Nybygge av hus pågår. Tvättstugan kommer ha en vägg som är 240cm lång där tvät tvättmaskiner, en torktumlare och ett 60cm brett skåp med ho ryms. Normal bänkhöjd. Jag skulle gärna vilja dölja tvättmaskiner och torktumlare med samma typ av lucka som kommer sitta på skåpet med tvätt-hon. Är det någon som kan komma på något smart sätt att göra det? Om man tänker sig vanliga köksluckor - skulle man kunna sätta dem i någon sorts skenor så att de kan skjutas fram och tillbaka framför maskinerna?

Man kan förstås bygga in maskinerna helt och hållet (jag menar ha integrerade maskiner som man ofta har med diskmaskiner) men det verkar onödigt omständigt och dessutom tar det plats.

Ser framför mig en tvättstuga där maskinerna inte behöver synas :)
 
Vi bygger också nytt och tvättstugan är integrerad med groventrén så jag jagar också idéer för att tvättstugan ska vara ett fungerande rum och se trevligt ut. Har inte tänkt att gömma maskinerna och har inte sett någon lösning på detta heller. Men jag tror att om rummet i övrigt är ordnat med luckor och förvaring på ett snyggt sätt så "stör" man sig inte på maskinerna så mycket.
 
  • vita.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rostfria.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser väldigt prydligt ut :) Men jag kommer ha tre maskiner på rad och sedan ett skåp. Plus en del väggskåp. Mer skåp blir dt inte. Så jag vill gärna dölja maskinerna ändå...
 
Någon som har tips om detta? Skulle så gärna vilja kunna dölja maskinerna. Ett sätt är väl att köpa vanliga skjutdörrar, typ Elfa/Lumi, men det känns som det kan bli väldigt dyrt. Kan det finnas något sätt att montera luckor från t ex Ikea på skjutdörrsbeslag på något sätt?
 
om du har möjlighet att göra en skåpstomme mellan maskinerna så skulle du ju kunna fästa beslag på dessa, det blir ju lite bredare i sidled men det kanske är ok? tänker att man gör sidostycken i mdf och fäster med vinkeljärn i bänkskiva och vägg/golv. Kräver extra djup bänkskiva så att du kan flytta ut skåpstommarna något, maskinerna är ju ofta lite djupare.

det går annars att montera skjutdörrbeslag på vilka skivor som helst, har inte så bra koll på märken, men det finns ett par trådar om det är jag rätt säker på.
 
IKEA har ett skjutdörrssystem till sina köksluckor och ett annat till bokhylleserien Bestå.
Vet dock ej om dessa går att fästa i bänkskiva.
 
Miele har tvätt och tork för integrering. Luckan till köper du hos snickeriet som gjort dina övriga skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.