Hej,

Har ett litet problem. I vårt nya badrum har jag gjort en glasbetong vägg 1x1,8m i duschhörnet som jag har limmat ihop med glasbetonglim samt lister emellan.
Nu har 4 !! glasblock spruckit diagonalt (hörn till hörn), varför? Har någon annan råkat ut för detta?

/noge
 
Ingen som har någon ide´hur det har uppkommit? Jag vill förebygga att samma händer när jag har bytt ut glasen.

/noge
 
noge skrev:
Ingen som har någon ide´hur det har uppkommit?
Kan det vara sättningar i ditt bygge? Kan iofs vara fabrikationfel också? ???
 
Hur sitter de skadade blocken i relation till varandra, sitter de spridda över väggen eller är de samlade i grupp?

Låter ju som vad Immobil föreslår, antingen fab. fel eller så är det spänningar i väggen...

Alter ego
 
Är det våtrumssilikon mellan väggen/glasblocken?
 
Golvet är betongplatta och väggen trä med dubbla gips. Jag har limmat mot väggen med sama glasbetonglim som anvisat av limleverantören.
Den här varianten med betong-trä eller trä-trä finns ju i alla hus så varför spricker mina block >:(

Väggen består av tio rader 5 kolumner rad 1 vid golv och kolumn 1 vid väggen. De spruckna blocken sitter i rad2 och 3 kolumn 3, rad 4 kolumn 4, rad 6 kolumn 5.

Hoppas ni fårstår hur det ser ut, sprickorna kom även i den ordningen.

/noge
 
noge skrev:
Hoppas ni fårstår hur det ser ut, sprickorna kom även i den ordningen.
Jajamen, bara man ritar upp det så klarnar det. 8)
Jag misstänker att problemet är rörelser mellan golv och vägg. Jag tror att det hade varit bättre att sätta en elastisk fog mot väggen istället för limmet du har använt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.