Vår altan känns "gammal", det är sjöstensplattor på marken och myrorna har grävt bort en massa sand så plattorna ligger väldigt ojämnt, pergolan och staketet är ca 25 år gammalt och börjar bli murket lite här och där, thujorna och brudspireahäcken har blivit för stora osv. Å så ser man en massa fräcka altaner i alla Äntligen hemma-program på TV, sånt som man hemskt gärna skulle vilja ha.

Nån som vet vad det kostar att få allt fixat "från början till slut"? Alltså projektering, ta bort allt det gamla och fixa nytt golv, växter, staket osv. Det handlar om ca 50 kvadratmeter.

Jag vet att det egenligen kan kosta vad som helst, beroende på vad man vill ha. Men nån har kanske fått nåt liknande gjort eller har en allmän uppfattning om priser? Vanliga huskostnader som tak eller byggjobb eller målning har jag en ungefärlig uppfattning om vad det kostar, men jag har ingen aning om vad såna här utejobb kostar.

Tyvärr kan vi inte göra mycket själv, jag är inte mycket hemma pga jobbet och maken är nyopererad och kommer inte att kunna göra tunga jobb på länge. Så det handlar om att "någon annan" ska göra allt jobbet.

Nån som vet?
 
Haha, det är ungefär som att fråga: Vad kostar en båt?

Vad då för sorts båt?

En stor båt!

:D
 
Om det är en träaltan du vill ha så räkna med 800-1000 kr/kvm beroende på hur avancerad den blir.
 
800-1000 kr/kvm i arbetskostnad? Eller inklusive material?
 
Jag tror att dengroth menar inklusive allt. Ett helt vanligt slätt fyrkantigt trädäck som står på plintar och är byggt med vanligt tryckimp trä kostar väl någonstans runt 300 kr per kvadrat i material. Om du sedan ska ha växter, räcke, annorlunda form etc så kan det ju bli nästan obegränsat dyrt.
 
Du kan kolla med Alnarp eller liknande skolor för trädgårdsfolk om dom har någon elev som behöver ett extra jobb eller ett examensprojekt. Då kan du få hjälp med projekteringen. När ritningen är gjord så kolla med dina lokala trädgårdsfixare och be om offert. Eller har du någon bekant som är snickarkunnig och hjälpsam. Bygga är inte svårt men ska ni gräva buskar och träd behövs kanske grävare mm då kan inte hemma fixaren göra det.
 
varför alltid inbilla sig att man skall fixa en planlösning gratis? Vem ansvarar för "projekteringen" som göres av en elev utan yrkeserfarenhet, vem kollar den anlitade firmans offert. Det finns äkta trädgardsarkitekter som sysslar med uppvärderingar av minsta lilla hörna.
 
Jag vet att när snickare offererar så offererar dom mellan 800 -1000kr per kvm för en alltan, inkl allt....
 
OK
Tack för info!
Då vet jag på ett ungefär vad det kommer att kosta, i varje fall om jag ska ta fram en liten eller en stor plånbok :)

När och om det ska göras kommer vi nog att låta någon firma göra hela jobbet, både rita, projektera och utföra. Jag har en fundering på vem vi ska försöka anlita, men har ingen aning om det är likadant med såna firmor som med andra hantverkare. Alltså att man som "privatare" får vara väldigt tacksam för att någon överhuvudtaget ska åta sig att göra jobbet.
 
Om jag vore du skulle jag kolla runt duktigt för du lär få många som offererar 1000kr /kvm men har du tur så träffar du på ngn som tar 6-700 :-D
 
Hoppas det är lättare i Skåne än i Stockholm att hitta någon som vill göra jobbet. För något år sedan så skulle Brf'en jag bodde i bygga en altan. Vi fick leta med ficklampa för att hitta någon som ville åta sig jobbet. De offerter vi fick in låg på 1000-1500kr/kvm, helt sjukt. Sedan gick vi runt hörnet till vår lokale byggare, 5 dagar senare hade vi ett grymt snyggt trädäck :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.