Grannens och våran tomt går ihop och nu skulle vi vilja skilja av tomterna. Det som vi tycker verka bäst är just en Thuja-häck på någonstans 180-200cm hög.
Nu till själva frågan, har grannen någonting att säga till om i val av häck? Givetvis tänker vi oss att häcken ska stå på våran sida tomtgränsen men vad händer när den ska klippas? Måste vi klippa hans sida också?

Finns det några andra juridiska aspekter i detta?
Finns det någon annan lösning? Thuja är väl ändå lättskött och tät?

Tacksam för svar!
 
Lagen säger inget om växter. Endast om dom skulle försämra sikten i korsningar / vägar.
Grannen har rätt att klippa den delen av växtligheten som går över hans tomt. I övrigt får han inte ens röra dina thujor. Han kan klaga, men vinner inga tvister.
 
Hemmakatten
Om ni och grannen inte är överens om att sätta thuja i gränsen och dela skötseln, så måste ni sätta thujan tillräckligt långt in på er tomt så att ni kan gå runt på andra sidan och klippa häcken. Det går alltså inte att sätta den endast 50 cm in på er tomt och tänka sig att grannen får väl klippa på sin sida. En thuja blir dessutom bred så minst 1½ meter in på er sida bör ni sätta den för att komma runt och sköta den utan att klampa in på grannens tomt.

Det enklaste är naturligtvis att komma överens med grannen om att sätta häcken i tomtgränsen.
 
Sitter i lite samma båt. Grannen vill dela på kostnaderna för nya thujor mellan oss. Dock kommer de stå på hans tomtgräns. Upplagt för trubbel? Vem sköter dom, klipper dom. Om grannen säljer och de nya vill dra upp. Vad gäller då etc.
 
Bricco skrev:
Sitter i lite samma båt. Grannen vill dela på kostnaderna för nya thujor mellan oss. Dock kommer de stå på hans tomtgräns. Upplagt för trubbel? Vem sköter dom, klipper dom. Om grannen säljer och de nya vill dra upp. Vad gäller då etc.
Väldigt bra fundering! Grannar flyttar - förr eller senare! Precis som Hemmakatten skriver bör häcken sättas en rejäl bit in på grannens tomt för att den ska kunna skötas därifrån. Att ni kanske tycker det är OK att klippa häcken är väl bra - men någon av er kanske flyttar och då blir det problem. Thuja är dessutom en arbetskrävande häck när den fått ett par år på nacken.

Vill ni bägge ha insynsskydd kan ett plank vara mindre arbetskrävande. I många kommuner kräver man inte bygglov såvida bägge fastighetsägare är överens. Då kan man skriva ett gemensamt dokument när det gäller underhållet och sätta planket i tomtgräns - med delad kostnad.
 
adde_camilla skrev:
Måste vi klippa hans sida också?

Om den står helt på din sida så måste du inte klippa men det blir fasiken inte snyggt om du skiter i det, när den växt till sig så ge barnet en bra sax att leka med.
Har du "tjuriga" grannar?
 
jag har valt att sätta våra thujor så det finns marginal mellan dom och grannens tomt tycker spontant att det skulle kännas konstigt att plantera något som jag vet att det kommer att växa in på någon annans tomt.har flera grannar som kör variant 2 med både planteringar och staket,staketen sätts utanför tomtgräns hmmm behöver jag tala om att dom inte är fastboende.
 
Inte ovanligt att grannar planterar saker som sedan andra grannar får lida för. Våra tidigare grannar planterade en poppelhäck precis på deras sida om tomtgränsen. Hu vad kul när hela vår gräsmatta var full med rotskott. Tack och lov flyttade dessa människor och de nya gick med på att ta bort eländet.

Så som vi har det nu har vi planterat en syrenhäck mellan våra tomter, de har köpt in en häcksax och vi brukar ta en "häckklippardag" där vi turas om att räfsa och klippa. Inget tjafs om vem som ska klippa vilken sida. Ibland kanske jag eller de vill hyfsa till våran sida lite extra, då gör vi det.

Samarbete, ett bra recept på grannsämja som alla tyvärr inte fattar. Många tror att så länge det är innanför deras tomtgräns så har de rätt att göra va fanken som helst. I juridisk mening kanske de har det men det är väldigt nochalant och "big jim" aktigt mot övriga grannar.

Va inte rädd för att nya grannar kommer att plocka ner häcken uta att ni diskuterar saken. Nya grannar brukar vara väldigt rädda för att göra sig ovänner direkt. Du kan ju däremot påpeka att denna häck är något som du gärna vill ha kvar/ta bort när de är nyinflyttade. Det brukar vara den bästa tidpunkten att genomföra "förändringar"... inte ofta har diskussioner med den gamla grannen "låst sig" av en eller annan orsak, och då får man tyvärr bara vänta tills de flyttar.

/H
 
nikasp
Vi har det läget att grannens jätte-Thuja är satt 50 cm in för några år sedan och nu väller in över vår skaftväg. Dessutom har de satt sånt där grönt kompostgaller, mot tidigare ägarens vilja, på vår sida. Det är helt inväxt och syns inte. Märkte det när jag skulle ansa lite för att se bättre vid marken... Dvs. helt kasst ur skötselsynpunkt från vår sida. Letar en markpinne så jag kan dra en lina och se bättre. Insåg igår att det är minst en hel dags jobb och säkert två släpvagnar till tippen och den tiden har jag inte nu - om jag bara skulle göra det själv.
 
Vi köpte en tomt som hade styckats av för drygt 15 år sedan, grannen och vi satte gemensamt upp en thuja-häck mellan oss. 2007 flyttade vi därifrån, grannen året efteråt, då var den hög och fin. Häromdagen åkte jag förbi, häcken hade nu växt högre än husen. Det såg helt tokigt ut och båda dagens ägare måste lida av att ingen tagit ansvar och stoppat när den började ränna iväg, den började säkert närma sig 10 meter i höjd.
 
  • Gilla
tobjan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.