Håller på att bygga en altan på 230 kvadrat. Insåg snabbt att det blev helt galet många plintar om jag skulle gjuta, så jag fyllde hela ytan med 60 ton grus och lägger stenplattor samt lecasten (se bilderna). Det är en hel del jobb med att justera in varje stenplatta i höjt, så nu har jag börjat med kilar och plastdistanser... Är dock själv lite fundersam på om det kommer att hålla i längden. Vad tror expertpanelen, kan man göra så här?
Det går ju enormt mycket fortare att bygga...

Fakta: återfyllt sommaren -08, kört med en 200kg vibrator över hela ytan + att en vinter har gått så marken har "satt sig"
Kilarna skall limas med P-U lim för att inte röra sig.
 
  • DSC00032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte svara på om kilarna kommer att hålla eller inte men har ett tips om du vill väga av underlaget utan kilar: Laser.

Helt sjukt smidigt och blev kanon, gick jäkligt mycket fortare än att använda långpass. Då kan du ju väga av belastningspunkterna redan innan du lägger på plattorna.

Om man inte vill köpa går det ju bra att hyra. Eller förhoppningsvis känner man någon som är snickare så man kan låna...
 
Jag skulle också dra hela ytan på en gång med hjälp av laser. Då behöver du bara göra det en gång sen kan du placera ut alla stenplattor.
 
Spontana tankar:

Om du ska ha trä som kilar, se till att ha någon form av asfaltpapp även där, som mellanlägg, så inte bjälkarna suger upp fukt från plattorna.
Plastkilar känns som att de kan spricka och falla sönder vid kall väderlek om man samtidigt belastar trädecket, men jag vet inte.
Nu är det lite sent, men du kunde satt en bärlina (som vilat på plint) under golvreglarna. På så vis slipper du plintar till varje golvregel. Men visst, 230kvm blir en del plint.

Mvh
Thomas
 
bumpaberra skrev:
Jag skulle också dra hela ytan på en gång med hjälp av laser. Då behöver du bara göra det en gång sen kan du placera ut alla stenplattor.
Hmmm... Bra idé. Varför frågade jag inte här på forumet innan jag började lägga ut reglarna...
Det hade naturligtvis varit smidigt. Vägt av med laser och paddat. Då är det bara att lägga ut plattorna sen. Nu får jag väl fortsätta att väga av varje platta...
 
De plastbitarna du använder fungerar utmärkt. Plasten är hård men seg och fet och blir inte spröda.
 
Är din enorma altan klar? Vore kul att få se det färdiga resultatet!
 
Milkshaken
altan?? Det är ju en dansbana..:):)
 
Är den färdig än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.