Finnes: golvgips och klinkers
Tänker: lägga klinkers på golvgipset enligt konstens regler
Där jag vill lägga gips/klinkers finns det ursprungliga fundamentet som en tidigare kamin stått på men det är mindre än den yta jag nu vill använda så jag hamnar en bit ut på trägolvet (c:a 20 cm). Tyvärr är golvet inte exakt plant i förhållande till fundamentet så gipset svajar några millimeter när man ställer sig på ytterkanten. Om jag nu lägger klinkers ovanpå lär allt väl haverera?
Antar att jag kan lägga något mellan gips och trägolv för att jämna ut ytan så att det blir stabilt. Men jag vill ju inte lägga puts. Då förstör jag väl trät för all framtid? Och foam håller väl inte för trycket. Vad gör jag?
 
Du får väl lägga nåt annat än foam mellan? Men det låter som det kommer bygga ganska mycket på höjden och jag hade inte tyckt det var så snyggt. Dessutom ganska opraktiskt med en kant där man kommer gå att slå i hörnet hela tiden. Jag hade (och har gjort här) tagit bort fundamentet och sågat bort en bit av trägolvet för att sen lägga golvgips och till slut klinker.
 
Planet är rundat, typ halvmåne och jag tänker kanta det med en snygg trälist så det blir inga problem. Problemet är vad jag ska ha mellan trägolvet och golvgipsen så att det inte sviktar och utan att förrstöra trägolvet. Det handlar om några millimeters skillnad men jag lär ändå knäcka fogarna när jag ställer mig på kanten.
Kanske går det med masonit men hur stabilt blir det?
 
  • plan_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonit funkar nog bra eller kanske hellre plywood.
 
Mikael_L
MDF-skiva är ju garanterat tillräckligt hård. Tjockleken blir det svåra, jag tror den finns i några olika tjocklekar under 12 mm.
Är det underliggande trägolvet helt fritt från svikt då?
 
Men glappet är ju liksom kilformat från gipskanten till fundamentet. Jag kan kanske få in 5 mm masonit under framkanten men däremellan fram till fundamentete blir det ju en luftspalt. Kanske foam däremellan så att det finns något, bättre än luft?

Govet är stabilt och dessutom vilar ju 90% av gips/klinkers på fundamentet där kaminen ska stå och problemet med svikt finns alltså bara i kanterna och om man ställer sig på en kant vilket lär hända förr eller senare. Kaminen väger 185 kg.
 
Lägg masonit och flytspackla sen så det blir jämnt.
 
Men då kluddar jag ju ned golvet?
Jag kan ju inte köra in masoniten hela vägen in mot gipset. Då blir det ju skevt åt andra hållet. Eller så blir det marginellt och så kan jag spackla i kilen som då bildas mellan gips och masonit, längst ut. :surprised:
 
Du kluddar väl ner masoniten?

För mig är det en "fusklösning" du tänkt göra och inte något en fackman hade gjort. Jag förstår fortfarande inte varför du inte tar bort det gamla fundamentet och sågar bort golvet och får allt i samma nivå? Har du någon gång i framtiden tänkt ta bort din nya eldstadsplan och ta fram det gamla golvet?
 
Bricky skrev:
Du kluddar väl ner masoniten?
Jag förstår fortfarande inte varför du inte tar bort det gamla fundamentet och sågar bort golvet och får allt i samma nivå? Har du någon gång i framtiden tänkt ta bort din nya eldstadsplan och ta fram det gamla golvet?
Jag är inte fackman.
Jag vill inte förstöra golvet just för att man kanske vill ha tillbaka det som det var någon gång och hur kul är det då med en ovalt nedslipad del av golvet, eller en nedkluddad?
 
Ok, någon annan kanske kan ge dig bättre tips än jag. Lycka till.
 
Det var inget fel på tipset. Jag ska prova masonittricket. Men jag börjar inte med att förstöra golvet. Det gör jag sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.