CarMan skrev:
400m borra borde man klara i 2 hål ???
400m borra borde motsvara 800-1000m jordvärme???
Här är det ingen som borrar grundare än 210m så du klarar dig med 2 hål om borraren har bra grejjer...
 
jensreerslev skrev:
Jag har tänkt ha en överdimensionering tex 130% av mitt behov idag för att kunna ha en bubbelpool eller kunna bygga ut till fler kvadrat senare. Ska jag sätta en stor pump med lite kolektor slinga för att vid behov senare koppla på fler slingor (mark eller borra)?.
Om det blir mark eller borra får jag se jag har åkermark att lägga i.
Till bubbelpool eller större är luft/vatten VP lämplig. Sommartid utvinner den massviss med varmvatten ur den varma pumpen. Markvärmen kommer att kyla ner marken så pass mycket, att du kan få problem med värmen vintertid.
 
kamilenski skrev:
Till bubbelpool eller större är luft/vatten VP lämplig. Sommartid utvinner den massviss med varmvatten ur den varma pumpen. Markvärmen kommer att kyla ner marken så pass mycket, att du kan få problem med värmen vintertid.
Rätt dimensionerat är det inget problem med vätska/vätskepump heller. Eller varför inte kombinera med solfångare isåfall? För husuppvärming är inte solfångare lönsamt men jag har inte räknat på det för att värma pool. Kanske någon annan som gjort?
 
P
Men man kan undra vad det är för megahus man behöver 1600meter jordvärme slang till.. Hur många kW behövs för att värma? Det måste ju var hur mycket som helst... En lada?

Sen bör man väl titta på vad man har för mark.
Bor du på en ås så finns det kanske inte så mycket bra berg att borra i...
Fråga dom vid H-såsen.....
 
Jag har 300m2 + 30m2 kontor + 60m2 varmlager + 100m2 kallager + 3x6m pool inne + 8x4m pool ute. Möjlighet att inreda 120m2 till. Huset är ett boningshus samman byggt med en lada vilket ger nästan bara yttervägar därav drar vi ca 45000 kwh totalt varav 8000 hushållel. Jag har två gamla luft-vatten pumpar till radiatorer och golvvärme.
 
Jag bor i skåne. I min plan ingår solfångare som ska värma allt poolvatten sommartid. Poolen inne ska ha en lägre temp under vintertid då man bara badar i samband med bastu.
 
Spontant så kanske du kan värma poolvattnet inomhus vintertid (i allafall delvis) och/eller kallförråd mha. returvattnet för att utnyttja värmen maximalt. Vet om en anläggning som värmer ett kallförråd på så sätt och det funkar väldigt bra.
 
Hej!!

Jag skulle välja att lägga slang, jag har kört som servicekille på vätska/vattenvärmepumpar i över 18 år och har varit med om en hel del vad det gäller bergvärme. Jag kan nämna bla. ett kvarter med exakt lika hus med samma typ av ägare i husen (60+) som vi satte in bergvärmepumpar i vi satte samma storlekar samma borrdjup och på dessa husen (7 st) så skilde det mellan kallaste och varmaste borran vid samma tidpunkt ca. 7 grader. JAG tror att fast att man har stort vattenflöde så behöver det inte bli en varm borra, det är omsättningen på vattnet i borran/berget som är avgörande. Dvs. kommer man ner i "Missisippifloden " så funkar den bra. Jag anser att kan man inte få ner slang pga. platsbrist eller annat så skall man välja bergvärme men ytjordvärme är alltid att föredra även ekonomiskt då det är betydligt biligare att installera.
Hör gärna av dig med frågor till mig

Hälsningar Micke
 
Det är måna parametrar som avgör av du har för tempratur på borran.
Djup
Bergart
variation på grundvatten djupet
Efekte på bergvärmepumpen
vald tempratur i huset
hur bra intrimmat radiatorsystmet är
hur tätt huset är ("golvdrag")
hur du hushåler med varmvatten


Min borra är väl tilltagen (så även värmepumpen)
ett dygn efter det att vi borrade så kasta jag ner en sten i hålet, för att få en uppfattning om var vatten nivån låg. det var mycket svårt att avgöra, endera var det väldigt lite vatten i eller inget alls, så nån större flöde på vatten kan jag inte ha i mitt hål.
ändå har jag ett mycket varmt hål. hålet är drykt 5 år & i vinter när det var som alldra kallast så hde jag +2 grader in som kallaste tempraturen.
 
Ska ha möte med borraren i morgon. Kanske han kan förklara allt så jag kan fatta ett bra beslut. Kan man skriva in i kontraktet vilken framledningstemp som ska gälla så är det upp till honom att räkna rätt. För min kalkyl måste gå ihop. Återbetalnings tiden är ju baserad på frmledningstempen ju högre och jämnare desto snabbare resultat.
 
den viktigaste komponenten i ett värmepumpsystem är ditt radiatorsystem !!! hur det är dimensionerat & hur bra in strypt det är.
sen om det är -2 grader eller -2 grader in gör inte så stor skilnad som ett fel dimensionerat radiatorsystem.
 
D
Min brunn är väl tilltagen och jag hade som kallast +6 grader in från borran in vintras. Personligen tror jag nog att en väl dimensionerad bergvärme är effektivare på vintern än en motsvarande markvärme.
 
ridax skrev:
Min brunn är väl tilltagen och jag hade som kallast +6 grader in från borran in vintras. Personligen tror jag nog att en väl dimensionerad bergvärme är effektivare på vintern än en motsvarande markvärme.
Hur menar du då? en väl dimensionerad bergvärme mot en dåligt dimensionerad jordvärme???

Jag skulle säga att skillnaden är knapptmätbar, om man dimensionerar lika
 
D
Hur menar du själv då? Vad är "lika" dimensionering? Samma slanglängd? Samma pengar? Eller vadå lika?
 
slingan dinemsnineras i ett dimensioneringsprogram, där man matar in vad huset har för effekt & energibehov.
sen matar man in bergart, om man ska ha bergvärme & marktyp om man ska ha jordvärme.

Du skrev att en överdimensionerad begvärme var bättre än jodrvärme?
Svaret är ja om jordärmen inte är överdimensionerad.
Sveret är nej om dom är lika dimensionerade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.