Har bott i hyresrätt sedan jag flyttade hemifrån, min man likaså. Nu har vi (läs jag :p) börjat fundera i banorna kring hus, men min man är skeptisk. Han menar att det tillkommer så mycket mer kostnader när man har hus istället för hyresrätt, men jag kan egentligen bara komma på sophämtning och uppvärmning som det skiljer sig på. Vi bor nu i en hyresrätt med 4 ½ rum och 123 m2 i centrala Malmö som vi betalar 9200 kr i månaden för. Då tillkommer hushållsel och gas (till spisen) på ca 400 kr /mån. Vi betalar 200 kr/mån i hemförsäkring. Kan någon hjälpa mig att lista hur mycket ett hus kostar i månaden om man räknar med allt?
 
Ska du bo i en friggebod blir det garanterad billigare än 10 tusen iaf. ;)

Jag vill också veta. Hoppas någon svarar. (Gissar att om räntan stiger till 6% och ni lånar 1,5 milj. blir summan av ränta och driftskostnad det samma som vad ni betalar i dag.)
 
Jo det är klart att priset beror på hur fint hus man väljer att köpa. Jag var nog ganska otydlig i min fråga... :p
Egentligen kanske jag ska ställa denna fråga; Vad har ni husägare betalat som ni inte betalade när ni bodde i hyresrätt? På swedbanks hemsida kan man t.ex. räkna ut boendekostnaden för ett visst hus. I den kalkylen ingår posten "driftkostnad". Är det endast vad det kostar att värma upp huset eller ingår det andra kostnader i den posten? Man vill ju inte stå där med drömhuset och sedan ha missat någon stor utgift som gör att det blir dyrare än vad man räknat med! Jag vet att det alltid blir dyrare än vad man trott, men jag skulle vilja gardera mig mot de största smällarna iaf :)
 
I höstas flyttade jag från hyresrätt till ett litet hus. Hyresrätten på 46 kvm i centrala Södertälje kostade 4700 kr per månad. Huset jag flyttade till är ett före detta fritidshus på 64 kvm och jag betalade 1,2 miljoner. Kanske i januari att elräkning och ränta var lika dyrt som elräkning och hyra var i hyresrätten. Annars har jag flera gånger när jag betalat räkningar funderat på om jag missat något eftersom totalsumman varit lägre än jag varit van vid.

Går räntan upp blir det en annan sak. Jag fixar saker med huset som kostar pengar. Går något dyrt sönder kan man inte bara ringa hyresvärden. Det är av flera skäl svårt att jämföra boende i hyresrätt med boende i hus, men jag är inte säker på att hus måste vara dyrare. I alla händelser får man på gott och ont större frihet och ansvar i hus. Övervägande gott är min åsikt hittills.

Erik
 
I driftskostnaden ingår sopor, el, värme och sådant. Sedan bör man lägga till en renoveringsbuffert och så är det kapitalkostnaden.

Vi betalar ungefär 6000 i månaden för vår villa, drift + kapital, men då har vi bara 400 000 i lån och amorterar hyfsat mycket varje år.

Måste du anlita hantvekrare för alla jobb blir hyreslägenhet förmodligen bra mycket bililgare, särskilt om det är huspriser i malmötrakten vi ska räkna på.

Men kan man göra mycket själv och väljer ett rätt litet hus kan man komma undan med ett bra pris.

Vår villa är ju 160 kvm, sådana lägenheter finna ju inte, det hade ju varit en femma på omkring 100 kvm med hyra på 6-10 000 beroende på ålder. Plus att barnen då inte kan "löpa fritt" på samma sätt som i ett villaområde. Det är väl det senare som är det viktiga för oss.

Det är egentligen inte pengarna som avgör om du bor i lägenhet eller hus, utan hur du vill bo. Vill du ha trädgård, bestämma själv när du tapetserar om, kunna tvätta när du vill, låta barnen gå ut och leka så bor du i hus.

Vill du slippa reparationer, bo "mitt i smeten", kunna flytta när du vill bor du i lägenhet.
 
Vi pröjsar ca 9500/mån med runt miljonen i lån. Det får man en hyfsad hyresrätt för också. Bor jag i 10 år så har jag betalat 1 140 000 pix å är skyldig runt halv miljonen, säljer jag så får jag i dagens penningvärde ca 3,5 mille dvs 3 mille i fickan när jag flyttar vilket är ca en mille mer än vi köpt/renoverat för. När Du flyttar från hyresrätten har hyresvärden tjänat pengarna och Du har inte en spänn.
Sen är inte verkligheten riktigt så enkel men det är ändå så den ekonomiska biten ser ut om man kan välja när man säljer. Så på lite sikt är det mer ekonomiskt att äga ett hus än att bo i hyresrätt men det förutsätter en kapitalinsats och att man binder kapitalet.
Men avgörande tycker jag är det som Anna_H skriver, hur vill man bo??
Jag och hustrun har aldrig ångrat att vi lever i hus :wow:
 
Säger som de andra att i längden så är generellt husköp en ekonomisk vinst. Det är just renoveringsbufferten som är viktig för det är just så det kan komma en stor ekonomisk smäll. Inte helt ovanligt om man med oflyt har en större renovering och sedan även får något som pajat.

Vi betalar pga att jag jobbar just i försäkring och bank världen ingen ränta just nu och alltid mkt lägre än marknadsräntan och vi har ca 500 000 i lån, amorterar så att huset är avbetalat på ca 4,5 år. Men då har vi lagt en större insats för att hålla nere lånen.

Det beror mkt på hur mkt ni lånar, kan ni hålla er till bottenlån och själva sköta underhåll o lite renovering är det bara att köra på. Var mer medvetna om merjobbet med hus för där skiljer det mkt, nästan mer än ekonomiskt i mina ögon.

