Håller på för fullt och renoverar badrummet. Nu har jag kommit så långt att allt är utrivet och det är dags att dra nya avloppsrör och ledningar. Nu till mina frågor:

1. Räcker det med enkelgips om man har 30cm CC mellan reglarna på väggen?

2. Var skall man lägga under om man skall ha golvvärme (el), räcker det med spåntat virke, dubbelgips och sedan golvvärmen?

3. Hur mycket måste man regla upp om man vill fälla in spotlights i taket, finns det några regler man bör tänka på?

Och till sist, finns det någon bra sida där man kan hitta handfat som man kan fälla in i en egenbyggd bänk?

/Johan
 
1, ja, 45 cm räcker för enkelgips.

2. på reglar cc 60 cm är ett förslag: 22 mm spånskiva, limma 13 mm golvgips med Ardex S-48 http://www.ardex.se/varmegolv/index.htm , värmegolv, spackel, tätskikt, plattor

3. bestäms av armaturerna (spottarna), kolla med din elektriker. oftast räcker det med att regla ner med 95 mm.
 
Tack för tipsen... Hoppas man blir lite klokare, det är mycket som rör sig i huvudet när man aldrig har renoverat ett badrum förut.
 
Hejsan!
När det gäller infällda handfat så hittade jag billiga på

www.sigro.se
 
Ett smidigt sätt att slippa oroa sig för spotlightsbränder är att sätta en 6 mm gips ruta ovanför varje spot i bef tak.
 
Har köpt men inte fått leverans av handfat infällt från Sigro.. kommer någon av denna veckas dagar....

Tipset om Gips över spottarna emottogs med tacksamhet!!!!

Har jag förstått svaret ifrån "Ellenare" :-[ (jag lånar Johans tråd här lite!!) Att byta spåntvirke emot spånskiva??
Mvh Boris
 
Ja, golvspånskiva 22 mm är att föredra, något stummare konstruktion och bättre vidhäftning med lim (typ S 48) eller spackel. Spånskivan är normalt torrare och krymper mindre än råspånt.

Man kan spackla över vämekablarna direkt på spånskivan i mindre rum < 10 m2, utan att använda gips men vi kör oftast med gips under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.