Har kikat på väldigt många husleverantörer nu och blir mer och mer förvirrad..:x
Alla har ju sina nack och fördelar som man ska väga emot och samtidigt påverkar
ju naturligtvis den ekonomiska biten otroligt mkt med.
Det som i nuläget dock känns mest aktuellet är:
Smålandsvillan, LB-Hus, Eksjöhus, Fiskarheden..
Finns det någon fler därute som suttit och vägt mellan dessa och som har bestämt sig? Isåfall på vilka grunder? Fiskarheden kändes som ett bra och billigare alternativ men efter att ha räknat på det ( dock högt räknat) så verkar det
som att slutsumman landar på samma som många som andra leverantörer som leverar nyckelfärdigt..
Vi har också väldigt lite tid och måste därför hyra in hantverkare till det mesta..
 
Mest för pengarna får man av LB Hus Villa Classic.
 
Tack för ditt svar Kamilenski!

Har du använt dig utav LB-Hus?
 
Jag valde också mellan framförallt Eksjö och LB-hus men även en del andra. Valet föll på LB-hus framförallt utav den enkla anledningen att de verkade mest intresserade av att sälja ett hus. Man fick snabba raka svar på alla frågor och under hela processen har det fortsatt så. Det hela gäller givetvis att ha turen att hitta en bra säljare vilket jag har gjort.

Spaden sattes i marken idag och hittills har allt varit en ren fröjd. Minsta lilla sak vi velat göra/ändra har de fixat, även på Classichusen som påstås vara mer begränsade. Men som vanligt är det bara en prisfråga, du får göra precis vad du vill med ett Classichus bara du betalar för det. Vi lär t.ex. vara de första i Sverige som får ett Classic levererat med totalhöjd (240cm) på köksskåpen, enligt säljaren iallafall som inte ens visste om att det gick att beställa.

Där inte de tillval som finns till classicserien har varit tillräckligt har det inte varit några problem att välja från Optimalserien (deras dyrare husserie) istället. Eller så har man fått i mitt tycke bra betalt för att välja bort saker och ting.

Arbetsledaren för markarbeten har varit flera gånger på tomten och mätt för att kunna ge så bra kostnadskalkyler som möjligt. Om de håller återstår att se. Hoppas jag är lika nöjd om 7 månader när jag flyttar in....
 
husnyfiken skrev:
Tack för ditt svar Kamilenski!

Har du använt dig utav LB-Hus?
Byggde ett LB för 12 år sen. Nu ska vi bygga ett nytt och jämförde mellan olika leverantörer. Och just LB Classic ger mest för pengarna. Golvvärme, kaklade badrum mm
 
Vi bygger med LB-hus och är i stort sett nöjda. Känns som ett gediget hus. De har ju sin P-märkning. Vi har slutbesiktning 1 juli. Oavsett byggföretag så ska man vara beredd på att engagera sig mycket i husbygget, kolla ritningar osv. Bygget kan följas på www.salstatosee.blogspot.com
 
Hej!
Vi har byggt Fiskarheden (Lärkan 165m2 förlängd med 3,2m), inbyggnadskök Ballingslöv med Siemens vitvaror. Vi gav 580k för paketet (2 år sedan). Vi tog hjälp av snickare med platta, stolpning, ytterpanel, fönster och dörrar, tak förutom betongpannorna, Resten förutom el, rörmokeri och plattsättning har vi gjort själva. Snickarna var väldigt nöjda med kvaliten på huset. Rejäl stomme. De bygger ofta lösvirkes och de skulle nog ha svårt att matcha det priset som vi gav.
Försäljaren var/är kanonbra. Vi har fortfarande väldigt bra kontakt. Det är bara att ringa så får vi hjälp. Under de här två åren har han ringt ett antal gånger bara för att kolla att allt funkar bra, om det är nånting vi funderar på. Han har tom hälsat på (vi bor i Östersund) när han har varit hos andra kunder häromkring.
Fiskarheden har vi inte haft några problem med. Jag var en gång säker på att vi inte hade fått all foder till fönstren (vilket det visade sig sen att vi hade fått) :S. De var lite frågande till en början iom att det var förbockat att det var skickat. Men de skickade upp nya. Sen fattades det nån bräda men då var det bara att åka på lokala "bräderiet" och köpa några meter plus lite grundfärg (vi hade beställt huset grundfärgat). Fiskarheden betalade utan problem.
Bara positivt alltså av Fiskarheden och försäljaren.
 
Det känns som om de olika leverantörerna som ni tar upp har olika fördelar och nackdelar, och vad som är bäst för er del beror i slutänden på vad som ni prioriterar. (Grymt tråkigt svar men jag tycker det skiljer så mycket i koncept mellan de olika tillverkarna ni jämför)

Som ni skriver så kanske fiskarhedenvillan inte är så mycket billigare än andra men den fördel vi såg med fiskarhedenvillan när vi kollade på hus var att man i princip kunde ändra på allt och få sitt eget hus med sin egen planlösning vilket kanske inte är lika lätt med exempelvis smålandsvillan. (Vi valde inte fiskarhedenvillan eftersom vi hade en tomt som var bunden till en annan tillverkare)

Vill man ha sitt helt egenritade hus så kanske fiskarhedenvillan är det bästa alternativet. Hittar man en färdig planlösning hos smålandsvillan som man är nöjd med och tycker standarden är OK så är det troligen det mest ekonomiska alternativet. En väldigt avgörande faktor kan många gånger vara avtalsformen och det skiljer säkert mellan de olika alternativen.

