Alpha skrev:
Någon som känner igen dilemmat eller är det jag som gör galet? /QUOTE]

Jag känner igen svårigheten att slå in ByggMax parkettbrädor. I stället knackar jag försiktigt in brädorna parallellt en och en i spåren på kortsidorna. Därefter efterslår jag brädorna samman i sidled. När hela raden på så sätt är sammanfogad lyfter jag försiktigt upp och vinklar in den i spåret i framförliggande rad. Därefter är det lätt att pressa ner brädraden mot golvet. Sist efterslår jag ihop hela brädraden med framförliggande rad. Två personer klarar av att lyfta och hantera en brädrad på drygt 4 meter.
Skarvarna blir helt oskadade, vilket gjorde att jag utan problem kunde återmontera ett helt golv som lagts med denna metod.
Hoppas förklaringen är begriplig.
 
Nu råkar min längd vara 6,5m i 8 "bräd" bredder samt är ensam, kanske går att lägga under några klossar eftersom..

Men är det så här vanlig clickparkett läggs eller är det bara byggmax som är kinkig?
 
För 6,5 m brädbredd behöver det vara tre personer som lyfter samtidigt. Det går inte att använda klossar.
Utöver Byggmax golv har jag endast lagt Tarketts tunna parkettgolv. Det är inga problem att slå ihop deras brädor. Är dock tveksam till att kunna återmontera deras golv, eftersom brädorna verkar svåra att lossa när de väl är sammanfogade.
 
Gjorde 3 st 40 graders klossar av 2"6 mycket joxade fram och tillbaka men det gick efter mycket slit.

Fick jag välja om igen så skulle jag med lätthet kunnat lagt ut några slantar till om golvet var mycket lätthanterligare att lägga men men det blir snyggt iaf det är huvudsaken trots att svanken inte känns nå vidare idag igen...

Det går faktist lätt att lossa på en rand efter man slagit in den bara man tar det försiktigt och vinklar upp den, nackdelen kan vara att låsklacken av mdf:n i ändsponten kan lossna men då kan man ju klicka i en tunn sträng lim.

Nu hade ju jag varit lite snabb med att sätta på karmsmygar överallt eftersom jag hade tänkt mig en plastmatta först men som ändrades i sista sekund :) så där är ett annat trixigt problem att just kunna skjuta under golvet in i smygen efter man har kapat av en bit eftersom man måste vinkla upp golvet..

Jaja nu är iaf långlängden klar så det kanske flyter på bättre imorn :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.