Hej!

Håller på att planera inför tilläggsisoleringen av vinden i vårt hus från 1907! Har kollat i några takstolsfack och i bästa fall är det 10cm spån och annars 0-10 cm ”blandat skräp”...

Vi hade tidigare ett hus bygg 1942 som var ordentligt isolerat, ingen plast, minimal ventilation i form av ett fönster i vardera ända av vinden som stod lite på glänt. Och vinden var trots detta som ny när vi sålde huset 2005!

Därför tänker jag mig ett liknande koncept i vår nuvarande hus som vi köpte 2005. Begränsad ventilation i vardera gavel, ingen plast. Däremot kommer vi köra med ThermoCell lösull som ju klarar viss fuktvandring.

Nu funderar jag lite på vilken tjocklek jag ska ha. Hur har ni med gamla oplastade hus gjort vid tilläggsisoleringen? Hur mycket har ni kunnat köra med utan att höja den relativa luftfuktigheten allt för mycket?

250mm skulle sannolikt göra väldigt stor skillnad jämfört med idag, kan det vara rimligt? Övriga tips och idéer från andra som gjort liknande jobb?

Att inte isolera är för oss inget alternativ, inte efter denna vinter... Och bygga varmvind är inte heller realistiskt som det ser ut nu.

Tack på förhand!
/Klas
 
Satsa på klimatvind, isolera på utsidan! Det kommer vi att göra då det sista jag vill är att få mögelproblem. På vår vind ligger det en matta typ gullfiber ca 150 mm. Visst läcker det upp värme men så har vi en frisk vind också.

Bor ni permant i huset? Finns det murstock som ni eldar i? Om svaret är nej på båda frågorna bör ni vara mycket försiktiga med att tilläggsisolera vinden.
 
Vi har ca 200mm EkoVilla (cellulosa) på ca 100mm såg/kutter/svarvspån det har legat där nu i 15 år och vinden ser ut som den gjorda 1924. Ventilationsmässigt så finns det en gallerventil + otaliga otätheter.

Bara du ser till att fixa bort fuktigheten där den uppstår i huset (bra köks- badrumsventilation) och om klimatet där huset står är någorlunda nordiskt så fungerar det nog som du har tänkt.

Enligt mig så är klimatvind inte ett alternativ för ett så gammalt hus.
 
Tack för inputen!

TIdigare ägare hade isolerat vinden på insidan med mineralull och utan plats. Dessutom hade man knackat ner skorstenen ner till mellanbjälklaget samt hade ingen annan ventilation heller. Så råsponten var inget att ha minst sagt och vi totaltrenoverade taket förra året med ny råspont och falsat plåttak med skivtäckning på.

Jag tror att vi kommer köra med 250mm och relativt lite ventilation. Ungefär som i vårt förra hus.
 
Om vi inte vill använda dig av plast - mao bygga diffusionsöppet så bör du absolut använda dig av en papp eller duk som hindrar konvektionen istället. Varm luft som trycker ut genom otätheter i innertaket innebär en större fuktbelastning än diffusion.

Moderna mycket smidiga dukar finns nu för tiden som är bra mycket lättare att arbeta med än den traditionella "vindpappen". Vad du än väljer så se till att få det tätt. Gräv ut allt gammalt från takstolsfacken. Rulla ut duken/pappen. Fäst pappen/duken med 1/2 tums ribb som spikas på sidan av takstolen.

med 150 mm isolering på 100 m2 yta torde energibesparingen ligga runt 4000 watt kontinuerligt om du har 22 grader nere och -6 grader på vinden. Så visst gör det skillnad.

varför du ska snåla med ventilationen på den kalla sidan (vinden) förstår jag inte. Om murstock finns eller inte spelar ingen som helst roll.
 
Husvagnsthord skrev:
varför du ska snåla med ventilationen på den kalla sidan (vinden) förstår jag inte. Om murstock finns eller inte spelar ingen som helst roll.
Genom att elda i kaminen och hålla murstocken varm och på så sätt höja temperaturen några grader på vinden minskar risken för fuktproblem högst väsentligt.
 
Redigerat av moderator:
Håller med om att murstocken 'egentligen' inte har någon betydelse. Men finns den så är det ett stort plus, den hjälper till bra med att hålla den relativa luftfuktigheten i schack om den används frekvent.

Man ska inte heller snåla med ventilation, inte heller ska man ha för mycket. Det ska helt enkelt vara lagom. Det finns dagar då man inte vill ha någon ventilation överhuvudtaget och så finns det dagar då man vill ha mycket ventilation, allt hänger på utomhusklimatet.
 
dengroth skrev:
Genom att elda i kaminen och hålla murstocken varm och på så sätt höja temperaturen några grader på vinden minskar risken för fuktproblem högst väsentligt.


Hur mycket värme avger en murstock? På min oisolerade vind står en fyra meter hög murstock som betjänar en gammal Husqvarna köksspis. Spisen har låg verkningsgrad och jag eldar den hårt men murstocken på vinden blir bara lite mer är ljummen. Jag uppskattar att den avger värme på kanske 200 -300 watt. Samtidigt har yttertaket en yta på kanske 120 m2 och gavlarna en yta om på ca 28 m2. 150 m2 oisolerad yta (spontade bräder takpapp och takbeklädnad) ska vi uppskatta u-värdet till 3? I mitt exempel höjer murstocken temperaturen ca 0.5 grader på vinden. Då bjuder jag på värmeutstrålningen som uppstår en molnfri natt. Jag förnekar inte att kallvindens konstruktion medför risk för kondens, men den risken ska inte överdrivas. Sverige är ju enplanshusens förlovade land och efter -75 är det flesta välisolerade och ändå friska!

Klimatvind har jag inget emot, men kostnaden för en sådan lirar ju i en helt annan dimension...
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.