För att göra ett vettigt och rätt val som passar er så gå ingenom vilka faktorer som ni tycker är viktiga och gå sedan igenom de olika tillverkarna utifrån det. Sen är det förutom avtalsformen väldigt viktigt vilken säljare ni känner ett förtroende för och vilka hantverkare som kommer att bygga huset så bra referenser är troligen helt avgörande om ni kommer att bli nöjda i slutändan.
 
Även BOROHUS kan bygga enl egen ritning!
Till ganska så humana priser.
 
Det är ganska varierande husföretag du kollar på. När vi skulle bygga så kollade vi runt en del, men såg snabbt att Eksjöhus ligger rätt mycket högre i pris än tex Smålandsvillan. Fiskarheden har massor av fina hus, men jag tyckte inte att lösvirke lockade. Tidsmässigt och sen ville jag veta mer exakt hur mkt slutsumman skulle hamna på vilket jag tycker var svårt att uppskatta med lösvirke. LB-hus classic har fått mycket fina betyg här på forumet, men har väl höjt sina priser en del nu på sistone. SMålandsvillan är en stor tillverkare som vi till sist fastnade för. Priset var givetvis en stor del i det hela.
Många tipsar även om Björklidenhus, som verkar ha prisvärda hus med platta på mark och totalentrepenad. Allt till ett vettigt pris. Jag har dock inga egna erfarenheter av dom.
 
Danne12345 skrev:
Det är ganska varierande husföretag du kollar på. När vi skulle bygga så kollade vi runt en del, men såg snabbt att Eksjöhus ligger rätt mycket högre i pris än tex Smålandsvillan. Fiskarheden har massor av fina hus, men jag tyckte inte att lösvirke lockade. Tidsmässigt och sen ville jag veta mer exakt hur mkt slutsumman skulle hamna på vilket jag tycker var svårt att uppskatta med lösvirke. LB-hus classic har fått mycket fina betyg här på forumet, men har väl höjt sina priser en del nu på sistone. SMålandsvillan är en stor tillverkare som vi till sist fastnade för. Priset var givetvis en stor del i det hela.
Många tipsar även om Björklidenhus, som verkar ha prisvärda hus med platta på mark och totalentrepenad. Allt till ett vettigt pris. Jag har dock inga egna erfarenheter av dom.
LB-hus har höjt priset mest för att det i princip inte är nån skillnad längre mellan Classic och Optimal. Du kan ändra vad du vill och standarden är den samma eller kan bli densamma för ytterliga några 10 000-tals kronor
 
kamilenski skrev:
Även BOROHUS kan bygga enl egen ritning!
Till ganska så humana priser.
Vi byggde ett Borohus utifrån vår egen ritning och det var inga större problem. (Sen var de en hel del problem under bygget men det handlade om säljaren och hans bolag som var totalentreprenör för bygget och inte om Borohus centralt) Det kan nog de flesta tillverkare erbjuda men kostnaden för ändringar kan säkert skilja vilket är en viktig detalj att hålla koll på.

Det som kan vara värt att tänka på är att det kan vara skillnad på att utgå från en helt egen ritning jämfört med att modifiera ett befintligt hus som tillverkaren har. I Borohus fall så blev det billigare att utgå från ett "standardhus" och modifiera det så att det i princip stämde överens med vårt egenritade hus än att ta offerten på exakt den ritning vi hade som förslag. En annan fördel var då att vi kunde få exakta prisuppgifter på alla förändringar som vi gjorde mot utgångshuset istället för att bara få en prislapp på hela huset vilket gjorde att vi fick kontroll på vad alla tillval och modifieringar verkligen kostade.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Vi byggde ett Borohus utifrån vår egen ritning och det var inga större problem. (Sen var de en hel del problem under bygget men det handlade om säljaren och hans bolag som var totalentreprenör för bygget och inte om Borohus centralt) Det kan nog de flesta tillverkare erbjuda men kostnaden för ändringar kan säkert skilja vilket är en viktig detalj att hålla koll på.

Det som kan vara värt att tänka på är att det kan vara skillnad på att utgå från en helt egen ritning jämfört med att modifiera ett befintligt hus som tillverkaren har. I Borohus fall så blev det billigare att utgå från ett "standardhus" och modifiera det så att det i princip stämde överens med vårt egenritade hus än att ta offerten på exakt den ritning vi hade som förslag. En annan fördel var då att vi kunde få exakta prisuppgifter på alla förändringar som vi gjorde mot utgångshuset istället för att bara få en prislapp på hela huset vilket gjorde att vi fick kontroll på vad alla tillval och modifieringar verkligen kostade.
Men idag. Är Ni nöjda med resultatet?
 
kamilenski skrev:
Men idag. Är Ni nöjda med resultatet?
Både ja och nej.

Vi är i stort sett nöjda med Borohus Centralt och den husleverans vi fått och de kontakter vi haft med dem innan och under bygget. Vi är däremot inte nöjda med Borohus säljare i Dalarna som även via sitt företag var "totalentreprenör" för vårt bygge. Det har varit problem och strulat i snart 3 år både under och efter att bygget var klart och det finns fortfarande kvar saker som ska åtgärdas. Bland annat de flesta anmärkningarna från tvåårsbesiktningen som genomfördes förra året i november och skulle varit åtgärdade senast sista januari.q(;^;)p

Annars håller jag med Kamilenski att Borohus verkar ha humana priser och stor valfrihet så undviker man bara att bygga ett Borohus i dalarna så kan jag nog rekommendera Borohus.d^_^b
 
Jag vurmar för Mjöbäcksvillan, inga problem, snabba svar och en totalentrepenad som var toppentoppen. Ändringar kostar inget x-tra om man inte ökar antal kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.