Jag är i princip klar med ritningen av huset som jag ska bygga...

Ritningen har jag gjort i Archicad.

Det är öppet upp i nock i vardagsrummet men annars är tanken att det skall vara 2,7 m i takhöjd i övriga rum....

Vad tycker ni om huset? Vad kan jag ändra, göra bättre?

11-300x194.jpg
2-300x194.jpg
3-300x194.jpg
4-300x194.jpg
planl%C3%B6sning-300x198.jpg
 
Hejsan. Mycket fint. En snabb översyn bara men det jag la märke till är att det ser väldigt mysko och oproportionerlikt ut på med dina fönster på kortsidan. Sedan tycker jag att takfönstren kunde få placeras lite högre och även få vara lite högre.

Sedan tycker jag ni skall hugga ned träden, står lite väl nära. Kan skada huset om de faller fel. Tihi :D
 
Jag skulle nog fundera på om det gick att klämma in ett litet allrum vid de 3 sovrummen till höger. Antar att det är barnavdelning och jag tror det är oväderligt att ha ett eget allrum för barnen, hellre det och mindre sovrum. Framförallt som det är en sån öppen planlösning i övrigt.
 
Hej och tack för konstruktiv kritik!

Hur tycker du jag skall göra med fönstren på kortsidan? Det avsmalnade är ju ovanför diskbänken så där vet jag inte hur jag ska göra annars... och det andra bör jag väll ha i tvättstugan annars får jag bara 1 fönster på den sidan...

Ja jag har funderat på det med träden, problemet är att området är nyplanerat och ALLA har tagit ner sina träd. Jag är inte direkt ngn trädkramare men det känns som värsta kalhygget om man inte behåller något träd! Plus att det är björkar och dom är rätt fina ;-)

huset har en BYA om 139,5 kvm dvs invändigt är det på ca 125 kvm. Jag vet inte om jag får in ett extra allrum även om jag gillar tanken.... Hur tänker du dig att det skulle kunna ligga då?

5-300x198.jpg

Jag gjorde en liten ändring, är det till det bättre eller sämre?
 
andeb skrev:
Hur tycker du jag skall göra med fönstren på kortsidan? Det avsmalnade är ju ovanför diskbänken så där vet jag inte hur jag ska göra annars...
Använd ett normalt fönster och inga överskåp.
 
Hej,

Jag tycker det är lite för lite skåp i köket. Får ni plats med allt? Kanske enrin köksö?
/Ca
 
Hej Ca

jag kan tänka mig att det kommer se ut ungefär såhär...

3091975423_05eca1c098.jpg
 
Som redan är sagt men tåls att höra från fler. Tycker oxå att du skall sätta in ett vanligt fönster och skita i överskåp. Spelar ingen roll hur mycket skåp man har det räcker ändå inte till. :D

Skämtade angående träden, trodde du hade klämt in dem för att det skulle se ut som en tomt. :D
 
Fick känslan att ert hus skulle bli större än det vi ska bygga (144 kvm) men det var visst mindre. Då kan det kanske bli svårt att få plats med ett allrum tillsammans med 4 sovrum.

Ett alternativ då kan ju vara att bygga en välisolerad friggebod istället som kan användas som extra allrum. I vår sommarstuga så har vi barn använt gäststugan som finns där mycket som ett extrarum åt oss och det har varit jättekul.

Tycker i övrigt att huset ser väldigt fint ut och ser inga problem med de osymmetriska fönstrena på kortsidan. När det gäller fönstersättning så tycker jag att man först och främst ska utgå ifrån hur man vill att det ska vara när man är inne i huset, och såklart ta hänsyn till hur huset är placerat på tomten (t.ex. placera fönster så att man inte får så mycket insyn). Men att välja det fönster som man själv inte tycker är det bästa när man vistas i huset för att det ska se lite bättre ut när grannarna går förbi ger jag inte speciellt mycket för.
 
Ett jättefint hus!
Jag har inga problem med fönstrerna på kortsidan, för vi har precis likadant på vår nedervåning.
Jag resonerade som så att jag vill ha överskåp, det kan man inte få nog av. För att ha en normaltstort fönster i köket så får man ge avkall på ganska många skåp.
Däremot tycker jag att du skall ha fönster på andra kortsidan så att de två sovrummen får fönster åt två håll.

Lycka till!
 
Mindre detalj. Eftersom badrummet antagligen huvudsakligen är till för att betjäna sovrummen så skulle jag nog hängt dörren åt andra hållet så man slipper "gå runt" den.
 
Mikael_L
Några ord om norr/söder och var fin utsikt är och var insynsrisk föreligger, sluttningar och höjder osv osv vore bra för att kunna ge konstruktiv kritik.
 
F
Jag tycker att du skall sätta ett likadant fönster i tvättstugan som du har i köket, det är ju också över en bänk och du kanske vill ha överskåp i tvättstugan med. Kanske kan kompettera med ett smalt högre fönster jämte dörren för att få lite "titta ut" känsla. Sen så tycker jag att fönstret ovanför diskbänken kan vara bredare, minst 16 bredd. Det ger ett modernt och tjusigt utseende.

Fönstret i hallen skulle jag ha flyttat närmare dörren och gjort det högre så det kanske börjar 40cm
från golv eller nåt sånt. I Badrummet skulle jag lyfta upp underkant på fönstret ordentligt så att det blir plats för en handdukstork under. Likadant fönster på WC. Ser ingen anledning till stora fönster på dass. Skulle ge entrésidan ett betydligt roligare utseende också.

EDIT: Såg samtidit att det var en skapligt gammal tråd.... Blev det nåt hus?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.