Det är så mkt mer än gräsklippning och skotta snö, är man pedant och vill ha det fint går det åt mkt tid

MVH Lorant
 
När jag sammanställde boendekostnaden för 2009 (exkl renovering och sådant som man bör ha en buffert till) alltså inkl räntor, sopor, el, V/A mm så landade snittkostnaden på ca 5500 kr/mån. Givetvis var det dyrare på vintern med större elförbrukning/högre elpris.
Vi har lån på ca 1,1 Mkr på en villa om 150 m2 och 1600 m2 trädgård.

När vi bodde i hyresrätt hade vi en hyra på 5400 kr/mån plus el.
Givetvis ställer husägandet större krav på planering, både med tid och pengar. Man vet aldrig när vitvarorna klappar ihop eller det behövs en omfattande reparation av något slag.

Sedan bör ni också väga in kostnaden för ev bil om ni inte har samma möjlighet att åka kollektivt när ni kommer utanför city.

Vi skulle aldrig gå tillbaka till lägenhet pga friheten att göra som man vill, att man inte betalar till en sniken hyresvärd, att barnen kan härja fritt i trädgården mm mm mm.

Tänk dock på att det alltid blir mer jobb än man trott, men det är ju en del ac charmen med hus d^_^b
 
M
Det är alltid något att göra med ett hus, och oftast kostar det pengar. Om man inte köper ett helt nytt, vill säga. Det är vitvaror som går sönder, fönster som ska målas eller till och med bytas ut, tak som ska läggas om, stuprör ska bytas, grunder ska dräneras, fasaden målas, tapetsering med jämna mellanrum, kanske en vattenläcka emellanåt eller en snörik vinter som knäcker altantaket...

Så man måste räkna med en buffert för underhåll och renovering för huset. Gör man inte det så förfaller huset och minskar i värde. Ett par tusen i månaden kan vara lagom att lägga undan, beroende på ålder och skick på huset.
 
Sen har vi ju värdestegringsaspekten.
Vi köpte vår första lägenhet -96 och sålde vårt första hus denna månad. Snittstegringen under dessa 13-14år har varit nästan 12000kr/mån. Dvs långt över vad det kostat oss att bo INKL. renoveringar och reparationer.
Således har vi bott gratis i snart 15år. (Förutsatt att vi slutar bo i hus eller BR och tar stålarna och flyttar till HR)
 
Hubbe2 skrev:
Sen har vi ju värdestegringsaspekten.
Vi köpte vår första lägenhet -96 och sålde vårt första hus denna månad. Snittstegringen under dessa 13-14år har varit nästan 12000kr/mån. Dvs långt över vad det kostat oss att bo INKL. renoveringar och reparationer.
Således har vi bott gratis i snart 15år. (Förutsatt att vi slutar bo i hus eller BR och tar stålarna och flyttar till HR)
Innan du har dom pengarna på fickan, efter skatteavdrag, och bor i den där HR så skulle jag nog säga att du gjort 0 i vinst :)

Som många ovan säger:
Det som skiljer mest är just att DU själv måste fixa och betala för löpande underhåll och om ngt går sönder.
Räkna med att lägga undan iaf 1500-2000 kr/mån, antingen som direkta kostnader eller som en buffert för framtiden (beroende på husets skick/ålder)

I en villa med en lagom liten trädgård kan man nog också förutsätt att iaf 500-1000 kr/mån går på våren till uppfräschning av denna.
Vid inflyttningen bör man också ha en del pengar, både för möbler - men också för trädgårdsredskap, snöskyffel mm

En annan sak som kan tillkomma är en samfällighetsavgift - dvs kostnad för att vara med i vägföreningen etc - men det brukar bara vara ett par tusenlappar per år

/K
 
När jag sitter och räknar på huruvida jag har råd med det eller det huset så brukar följande vara med i driftskostnaden:
- uppvärmning (kan variera mycket beroende på typ; ex. direktverkande el, bergvärme)
- hushållsel
- vatten och avlopp (är det kommunalt eller eget)
- samfällighet (kan inklludera väg, snöröjning, ev gemensam båtplats)
- renhållning (dvs. sopor)
- försäkring

Buffertar och liknande för reparationer och renovering är inte med i min driftkostnad utan ligger utanför.
 
Tack alla för mycket tänkvärda och bra svar! Det är nog helt rätt att tänka över vilken typ av boende som passar en bättre än vad det kostar att bo i HR vs hus.
Våra förutsättningar är:
- Inga barn och inga på gång förrän om en 3-4 år skulle jag tro.
- Tummen mitt i handen på oss båda, förrutom enklare grejer som målning och tapetsering.
- Intresserade av att äta ute, gå på bio, dricka drinkar på stan.
- Bra inkomster, men tyvärr inte så mycket att hänga i julgranen när det kommer till sparandet.
Så, det lutar ju åt att med tanke på det liv vi vill leva, bo kvar i HR tills knoddarna kommer och man drar ner på tempot :)
Men, det tröstar min huslängtande själ att veta att det inte tillkommer så mycket andra utgifter att ha hus som att ha HR. Tack alla!
 
Ett hett tips. Flytta till hus minst ett år innan första barnet. Ja, jag vet att det kräver lite planering, men det är i alla fall mitt råd.
 
-MH- skrev:
Ett hett tips. Flytta till hus minst ett år innan första barnet. Ja, jag vet att det kräver lite planering, men det är i alla fall mitt råd.
*Haha* Ja, jag har kompisar som ammat bebben i slipdamm och bland färgburkar, så det blir nog hus ett tag innan barn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.