Hej alla,

Jag och min Far sitter i samma sits på olika ställen i landet, jag i stockholm han utanför sundsvall.

Vårat problem är att vi inte har någon riktig koll på vilket värmesystem man skall välja, jag har läst och läst och läst lite till. Vi har snackat med energirådgivaren och installatörer.

Just nu är det inte installationspriset som bestämmer utan mer totalpriset på många års tid. Samt husets välmående.

Energirådgivaren totaldissade allt vad värmepumpar heter för oss båda första gången vi pratade med dem, när jag pratade med han andra gången var det mycket mer velande??? Det han ville vi skulle ha var pellets + sol. medans en installatör dissar pellets + sol och promotar luftvatten pump till min far som bor utanför sundsvall.

Mitt hus är en villa på 90 boyta + 90 källare (delar skall bli boyta allt uppvärmt) kvm, med självdrag. från september till nu har det gått åt ca 2.4kubik olja, och den skall enligt energideklarationen dra 3kubik / år. Huset ligger på en berggrund.

Min fars hus är 2 plan a 70kvm och källare 70kvm, självdrag. ligger ej nära berg, och skulle enligt ngn installatör dra ca 6.5ton pellets / år.


Så vad är min fråga, tja jag vill nog mest veta lite hur man skall tänka, vem som kan ha rätt?!
Priset för installation för båda är ju nästan samma, är riskerna för husen stora då självdraget påverkas?

All info och alla ideer är välkomna.

Tackar

/Erik
 
H
Har inte din far möjlighet att lägga jordvärme på tomten. Genom att du får Rot bidrag för berg- eller jordvärme så är luft-vattenpumparna idag mer eller mindre ute ur leken. Luft-vatten i Sundsvall skulle jag inte ens tänka på. Så fort det blir riktig vinterkyla då värmen behövs mest stänger pumpen av sig och kör allting på elpatron. Solvärme sätter man in av miljöskäl men lönsamt är det inte. Bättre lägga pengarna på något som lönar sig. Du skriver att installationskostnaden är densamma. Har du redan oljepanna kan du köpa en begagnad pelletsbrännare och montera själv med hjälp av lite goda råd. Kostnad idag ca. 6000. Vilken framledningstemperatur du behöver avgör om du måste bygga om värmesystemet. Ska en värmepump bli som mest effektiv ska framledningstemperaturen helst inte ligga över 45 grader. Ventilationsystem måste man väl komplettera med om man stänger av värmepannan. Att värma upp och inreda en tidigare kall källare kräver att grunden dräneras, fuktskyddsmatta monteras på utsidan och utanpå detta en isolering. Annars kommer fuktskadorna. Men allt detta jobb kanske redan är gjort. Glöm inte räkna med räntan på de pengar du kanske får låna för att skaffa värmesystemet. Totalpriset på många år kan du inte veta någonting om då den svenska elförsörjningen ligger i utländska kraftbolags händer. Troligen kommer bolagen att plocka ut ett högre elpris här för att ge den tyska industrin lite billigare el.
 
Hej

Tack för svaret,

Tyvärr kan min far inte ha bergvärme/jord eller vatten. Så de har bara luft att välja på när det gäller värmepump.

Vi har tyvärr ingen koll på framledningstemperaturen :(, men den kan man väl fixa till genom energisparande åtgärder?

Vi håller precis på att ta in offerter på dränering för huset i sthlm och det i norrland står i väldigt sandig jord så allt rinner snabbt ned :)

Källarna har sedan tidigare element i sig.

När det gäller samma pris så är det bara vad jag har hört, har själv inte fått någon offert än på något av systemen, väntar dock på lite pellets offerter.

Dock så är det dags att byta system i vilket fall, för olja känns som om det är utdömt och pannan duger inte till något annat, om ens olja. Medans föräldrarnas är trasig :/.

När jag mena totalpris så var det mest ett ungefärligt totalpris på samma tidsperiod med gällande kWh priser, är ju helt klart som du säger omöjligt att sia om...


Det som konfunderar mig mest är nog hur energirådgivaren kan döma ut värmepump så till förmån för pellets. Och därav vill ja ha så mycket input av alla användare här som möjligt, så jag kan bygga mig en så bra bild som möjligt.

/Erik
 
Det kommer sig säkert av att med pellets kan han få samma temperaturer på radiatorsystemet som idag utan att elkostnaden stiger om det skulle bli en liknande vinter som i år och det belastar inte elsystemet som annars behöver säkras upp till en merkostnad på 1500-2000:-/år.En luft/vatten i Sundsvall låter som Holmertz menar att huset kommer att värmas av dyrel en del av vintern.Se då iallafall att det finns ett alternativ utav braskamin el likn. när köldknäpparna slår till. Om kostnaderna mellan ny pelletspanna och en "riktig" luftvärmepump skulle hamna på samma prislapp låter det som nån försöker styra er åt ett visst håll. T.ex en Thermia Atria kommer säkert upp i 80 - 100´ och en pelletspanna t.ex Ulma med installation 65´. Handlar det om en "leksakspump" är säkert priserna mer likvärdiga. Att elda med pellets innebär visserligen ett visst mått av intresse och arbetsinsats men å andra sidan lägger de flesta ner 10 ggr så mycket tid på att påta i trädgården varje år utan att knota . En översyn av vindsisoleringen är inte fel oavsett vilket värmesystem man väljer. Har själv haft solvärme i 26 år och detta kostade allt inkl. 13 800:- Med 4 nu halvvuxna barn med perioder av extrem renlighetsiver har detta "tjänat in sig" mångfaldigt och dessutom medverkat till att det övriga värmesystemet fått förbättrad drift.
 
