I samband med att vi påbörjade vå påbyggnad försökte jag få snickaren att skaffa konto hos Ekesiöö här i Stockholm, som rent geografiskt ligger bättre än hans vanliga bygghandel.

Fick då reda på att Ekesiöö överhuvudtaget inte ger rabatter, trots att de prismässigt ligger som Beijer eller högre. De ger istället uteslutande en årsbonus till sina kontokunder. Det innebär ju att bonusen måste ligga i storleksordningen 20 - 40% för deras kontokunder, det är ju rabatter i den storleksodningen som andra bygghandlare ger till sina kontokunder.

Konstruktionen verkar helt vara uppbyggd på att lura byggarnas slutkunder.
 
Här ligger priserna till byggare ungefär på samma nivå som hos Byggmax, plus årsbonus på någon procent. Det gäller både Bejer, XL-bygg och den lokala bygvaruhandeln. Hur prisbilden är på andra orter vet jag dock inget om.
Eftersom jag även har ett finger med i en byggfirmas inköp tror jag mig ha rätt god inblick på prisbilden.
 
Det finns ingen anledning för den som säljer något att redovisa sina fakturor och andra affärsförhållande till sina kunder. Köparen skall naturligtvis bevaka sina intressen och inte betala mer än han vill och anser skäligt men sådan måste ju göras upp innan det blir affär och inte efter att arbetet är gjort och man börjat konsumera varorna. Att allt inte kan förutses och det tillkommer arbete och material brukar inte vara några problem om man i stort har koll på det man köper.

Inte redovisar Bauhaus etc sina inköpspriser. Men idag med internet och stora byggvaruhus är det ju lätt att själv få en uppfattning om rimlig prisbild. I dag kan ju även se priser hos t.ex. kina exportörer och få en hum om vad de stora drakarnas inköpspriser kan förmodas ligga på.

Nu är det väl inte så att det alltid är en dans på rosor för de små hantverksfirmorna, förr behandlades de förbannat illa av de stora firmorna, inte minst en del skånefirmor var ju ökända för att dra ut så långt som möjlig på att betala fakturorna och förbättra sin egen likviditet. Som en berättade hur det kunde gå till när det inte var allt för gott om jobb, inköparen på det stora bolaget: "ger du ett bra pris på detta jobb kan jag nog se till att din faktura som ligger här och samlar dam får förtur". Det är förstås också svårare för en liten firma att optimera antalet debiterbara timmar. Folk tror ibland att småföretagare typ kan debitera 40 timmar i veckan och inte vara på jobbet mer än just 40 timmar. Är där sen någon småskutt som i princip ägnar all sin vakna tid åt firman blir folk förtrödna för att denne tjänar så "bra".


Det svåra för en annan som privatperson är hur skall jag veta vad som är ett rimligt pris så jag kan få ett fullgott arbete, jag vill inte betala för lite så det kanske blir ett dåligt resultat inte heller betala mer än jag behöver. Att det finns folk i hantverkssvängen, som helst skulle pyssla med något annat, som både är fräcka, okunniga och försöker skörta upp okunniga kunder hjälper förstås inte hantverksbranschens rykte.

Av en tillfällighet såg jag en dansk undersökning om deras byggbransch, i en EU jämförelse över samma material till ett hus låg Danmark och några till skyhögt över Sverige som låg nån stans i mitten och inte så förfärligt långt över Polen. El och VVS grossister var det oligopol i Danmark, 3 st in om EL tror ja g det var hade drygt 75 % av marknaden och en dominerade dessa 75%. Gissar att det kan vara nåt liknande i Sverige.

Trots det blir man förundrad över priserna på olika enkla grejer på byggvaruhusen, hur i hela fridens namn kan den kan denna simpla pryl kosta hundralappen när jag köpt en DVD på Lidl för 300 och som fungerar alldeles utmärkt för sitt syfte.
 
De gånger på senaste tid som våra kunder köpt material själv så har de vid samtliga tillfällen FÖRLORAT på de!

De betalade lite mindre för varorna, men sen blir det problem (och går åt mer tid för oss) så fort de: köpt fel saker, för lite antal, förseningar i leverans.

Sen räcker det med att en liten pryl är felaktig/defekt och ska bytas på garantin för att all "vinst" ska ätas upp. De är aldrig några problem för kunden att få en ny från affären där han/hon handlat. Men att försöka få betalt därifrån för elektrikerns arbetskostnad brukar vara väääldigt svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.