Idag var jag riktigt less. Körde infällt i dag i innerväggar som det bara är enkelgips på så man är tvungen att limma alla slangar och dosor och det sitter ju lika bra som om man skulle spotta på skiten och trycka dit. Ett jäkla smäck! Och så var det slut på alla Eljo VP-2 kopplingsdosor i hela sverige så vi var tvungen att köra med de där bruna kopplingsdosorna som man är tvungen att skära ut med kniven vid studsarna i dosan och sånt. Och limma för att det ska snålas så att bara enkelgips sätts. Åh!

Och så blir man så trött när kollegan kör med blå tändtråd från vissa strömställare.

Och så en fråga om hur alla ni andra gör, ni drar väl färdigdragen slang antar jag? Hur gör ni med färgerna på tändtrådar? Drar ni treledare till armaturer och använder brun som tändtråd eller knyter ni på t.ex. en orange FQ och byter ut den? Om det är två lamputtag som ni drar en varsin femledare till, byter ni då ut svart och grå i ena slangen till andra färger eller?
Man vill ju ha överskådlighet i sin installation och det får man ju inte om man inte byter vissa trådar.
Färdigdragen slang är ju hur bra som helst, men det känns som att det är ett steg bakåt i överskådlighetensblablabla. Känns som att slutresultatet blir bättre om man gör på det tradionella sättet när man väljer rätt färger direkt.

Jag blir less när saker och ting inte ska göras bra (som jag vill ha det).

Fast en Ljusglimt idag var att jag fick detta med posten!
fe201045037PMaadb.jpg

//Patrik
 
Redigerat:
Om man ska hålla på med fördraget och byta ut tråd förstår jag inte vilken vinst man gör, det blir ju en massa kopparskrot. OCH alla tåtar måste skarvas i alla dosor. Kan väl vara bra om man bara kopplar vägguttag med det är ju mer än uttag i en installation.

Protte

Grattis till certifikatet. Avis
 
Ja, det blir ju både kabelskrot och det tar extra tid...

Tackar! Riktigt skönt. Om ett år så kan jag även plocka ut BB1.

//Patrik
 
ja ett sånt där skulle jag ju vilja ha, hur ser behörighetsbevis ut? är det en A4 eller ser det ut mer som ett körkort?

jag tycker inte du ska använda färdigdraget mer än om du kopplar uttagsslingor osv..
jag håller med att det blir en jävla soppa av hela anläggningen om det är skarvat mort andra färger i dosor, och ledare som är lämnade åt sidan osv...
t.ex. ner till trappbrytare, då tar ni säkert en 5G1.5 och lämnar blå&gg åt sidan, det känns ju så fel med så mycket oanvända trådar i dosan.
eller är ni så ordentliga så ni sätter ett vägguttag intill varje trappbrytare och nyttjar alla tåtar? (tror inte det)
 
Blir lite nyfiken, vad är problemet med enkelgips? Bortsett från att det blir en usel vägg av det.
 
Det är ett A4 som ser ut som ett diplom. Kostar 2000:-
 
Patrik_Hed skrev:
Idag var jag riktigt less. Körde infällt i dag i innerväggar som det bara är enkelgips på så man är tvungen att limma alla slangar och dosor och det sitter ju lika bra som om man skulle spotta på skiten och trycka dit. Ett jäkla smäck! Och så var det slut på alla Eljo VP-2 kopplingsdosor i hela sverige så vi var tvungen att köra med de där bruna kopplingsdosorna som man är tvungen att skära ut med kniven vid studsarna i dosan och sånt. Och limma för att det ska snålas så att bara enkelgips sätts. Åh!

Och så blir man så trött när kollegan kör med blå tändtråd från vissa strömställare.

