Att bygga hus när man har små barn hur kan det fungera?
Vår tanke är att göra endel själva, dels för vi vill och för att kunna ha råd.

Våra barn är idag 7mån och 2,5 år. Förhoppningen är att vara inflyttnings klara innan stora börjar skolan. Inom 2,5år!

Är det möjligt?
Ni som byggt medan barnen var små, hur fungerade det? Hur mycket gjorde ni själva? Kan ni rekommendera det?
 
Har inte byggt sprillans men grundrenoverat sen innan barn kom tills nu...

Byggde nytt kök innan barn#1 kom, sen växte barn #1 upp i totalrenovering med ett rum och kök mer eller mindre.

Innan barn #2 kom så hade vi hunnit med att renovera några rum till. Men även hon växte upp då vi rev ut hela vardagsrummet och matrummet.

Nu innan barn #3 kom så är boytan mer eller mindre klar. Så då passar vi på att bygga en till våning på kåken så även han växer upp i kaos :x

Allt är relativt... Det tär en del på mycket och man måste ha förståelse för varann och insikt i hur mycket tid saker faktiskt tar (alltid längre än man först trodde)... :wow:

Jag gör nästintill allt själv (utom visst elarbete och vatten).
 
Redigerat:
Planera bygget väl och lägg upp ett regelverk för hur ni ska hantera passandet av era barn. Det är ju bara när de sover som ni i praktiken kommer kunna jobba tillsammans. Hur mycket tid känner ni att ni idag har över till annat än vardags-race't? Det är den tidspott ni har att fördela ut på er byggplan.
 
Tack för svar!

Mycket att tänka på, planera och fundera lite till.

Ja vad har vi för tid över idag?
När "vardags-racet" är över... Från det att barnen sover fram tills dess att det är sovdags för oss. 15h/v + helgerna.
Barnens farmor vill vara barnvakt endel. Farfar hjälpa till och bygga.
Mormor och morfar vill hjälpa till lite.
Det är iaf vad de säger nu. Hur mycket ska man räkna med hjälp från andra? Eller ska man vara krass och bara räkna med sig själva?

En tanke är att bygga garage först så man har någonstans att ta vägen. Har någon tips på upplägg?

Om man ska vara klar med huset på 1,5år hur många jobb timmar är det?
 
Allt går, vi har en grabb född -86 som var "mer vild än tam" fram till han fyllde 6 så hustrun/mamman tog allt jobb med honom under byggtiden. Gäller bara att man är överens om att fördela arbetet så att det blir optimalt sett till att byggtiden ska bli så kort som möjligt. Hustruns insats var alltså lika mycket värd som min även om det var jag som byggde.
Vi har nu renoverat vårt 3e hus och då var barnen så stora att vi gjort det mesta tillsammans, det är fan så mycke roligare tycker jag och vi. Men är barnen små så är dom.
 
Vi har totalrenoverat ett fritidshus nu under ett tag men det är ju ändock en byggarbetsplats med massa bråte och hyggligt farligt för en 2-åring och det ligger som tur är inte allt för långt bort och mina svärföräldrar är pensionärer så dom har ställt upp vid alla tillfällen sambon också behövdes i projektet, vilket i förlägningen gjorde så att svärfarsan som tur är inte bökade allt för mycket i renoveringen ;), (där har vi urtypen av hempulare som tar genvägar för att han inte vet bättre helt enkelt :blushing:)

Men, vi såg till att ett sovrum och kök blev funktionsdugligt först så hade dottern lite utrymme att vara på när det var regnigt ute och/eller när inte barnvakt fanns att tillgå, saker tar lite längre tid men vi hade uppsikt hela tiden.

Har man tur och har föräldrar med tid så är det ju ultimat, jag menar, vem vill inte umgås med barnbarnen.
 
Går prima det bäst är ju att ha välartade barn som äääälskar att sitta och leka i timtal medan man hamrar på :rolleyes:

Det man får göra är att man samsas den ene tar barnen/t och den andre jobbar sen får båda hugga in när det krävs fler händer. Kan man dela på HUS-arbetet så är det det bästa, jag är den i denna familj som gör "allt" och det blir väldigt enformigt.

Annars är ju bra svär/föräldrar bra att ha så båda kan arbeta på kåken!

Kök/badrum är enormt viktiga sen tror jag tvättstuga.

Sen när barnen blir större kan de hjälpa till: (obs tätskiktet under foten ;) )
 
  • 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag aldrig bygga helt nytt hus själv med små barn. Jag har kört/kör följande projekt under åren: Låtit bygga hus, eget färdigställande av övervåning (med små barn), egen totalrenovering av gammalt hus (med stora barn) och håller nu på och bygga till rejält själv. En förutsättning är att man trivs och har en dräglig tillvaro under tiden, för det kommer att vara en LÅNG tid.
* Man måste gilla att bygga förstås.
* Boendet måste funka, inte bara vara en nödlösning innan DRÖMHUSET är klart, och helst vara i väldigt nära anslutning till bygget.
* Man måste ha en tidplan som ger tid för varandra och för familjen även under byggtiden, för 2,5 år (som erfarenhetsmässigt ofta blir längre) kan lätt döda eller skadskjuta en relation om den inte tas hand om.
* Praktiskt svårt att jobba tillsammans med små barn, jag vet. Men 2,5 (eller 10) år när man i praktiken lever olika liv? Good luck, jag håller tummarna men jag skulle inte satsa mycket pengar på att ett förhållande tar sig helskinnat ur det. Framför allt skulle jag inte satsa mitt...
* Ha inte för tight budget, så man kan betala sig ur katastrofer och leja in någon när motivationen/orken tryter för att rycka framåt en bit.
* Se hela tiden på det som är klart och var glad, ha mindre ångest för det som borde vara gjort. Sluta arbetsdagen med en kall dricka i handen och sitt och titta på det goda resultatet :)


Det får inte vara en transportsträcka. Det är livet som går...

Hörde om följande mardrömssituation hos väns vän: Ungt par börjar bygga hus själva (dvs en bygger, den andra tar hand om hem och de barn som föds och växer upp under tiden). Varje helg och två vardagskvällar i veckan (gissningsvis även semestrar) åker byggaren ut från lägenheten i stan till way long way utanför stan och bygger. Efter 10 år av detta liv så är bygget nu isolerat och de kan börja bygga inomhus.

Take care!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.