Man måste absolut veta hur en motorsåg funkar och hur den kan tänkas bete sig. (Eller göra det med handsåg...)
Därnäst är det viktigt att inte stressa. Det tar den tid det tar!
 
pbengtsson skrev:
Hur går man tillväga för att sälja ett träd på rot?
lägger in en anons på blocket eller lokal tidning eller på anslagstavlan. Dvs att trädet säljs som det står. Köparen får säga den sjålv.
 
Tänk på att om ni anlitar ett företag att se till att de har försäkring som täcker eventuella olyckor (också en fördel att anlita ett företag. Hemförsäkringen gäller inte).
 
Just det där med försäkring är ett bra tips - det är inte det första jag hade tänkt på själv, annars.
När det gäller såga ner själv, så vill jag bara tillägga att jag är uppvuxen i en riktig bond-familj och har sågat ner ett och annat med motorsåg, så helt oerfaren är jag inte. Men vi har tillräckligt med vett och respekt att inse att det finns risker med att såga ner ett 100-årigt träd, speciellt när det finns grannar kloss intill.
Jag har hur som helst fått flera bra svar och vet hur vi ska budgetera och sedan handlar det om att begära in offerter. Tack och lov bor vi ju i Skåne och har en hel del företag att välja mellan.
 
Är trädet fint, behåll det. Det tar 100 år innan ni kan få ett nytt.
 
LOS skrev:
Är trädet fint, behåll det. Det tar 100 år innan ni kan få ett nytt.
Jag håller med dig. Egentligen.
Det finns tre problem, dock. Dels har grannarna problem med rötterna, dels växer trädet för nära vårt hus, så grenarna skadar huset och dels skuggar trädet halva tomten. Det stjäler allt ljus, tyvärr.
Har man en stor tomt på 1500 kvm är det ju inga problem att ha ett stort träd på tomten, det blir lite parkkänsla och mys. Det kan t o m funka med ett stort träd på en mindre tomt, om trädet står långt från hus och tomtgräns.
I vårt fall står boken ca 3 meter från vårt hus och ca 1 m från tomtgränsen. Kunde jag trolla så skulle jag flytta det 15 meter söder ut, och problemet vore löst...
 
Jag tog ner ett antal tallar i höstas. Betalade ungefär 1000:- per träd och då var det tvungna att sektionsfälla alla tallar.
 
lyft bort det med mobilkran säkrare kan det ej bli......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.