Och så en fråga om hur alla ni andra gör, ni drar väl färdigdragen slang antar jag? Hur gör ni med färgerna på tändtrådar? Drar ni treledare till armaturer och använder brun som tändtråd eller knyter ni på t.ex. en orange FQ och byter ut den? Om det är två lamputtag som ni drar en varsin femledare till, byter ni då ut svart och grå i ena slangen till andra färger eller?
Man vill ju ha överskådlighet i sin installation och det får man ju inte om man inte byter vissa trådar.
Färdigdragen slang är ju hur bra som helst, men det känns som att det är ett steg bakåt i överskådlighetensblablabla. Känns som att slutresultatet blir bättre om man gör på det tradionella sättet när man väljer rätt färger direkt.

Jag blir less när saker och ting inte ska göras bra (som jag vill ha det).

Fast en Ljusglimt idag var att jag fick detta med posten!
[bild]

//Patrik
Grattis till certifikatet! Ett tips.. Sudda mer på personnummret, de går att läsa ut :rolleyes:

Ett annat tips. I väggar där det är svårt att fästa rör, tex enkelgipsväggar med stålreglar, så är det enklare att återgå till gamla hederliga hårda VP-rör! Du kan dra längst efter en lång vägg utan ett enda klammer.. den sitter stabilt ändå!
 
B
vet du vad det sämsta är?
dom som bestämt att det ska va ett lagers sitter på ett (kanske mysigt) kontor medans du slavar å dricker kaffe eller räknar på ett nytt jobb
 
Ang enkelgips. För länge sedan när jag jobbade som elektriker... :)
Vi körde med riktigt korta självgängande plåtskruv och plastklammer. Det funkade bra. Ett annat tips när man ska fästa saker i gips är att använda en ogalvad träskruv som man spottar på innan man skruvar in den. Sitter som berget efter ett tag :)
 
Rrrrr skrev:
Grattis till certifikatet! Ett tips.. Sudda mer på personnummret, de går att läsa ut :rolleyes:

Ett annat tips. I väggar där det är svårt att fästa rör, tex enkelgipsväggar med stålreglar, så är det enklare att återgå till gamla hederliga hårda VP-rör! Du kan dra längst efter en lång vägg utan ett enda klammer.. den sitter stabilt ändå!
Nej då, det går inte att läsa ut. ;)

Jo, kanske det, fast vi kör med färdigdraget överallt. Det funkar ju att limma, men det känns som jäkla fusk.

//Patrik
 
hempularen skrev:
Blir lite nyfiken, vad är problemet med enkelgips? Bortsett från att det blir en usel vägg av det.
Det går inte att skruva fast varken dosor eller slangar utan man måste limma fast allt. Alltså dosor som lossnar om man trycker i slangarna för hårt och sånt. Limma och sedan sitta och trycka fast slangen ett tag för att det ska stelna osv. Använda limpistol som man måste gå och ladda hela tiden för att den ska vara varm osv.

Istället för att använda hiltin och bara skruva fast allt så att det sitter ordentligt direkt.

//Patrik
 
B
när du jobbat som jag från 15 till just nu 28 år. kommer du märka det krävs många gånger annorlunda men bra lösningar.
 
Men ni andra elektriker, hur gör ni med tändtrådar i färdigdragen slang?


//Patrik
 
Grattis till certifikatet!

Rrrrr skrev:
Ett tips.. Sudda mer på personnummret, de går att läsa ut
Ang. detta så är Patrik såpass öppen med andra uppgifter på nätet att jag utan bekymmer kan hitta hans folkbokförningsadress och fullständiga personuppgifter. Ett personnummer är inte direkt hemligt längre så man behöver inte vara så paranoid över att visa det som många äldre är.
(Jag brukade träna upp folk, i synnerlighet unga tjejer, i olika metoder att kolla upp de man chattar med innan de beslutar sig för att träffa dem i verkliga livet)
 
Det var det jag visste! Man får det på posten :)
Grattis!
Läser alltid dina inkägg med stort intresse, och jag tror att du kommer(är) att bli en mycket duktig elektriker.
Vad dina kolleger gör eller vad andra gör mindre bra skall väl inte påverka dig, kör på din linje: Säkert, överskådligt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.