Avemo skrev:
Det kanske är uppenbart, men tanken bör väl vara endast till toaletten. Om allt avloppsvatten går till tanken fylls den nog ganska fort även om den rymmer 6 kbm.

Jag bor ensam och har 3 kbm tank till toaletten. Den blev full efter ett halvår. Givetvis i februari så jag var tvungen att skotta en bred gång från grinden till tanken. Hemma hos en arbetskamrat frös det i mynningen när den blev full så att det inte gick att tömma före en föga väldoftande manöver med en elektrisk grilltändare. Visst fungerar det, men kanonlösning tycker jag är överord.

Erik
Jo, absolut, tanken bara till toan. Ursäkta min okunnighet, men vem i hela friden vill koppla övrigt avlopp till tanken? DÅ skulle den bli full på nolltid. Är det alltså dessa tankägare som gör hål för att slippa tömma så ofta?

Förstår att det kan bli jobbigt att bo permanent med bara 3 kbm tank. Jag skrev faktiskt "Om det är ett fritidshus så är sluten tank en kanonlösning". Fast det finns ju varningssystem att koppla in så man kan ha lite framförhållning. I alla fall med lite större tank.
 
dengroth skrev:
Ursäkta min okunnighet, men vem i hela friden vill koppla övrigt avlopp till tanken? DÅ skulle den bli full på nolltid. Är det alltså dessa tankägare som gör hål för att slippa tömma så ofta?
I vissa gamla sommarstugeområden är det så små tomter att det inte går att ha både brunn och avlopp på behörigt avstånd från både varandra och huset. När det dessutom börjar bli många permanentboende blir det mycket avloppsvatten på liten yta. Då händer det att kommunen inte tillåter annat än sista alternativet sluten tank även för BDT-vatten. Det finns några sådana områden nära Södertälje och de ligger högt på listan över områden som skall få kommunalt avlopp.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.