Hej! Hur förfara på bästa sätt med att platsbygga bastu på betonggolv (ej fuktspärrat, betongplatta i källare) som jag tänkte lägga klinker på, eftersom det är det i den övriga delen med bl.a. duschkabin.
Bastun har också ett avlopp (spygatt) Ska golvet luta lite grann mot det om det sitter under den långa laven? Kanske bäst med avlopp under själva bastuaggregatet?
Förstår att det tar tid f vattnet som kryper ned under plattorna av avdunsta och det kanske inte är så bra idé att ha det så, eftersom fukten så småningom kan vandra upp i reglarna. Värmen i bastun kanske inte förmår att få bort funkten. Små klinkerplattor är att föredra?
Ska man ovanpå betongen efter utjämning fuktsäkra eller köpa en godkänd fuktsäker skiva eller "väv" istället för fuktskyddande primer o låta den gå upp som en plastmatta och sedan lägga ssk våtfix och klinkerplattorna på det? med klinkersockel? Är det någon som prövat?
Alternativt golv: en plastmatta ovanpå en 5 cm isolerskiva o 22 mm spånplatta inunder så det bli helt tätt undertill?! Kanske det bästa o våtsäkraste alternativet?
Annars är det yttervägg av betong o byggsten, o innervägg av samma material.
Kommer att ha 2 cm distans fr mineralullen till väggen både till ytterväggarna o innerväggen som avskiljer ett annat rum, där ofta är temperaturen är nere i 10-12 grd ssk vintertid.
Finns det lämpliga distanser f det t.ex. L-segment i galv stål?
Hur förankrar man bastun i klinkergolvet? Använder man en stålkonstruktion, s-k U-profiler som man ställer reglarna på ? Det bör väl också vara tätt mellan vägg och golv utom vid dörren?
Tack f svar och idéer från er som byggt bastu själva eller vet ändå.
/ BAM
 
Redigerat:
Jag gjorde så här.

La klinker på pannrumsgolvet av betong. Ingen fuktspärr, tyvärr lite bakfall mot ett hörn, det skrapas efter varje bad. Ca 2-5 dl vatten kanske. Murade en sten högt stående runt om och ställde väggarna på det kaklade 10 cm upp på stenen. Golvbrunnar kan torka ut och börja lukta. Särskilt om du har den under ett vedeldat aggregat.

Under väggen har jag ett ventilationshål ca 40 X 10 cm med klaff, det är alltid öppet, under dörren har jag 2 luckor 70*10 cm som brukar var öppna.
I vägg har jag ventillucka högt upp.

35ajjfq.jpg

Alltså gör det så enkelt som möjlig, källare har naturlig fuktvandring. Kolla med försäkringsbolaget vad de kräver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.