Jag har i en offert fått pris på 200 timmar för murning av 2 gavelspetsar (10 kvm st) + 1.5 långsida ca 0,5*15 meter (7.5 kvm)
Dvs ca 27.5 kvm murning.
Jag tycker 200 timmar låter som rätt mycket tid för detta. Någon som har input på detta?
 
nej men för guds skull, ta in åtskilliga offerter och stirra dig inte blind på en offert.........är den dyr så skit i den och gå på en annan
 
Högst halva den tiden även inräknat ställningsbygge, rivning m.m.
 
Saken är den att offerten för övrigt ligger bra till (har tagit in flera andra) och att entreprenören känns väldigt seriös + att han bor 300 meter ifrån mig. Vilket gör att det känns som ett tryggt alternativ..
Men som sagt, just posten för murningen sticker ut..
 
Om allt annat känns bra med den entreprenören så ta upp denna post med honom. Fråga hur han har tänkt, det är alltid bra att be dom förklara. Om han själv känner att han tagit i kanske han genast justerar detta.

/Patrik
 
Ingen av de som svarar här, vet hur det ser ut på arbetsplatsen, ingen vet vad som ingår/överenskommet. Skall Roosen resa och riva ställning? Skall Roosen fixa tegel, grus, blanda bruk, bära upp på ställning o s v, då kan jag också tycka att 200 timmar är i överkant, men inte annars.
 
Blecktrumman skrev:
nej men för guds skull, ta in åtskilliga offerter och stirra dig inte blind på en offert.........är den dyr så skit i den och gå på en annan
Hur kan Du tro det finns tid hos en egenföretagare att sitta och besvara en strid ström av anbudsförfrågningar från personer som inte har en hum om tid och kostnader.
 
I Polen så räknar man två gubbar, 10 timmar per dag, och 3 kvm per dag inklusive allt och det ger ungefär 180 timmar så 200 är inte för mycket då polacker håller högre arbetstempo.

Edit: Förutsätter att det är murning av tegel som diskuteras?
 
Redigerat:
Polskt skrev:
polacker håller högre arbetstempo.
Kanske i polen. Men här i Sverige så jobbar de flesta så sakta det bara går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.