Dottern vill ha mer el och frågat sin hemmafixande fader om han kan fixa en till kontakt. I rummet finns två grupper och den som är minst belastad har en kontakt som ev kunde vidarekopplas men måste då passera balkongutgång men har en kopplingsdosa uppe vid taket så man kunde dragit en utanpåliggande uppe vid taket och ner i ett hörn till en utanpåliggande kontakt.



Vilken utanpåliggande kabel är nimast men ändå så styv så det inte blir sladdrigt?



vilken dimension på typ en APK-klammer skall användas till en sådan? Finns det något annat sätt att fästa kabeln "osynligt"? förhållandena är minst 1,5 cm gammal puts på väggarna och tegel eller lättbetong.

Dottern tyckte det kunde väl ligga i mellanrummet mellan parketten och väggen och bakom listen som skall komma nu när golvet är slipat, men jag upplyste henne om att det godkänner nog inte elektrikerna på byggahus.se.

Om man hade kunnat knö ner en 16 mm flexslang i mellanrummet hade det då varit tillåtet att dra FK ledningar så? Då hade det bara blivit drygt decimetern som man behövt mejsla ur i väggen upp till kontakterna och kunnat fästa slangen i väggen vid var ände.

Iofs tänkte jag att man kunde göra som jag föreslog då dottern är fena på att fixa med latexspackel och fogmästarspackel och kunde ha gjort en spacklingen på var sida om kabeln så den inte framträtt så mycket.
 
Jag såg på .elbutik.se beskrivningen för användningen av denna kabel:

"EKK-Light"
"För fast förläggning inom- och utomhus, dock ej i mark. I rör eller kanal, i eller under puts samt upphängd i bärlina."

Innebär det att en sådan kabel är tillåten att lägga dold i puts?
 
Ska du göra ett utanpåliggande montage, använd EKRK och TKK 7-10 eller Letti 8

Ska du fräsa in det i väggen, lägg slang eller rör så blir det enkelt utbytbart.
 
Tack för tipset.

Något uppspårande i puts och tegel blir det inte fråga om här, det skitar ner för mycket och är allt för stort ingrepp på väggen.

Men om det nu är godkänt att lägga kabeln i puts kunde man tänka sig att med minimal påverkan för hand kunna skära upp ett grunt spår i putsen invid taket och i hörnet, putsen är från tiden när det var mest kalk och så mycket utdrygat som möjligt. Själv tycker jag det inte stör med utanpåliggande ledningar som sitter snyggt klamrade med typ TKK. Det är förstås lite pilligt i såna här väggar med tjock puts och förmodligen varannan klammer hamnar i en fog. Förmodligen blir det mindre frustrerande om man direkt borrar med en lite grövre borr och sätter dit en spikplugg med gips i hålet. Men proffsen har kanske smartare lösning?
 
Klamra snyggt på puts är omöjligt. Alla väggar borde vara gjord av trä. :p

//Patrik
 
Är just i färd med att göra ungefär samma sak, hugger upp och putsar in en ett par EKLK 5G2.5 i en gammal putsad stenvägg.

Slang får inte plats i mitt fall, så risken att kabeln skulle behöva bytas får man ta. Risken är dock minimal - det är väl i stort sett bara genomspikning som skulle kunna ställa till det.
 
Tycker nog inte det är så farligt att lägga en kuloledning i putsen, om den behövs bytas får det väl bli så eller så får den makuleras (till nästa ommålning/tapetsering) och den nya standarden blir ett uttag mindre. Att det spikas igenom kan ju hända men gamla mjuka plåtrör spikar man också lätt igenom, en skärmad kulo som där skärmen är kopplad till jorden torde vara säkrare.

Som hemma fixare kan man ju ta sig den tiden att borra lite större hål och sätta pluggarna i t.ex. gips, proffs förmodar jag har en annan tidspress och både basar och kunder skulle tycka att det tar lite väl lång tid som skall betalas.
 
sege skrev:
Att det spikas igenom kan ju hända men gamla mjuka plåtrör spikar man också lätt igenom, en skärmad kulo som där skärmen är kopplad till jorden torde vara säkrare.
Skillnaden är att ledning förlagd i rör flyttar på sig om det kommer en spik genom röret.
 
f91jsw skrev:
Skillnaden är att ledning förlagd i rör flyttar på sig om det kommer en spik genom röret.
I teorin.

När vi byggde om köket så rev vi en vägg där i princip all el till huset passerade, det var drygt 20 elrör som gick i en "gata" i väggen, från golv till tak. Det satt totalt 4 eller 5 spik genom rören (plåtrör). Ett av spiken hade gått igenom en tråd i röret, tydligen en nolla, för det har aldrig ställt till problem (fanns ingen jfb). Men är glad att vi hittade spiken innan det var dags att dra om trådarna.

Ett av spiken var inte ens islaget utifrån, utan det var en spik som elektrikern slagit i någon gång, det var knäckt runt röret för att fixera det. Och perforerade som sagt röret.
 
Kulo får du inte putsa in.
 
f91jsw skrev:
Skillnaden är att ledning förlagd i rör flyttar på sig om det kommer en spik genom röret.

Som Hempularen sa i teorin, jag har lyckats med att nagla fast fasledaren i ett plåtrör. Strömmen var avstängd vid tillfället, sen när strömmen slogs på löste säkringen ut omedelbart, ett mysterium som så småningom fick sin lösning, kollade i kopplingsdosan i närheten av där det spikats och fasledaren satt stabilt förankrat i ena röret och släppte när spiken drogs ur.
 
Glufsglufs skrev:
Kulo får du inte putsa in.


I mina amatörögon är alla dessa relativt styva entrådiga kablar "Kulo". Om wikipedias sida stämmer så motsvaras Kulo av EKRK idag.

Enligt någon sida gick EKK-light att lägga i puts, har för mig att jag sett någon annan typ som också fick läggas i puts.

Mycke_nu nämnde EKLK, får den läggas i puts?

E = Cu, entrådig
K = PVC
R = Armering av plastbelagt Al-band
K = PVC

E = Cu, entrådig
K = PVC
K = PVC

E = Cu, entrådig
K = PVC
L = Skärm av plastbelagt Al-band
K = PVC

För lekmannen verkar det lite mystifierande varför EKRK inte får läggas i puts men EKK. Men förmodar att det finns någon logisk förklaring till detta.
 
Ja, EKK / EKLK får putsas in.
Att inte EKRK får det har historiska skäl från den gamla döds-kulo-tiden då kabeln hade en ojordad berörbar alumantel. Reglerna har inte hängt med produktutvecklingen, men troligen får EKRK snart installeras i badrum etc.
 
Om jag förstått rätt (var många år sen det togs upp under utbildning med blå boken) så är det så att manteln i EKRK är just endast för styvheten, att det sen kom en biledare beror på att det då var krav på det i Norge och dit ville man ju sälja kabel och sen är tror jag inte biledaren har kontakt med metallmanteln...hmmm, orkar inte springa ut och kolla heller :blushing:. EKLK är styv men har då haft sin biledare skyddad i o m kontakt med metallmanteln samt att det är mer isolering än vad EKRK har, samma med EKK, tjockare plastisolering.

Nu kan det ju tänkas att det har blivit div ändringar på detta som jag inte observerat för jag har inte tagit någon examen i "kabellära" :)
 
Nåt sånt är det. Enligt 104 frågor och svarbehöver inte biledaren i EKRK anslutas till jord medan den skall anslutas för EKLK. I inget av fallen var det dock för skyddsändamål om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.