Hej!

Ska bygga altan 8x5msom ska ligga på mark. Ska palla upp den på gatsten 35x35. Vad behöver jag för verktyg så att jag får stenarna i exakt samma höjd?

Nån lasermojäng? :)
 
Rätstege tillsammans med en riktigt rak bräda eller en lång rätlinjal eller liknande. Huvudsaken att det du lägger rätstegen mot är *rak*.

Då det gäller altaner så gör det inget om det skiljer ett par mm på den storlek du skall göra.
 
Körde med rotationslaser, ruskigt smidigt, dessutom inte så dyr att hyra om man nu inte kan låna en......
 
Ja, laser är otroligt smidigt. Jag har haft turen att kunna låna en till både altan- och murbygge.

Men just nu har jag inte tillgång till lasern så idag spenderade jag drygt 200 kr på Clas Ohlsson. För det fick jag "10 meter" genomskinlig slang samt två Hultafors mätburkar som kopplas i slangändarna.

Tyvärr var 10-meters slangen bara 7 meter lång så den räckte inte till diagonalen på garageplattan som jag hade räknat med. Fick göra en mellanmätning mitt i garaget.

Slangvattenpass fungerar utmärkt, men det är lite extra mickel.

/Micke
 
Till att börja med tror jag du behöver en ny sticksåg. Kanske en kap/gersåg också så allt blir rakt. När det är insålt och klart köper du en billig laserpinne på Silvan för 300spänn och ställer den mitt i din tänkta altan. Då är avstånden så korta att den billiga varianten funkar bra.

Man får ju inte missa ett sådant här tillfälle att skaffa lite nya verktyg.
 
brevik skrev:
Ska palla upp den på gatsten 35x35
Ursäkta, men vad är gatsten 35x35? ???

//KoW
 
Tak- eller syllpapp är ju inte direkt något verktyg men en stor räddare i nöden när det gäller att få exakta höjder. Diffar det mellan några mm till någon cm så är det bara att ta fram takpappen. Sedan hade jag, som MathiasS nämnde, satsat på ett billigt laserpass för några hundringar.

Övriga verktyg som räddar dagen (dagarna...) är skruvdragare, cirkelsåg, kapsåg och sticksåg. En borrmaskin om du skall ha vagnsbult är iofs inte att underskatta....
 
Totte_S
djpa skrev:
Övriga verktyg som räddar dagen (dagarna...) är skruvdragare, cirkelsåg, kapsåg och sticksåg. En borrmaskin om du skall ha vagnsbult är iofs inte att underskatta....
Eller som dom säger: Den första altanen man bygger är den dyraste ;D ;D
 
Sån där vanlig sten som man ser överallt i stan te x. Den är typ 35x35x4cm.

KnockOnWood skrev:
Ursäkta, men vad är gatsten 35x35?  ???

//KoW
 
Jag tror jag kan låna en rotationslaser. Ser man laserpricken om det är såligt ute?
 
Totte_S skrev:
Eller som dom säger: Den första altanen man bygger är den dyraste  ;D ;D
Det gäller att välja tillfällena då man "säljer in" köpen av elverktyg hemma. Altanen är ett gyllene sådant... ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.