger klinker i hallen, så bjälklaget håller nog om huset är enplans :)
 
Jo man kan byta allt hela tiden - men man vill ju bara göra det där det finns bra skäl och ngt att vinna på det ...
Det är klart att min gamla matta inte finns i den nya listan - jag vet ju inte ens vad den heter ...
Om en matta ser hel & bra ut så är väl frågan om det finns ngt annat skäl att byta ut den ( bruken verkar ju vara ok idag med de flesta mattor enl inlägg ovan ) - eller har jag missat ngt ?!
 
Jag tror att allt kokar ner till en bedömning ekonomi/risk. I ena vågskålen har du prisskillnaden mellan att behålla och ta bort plastmattan. I andra vägskålen har du de eventuella risker det innebär att ha kvar den (hur kul är det att satsta pengar och arbete på nya ytskikt, kakel, klinker osv om man eventuellt får riva upp skiten en dag. För min del är valet enkelt - bort med plastmattan - jag vet inte någon seriös plattsättare som skulle ge dig ett annat råd.
 
Precis - just vad det handlar om , men svårigheten är alltså att bedöma "risken" med en gammal jusste matta ...  Det blir ju väsentligt mkt dyrare med att lägga om mattan ( gör inte det längre själv ... ) !
 
Men se över hela konstruktionen, jag missade att du hade platta, så hållfastheten är nog inget problem.

Men om du skall lägga golvvärme, är den OK att lägga på en plastmatta? (kanske, jag vet inte). och golvvärme lägger man ju normalt i ett skikt flytspackel. Flytspackel skall ligga under fuktspärren.

Det finns iofs något golvvärmefabrikat som läggs direkt i fixen under plattorna, men är då den sorten OK att lägga på en plastmatta?

Om man väger ihop dom här faktorerna så kommer du antingen att hitta en lösning på både spackling och golvvärme som ligger inom rekomendationen från respektive tillverkare, och bara fuska med plastmattan. Men mer troligt är att du kommer att ha ett golv med icke rekomenderad fuktspärr, icke rekomenderad förläggning av golvvärme, och icke rekomenderad placering av flytspackel. Då har man "fuskat" på väl många punkter.
 
jag har snackat med flera ( ca 5-6st ) golvfirmor som gör dessa jobb , välrenomerade och lokalt sett stora företag , och även om det nog är en övervikt åt det snabba svaret "lägg om allt" - så har jag nog fått olika svar ifrån alla beträffande utförande och material ...
 
Men om en firma nu har ett förslag på metod och material, kontrollera då med tillverkaren av just det fabrikat som firman föreslår om den föreslagna metoden stämmer med det typgodkännande de har. Om den inte stämmer med typgodkännandet så har ju golvfirman "uppfunnit" en egen metod. Egenuppfunna metoder kommer med ganska stor sannolikhet att ställa till med problem.

De firmor som tycker att man kan låta mattan ligga kvar, vilken metod för golvvärme föreslår dom?
 
* tvätta mattan ren med t-röd och sandpappra upp den
* ev. måla över svetsarna med aqua-tät
* kolla tätring vid golvbrunn , ev byt , och måla över med aqua-tät
* lägg ut glovvärmemattan ev. prime´a först
* lägg klinkersram runt golvbrunn
* använd ardex X701 ( bra vidhäftning + kan ha tätskitet under ) som avjämningsmassa och även som fix för klinkers  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.