Hej, jag har lite funderingar, har inte tapetserat speciellt många gånger och nu ska jag till att göra det i en hall som är ungefär 11 meter tapet circus.

Håller på med grundarbetet just nu och drar bort dom gamla tapeterna, på vissa ställen sitter det löst ända in till betongen, min fråga är nu, kan man tapetsera i betongen eller måste man spackla hela den ytan för att tapeten ska fästa?
Sen tänkte jag höra om man ska slipa med sandpapper på den gamla tapeten som är kvar? löjliga frågor men ändå skönt å få svar på:):blushing:

MvH Linus
 
Är betongen slät så går det bra om du har en kraftig tapet typ Borosan byggtapet.Har du mycket släpljus i hallen ser man ojämnheter lättare. Du behöver inte slipa på tapeterna om det är vanliga hyfsat släta tapeter. Är den nya tapeten ljus,kan det vara ide´att grundmåla med en vit matt färg för att inte färgskifftningarna mellan betong och spackel skall "lysa" igenom.
 
Redigerat:
vissa tapeter är spaltbara, dvs att tapeten är uppbyggd i två skit, framsida och baksida. detta gör att man kan dra bort framsidan (som oftast är strukturerad) och få en slät baksida. denna baksidan är dock lite luddig och behöver slipas lätt.

fyi så finns det två varianter av borosan, en i non-woven kvalité och en i papper. den förstnämnda är kraftig, den andra är tunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.