Hej,

Själv har jag redan uppsäkrat 20A, då de som ägde huset innan körde mest på EL i kombipannan. Jo det lär ju hamna på EL då det e som kallast men tror min far har räknat med att stoppa in en kamin endå. Ok, så det skiljer såpass endå? För det var pellets installatören som sa till farsan att priset var samma, de som var hos honom senast var en Nibe installatör så vio får se nu i dagarna vad han får där :)

Taket har jag som sagt fixat och han kommer fixa det. Riktigt synd att jag inte kollat upp framledningstemperaturerna. men borde inte vara så höga för jag såg att pannan gått i 60°C och jag har aldrig sett shunten på max.

Det där med Arbete med pellets är ju inte bara en fråga om jobb för ena parten, farsan börjar bli till åren och då hamnar jobbet på morsan kanske. Vilket jag inte vet om det e optimalt. Samma gäller ju mig, ja inte åldern då ;), men skall sambon ta hela ansvaret för pelletsen när jag inte är hemma (jobb resor, semester, etc) bulkförråd är det nämligen inte tal om då plats inte finns hemma hos mig.

Dock ser jag mycket fördelar med Pellets med, varm skorsten, billigare inköp, kombinera med solvärme, etc.

Ja inte är det en lätt nöt att knäcka inte.

Oj vad billig solanläggning!!! nu är ju priserna 40kkr++

/Erik
 
vi velade också men det blev luft/vatten värmepump, det sköter sig själv,
 
Men Mölndal har väl aldrig vinter.

Protte
 
H
Synd att du inte har kontrollerat framledningstemperaturen. Det finns tabeller på rinkabyror.se där man kan utläsa vad olika elementtyper ger för effekt. Kombinernar man dessa uppgifter med husets isoleringsgrad så kan det vara en vägledning. Helt ny modern pelletsanläggning kostar lite väl mycket för att vara aktuell men just nu är det många som säljer pelletspannor som är några år gamla bara till bra pris. Fastigheter säljs till folk som installerar fjärrvärme eller bergvärme och då säljs pelletspannan ofta billigt. Har man tid att göra det mesta av installationsjobbet själv så kan det löna sig bra. Varför inte en luft-vattenpump kombinerat med en begagnad pelletsbrännare för 5000 monterad i den gamla pannan som gardering för nästa vinters elchock. Brännaren går ju att sälja igen så det är knappast pengar kastade i sjön. Fungerar det med oljebrännare så fungerar det i 95% av fallen också med pelletsbrännare. Finns många som eldar i pannor som är över 40 år gamla.
 
jo i år blev det vinter för första gången på länge
 
Hej,

Jo jag är lite arg på mig själv att jag inte kollade det :(
Tack för tipset om rinkabyror.se.

Jo jag tycker med att helt ny anläggning verkar dyrt, skall ta och kolla in begagnat marknaden.

Min gamla panna e ganska kass så vet inte om en kombination är värt priset, dessutom så är den ganska stor. så vill ju helst bli av med den när jag gör om.

Mölndal e nog lite varmare än sundsvall endå ;) Min far skulle räkna ihop alla dagar han har haft under -15 grader :)

Vad allt skall vara svårt, jag får nog ta och ta reda på vad en värmepump skulel kosta lite mer exakt här i sthlm. Tänk om man vore gjord av pengar :)

Jag såg att Euronom har en lösning för bergvärme där man dockar in den i en tank som man sedan kan koppla på sol, pellets etc, på. Är detta ett vettigt system tror ni?
 
Har du en tank som hjärtat i värmesystemet behöver funktionen inte köpas av varken Nibe eller Euronom eller whatever. Principen har används sedan 80-talet men hade ingen dokumentation som paketlösning för de mindre bevandrade installatörerna.Även om du köper en begagnatpanna så kostar installationen 15´( i stockholm säkert betydligt mer)
 
Ah, synd jag inte har en tank då, men låter som att jag måste fundera en del över om jag skall skafaf typ Dalatanken, för att antingen koppla bergvärme på eller pellets, så att jag e mer framtidsäkrad :)

Eller låter det helknasigt?
 
H
Ska du bara ha värmepump så är det oekonomiskt med tank. Flytande kondensering direkt in i värmemesystemet ger högre COP värde än att fast kondensering till en tank. Nibe gör bästa luft-vattenpumparna för flytande kondensering. Att plocka på alla möjliga dyra värmeslag till en tank låter bra i drömmen men i verkligheten ger inte dubbel eller tredubbel kostnad för värmesystemen motsvarande sänkning av värmekostnaden och det var ju det som var meningen från början. Solvärme lönar sig kanske om 20 år med nuvarande priser. Dubbla elpriser kan ju snabbt ändra på förhållandet.
 
H
Ska du bara ha värmepump så är det oekonomiskt med tank. Flytande kondensering direkt in i värmemesystemet ger högre COP värde än att fast kondensering till en tank. Nibe gör bästa luft-vattenpumparna för flytande kondensering. Att plocka på alla möjliga dyra värmeslag till en tank låter bra i drömmen men i verkligheten ger inte dubbel eller tredubbel kostnad för värmesystemen motsvarande sänkning av värmekostnaden och det var ju det som var meningen från början. Solvärme lönar sig kanske om 20 år med nuvarande priser. Dubbla elpriser kan ju snabbt ändra på förhållandet. Problemet är att både solvärme och luft-vatten ger minst värme när värmen mest behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.