Hej jag är inne på bygga hus och ja står här och funderar modulhus eller lösvirkehus vet att det finns redan massa trådar men vill ändå köra en egen!

Jag vill bygga 1 1/2 villa på ca 120 m2

Så mina frågor är
Vilket är billigast i längden om man gör mycket själv ?
Vilket lösvirke företag är bäst (Härryda med omnejd)
 
Vad är ett lösvirkesföretag? Köp allt från en bygghandel så blir det billigare. 120m2 i 1 1/2 plan lät ju väldigt litet och trångt om man ska ha trappa mm. Är det inte bättre att köra ett 1-plans? Enklare och billigare att bygga. Lösvirke blir oftast billligare än prefab, i alla fall för mig som prövat bägge delarna.
 
När vi byggde lösvirkeshus så ritade vi huset själva och köpte materialet från en såg. Gjorde sen allt jobb själva (familjen/släkten) med lite el- och vvs-hjälp av kompisar.
Man vet vad som är gjort i hela huset och har full koll på kvaliteten, det var anledningen till att vi gjorde det. Förmodligen billigare än att köpa prefab eftersom man slipper alla lönekostnader och vinster till husföretaget.
 
Jan-Å
Kanske svåra frågor.... Men vi står i valet att börja bygga om ca1,5år. Och har väldigt många frågor just nu :)
Funderar på lösvirkeshus, vi själva är inte så kunniga (villiga att lära dock) men vi inser vår begränsning och kommer anlita snickare till endel, så vi kommer igång. (kan det fortfarande bli billigare än prefab då?
Hur lång tid tog det att bygga för er? Hur många timmar?
Storlek/kostnad?

bumpaberra:
Är enplanshus billigare?
Har hört att plattan är så dyr att det är billigare att bygga två plan. Eller är det bara om man gjuter? Torpargrund?
Precisera är du snäll
 
Vi rev ett 80 m2 1800-talstorp först, sparade timmerstommen och skorstenen. Sen byggde vi dels ett nytt hus på tvären (så huset blev som ett kors) dels byggde vi på det gamla igen inkl nya takstolar/tak.
Började riva 1/8-87 flyttade in midsommarafton -88.
Svärfar byggledare hade byggt 6 st hus förut jobbade heltid på bygget, far hade rustat 2 hus å byggt 2 sommarstugor jobbade halvtid på bygget, jag var rookie på byggahus men händig på gamla bilar jobbade all (ALL) ledig tid. En kompiselektriker drog all el å en murarsvåger gjorde allt möjligt.
Slutresultatet var en 165 m2 en och halvplans villa. Vi byggde ett 64 m2 garage också i lösvirke med egen ritning men det var året före så helt rookie kanske jag inte va :)
Kostnaden då var ca 600 000 men det är ingen relevant kostnad tror jag i och med att vi gjorde 95% av jobbet själva och kunde handla via en släktings sågverk. Vi högg faktiskt lika mycket timmer på svärfars skog som vi sen gjorde av med på huset, böt alltså in timmer mot färdigsågat virke:cool:
Enl mäklaren som sålde huset -94 var byggkostnaden ca hälften av vad det borde ha kostat så i den meningen var det billigt fast då räknar vi ingen timtid på familjen förstås :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.