Hej, jag ska bygga ett stort hus 680m2 i 3plan byggyta. Då tänkte jag att 200 betongvägg för energilagring och bärande.
Insida 45regel med stenull all rör och eldragning, sen osb/playwood, gips.

Utsida 25cm cellplast där varje lager är förskjutet, reglar med luftspalt sen träpanel (måsta ha trä).

Undrar om denna typ av konstruktion är smart då tanken är att betongen är bärande,lagrar energi, mm. Köldbryggan hamnar utanför huset i frigoliten, fukt går ut från huset, pga att isoleringen påförs i efterhand så elimineras köldbryggor i betongskarvar. biligt å bygga?

vad säger ni?
 
Brukar inte behövas 200 mm btg, inte ens om man ska ha 3 våningar.
120-150 mm räcker säkert.

Energilagringen försämras om du isolerar invändigt!

Rör, el och annat liknande lägger man oftast i betongen, gjuter in eller gör schackt/nisch.
 
Angående innervägg på betong, eftersom det ger mer utrymme att dra kablar/rör etc som man vill, och att det dämpar eko i stenbyggnaden.

Är annars cellplast på utsidan av betongenen en bättre konstruktion än sandwitch?
 
Tre plan och väggar av betongelement. Jag gissar mig till att även bjälklag kommer att vara någon historia i betong. Vad har du kalkylerat med för kvadratmeterpris, för golv och väggar?

Dina ytterväggar verkar bli väldigt tjocka. Inifrån och ut:
13 mm gips
11 mm OSB
45 mm regel
200 mm betong
250 mm EPS
28 mm läkt/glespanel
21 mm ytterpanel

Det blir 56,8 cm tjocka väggar utan stenhuskänsla, varken på in- eller utsidan. Du bör nog jämföra kostnaden med sandwich, eftersom din konstruktion verkar arbetsintensiv, något som kan straffa sig senare under projektets gång.
 
undrar vad det är byggnaden ska vara till för och hur höga ska våningarna vara ?

betong är ett ganska bra material men ska man ha långa väggar (stora rum eller helt öppet) och ganska så högt mellan våningarna och inte stöd i form av pelare så kan det behövas ganska tjocka väggar då betong tar dåligt moment som kan orsakas av snedbelastning från tak och våningsplan

så det kan ju vara bra att höra lite mer och ska det vara en industrilokal med många ton tunga maskiner på lika ställen så kan det också orsaka att man får räkna om eller ändra planlösning

så är det 15x15m och ett rum /våning och det ska vara 3-4m i höjd på varje våning så kan det nog behövas en del beräkning eller är det mer ett bostadshus med många lägenheter och ska kännas hemtrevlig med många väggar invändigt som kan stabilisera upp konstruktionen och som också reducerar belastningen i form av moment på väggarna så behövs det inte samma tjocklekar och det är kanske inte så hemtrevligt med nära 60cm tjocka väggar i sin bostad
 
miry skrev:
undrar vad det är byggnaden ska vara till för och hur höga ska våningarna vara ?

betong är ett ganska bra material men ska man ha långa väggar (stora rum eller helt öppet) och ganska så högt mellan våningarna och inte stöd i form av pelare så kan det behövas ganska tjocka väggar då betong tar dåligt moment som kan orsakas av snedbelastning från tak och våningsplan

så det kan ju vara bra att höra lite mer och ska det vara en industrilokal med många ton tunga maskiner på lika ställen så kan det också orsaka att man får räkna om eller ändra planlösning

så är det 15x15m och ett rum /våning och det ska vara 3-4m i höjd på varje våning så kan det nog behövas en del beräkning eller är det mer ett bostadshus med många lägenheter och ska kännas hemtrevlig med många väggar invändigt som kan stabilisera upp konstruktionen och som också reducerar belastningen i form av moment på väggarna så behövs det inte samma tjocklekar och det är kanske inte så hemtrevligt med nära 60cm tjocka väggar i sin bostad
???
Oftast armerar man numera.
 
Glöm inte att eld-skydda cellplasten ytterst... Sätt ett eller två lager gips utanpå cellplasten, sedan luftspalten & panelen.
 
Det blir ett en familjs bostadshus, 1a planet är 3,4m takhöjd övervåning blir 2,9m källare mellan 2,8 - 3m takhöjd.
 
jo vist armerarman men det betyder inte att inte väggarna spricker för att armera så pass mycke att sprickorna inte kommer ner till järnen tror jag är väldigt ovanligt i väggar men det beror också mycke på vad syftet och hur det ska vara byggt som kommer in och ju tunnare en vägg är ju lättare kommer den att ge sig fast den är armerad

men det var därför jag fråga vad det ska vara för typ av byggnad och hur den ska se ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.