Hur mycket tål boardskivor utan takpannor på? Vår bygge har nu stått utan takpannor i 2 månader med bara boardskivor. Det har inte regnat så mycket men några dagar med regn har det varit. Bör vi vara oroliga eller det är ingen fara, någon som vet vad boardskivorna tål? Det har inte regnat in men är mer orolig för att skivorna tar stryck av väder och vind och inte har samma funktion längre när väl pannorna kommer på.
 
B
takboard?(hårdträfiber skiva)
vad för board?
 
Vet tyvärr inte vad det är för typ men det är träskivor.
Det är LB-hus som är lev. om det hjälper.
 
Om det är riktig takboard/oljehärdad, så klarar den sig bra länge även i ganska kraftigt regn. Om den inte är oljeimpregnerad så klarar den sig typ inte alls. men det torde ju vara riktig takboard.
Kika på märkningen om det finns någon, och kolla sen med fabrikanten vad de säger.
 
Vad menar du med att den klarar sig inte alls om den inte är oljeimpregnerad? Vad händer då med den?
 
Den suger åt sig vatten, bli "bubblig", och kan i värsta fall smula sönder om man går på den. Men det är nästan garanterat riktig takboard du har på taket, kan inte tänka mig att de skulle använda vanlig masonit.
 
Är takboard verkligen oljehärdad? Fick en känsla av att den inte är det?

Hursom så var rekommendationerna jag fick då jag precis byggde till en våning att INTE lämna det utan tegel/betong under längre tid (och ja jag har riktig takboard och inte masonit).

Det håller för vatten, men i långa loppet så är det inte bra.
 
Varför har inte takpannorna kommit på? Normalt ska det ju vara gjort inom något dygn från stomresning...
 
Dom var slut hos leverantören så dom har fått tillverkat nya men dom har kommit nu så nu får vi bara hoppas snickarna sätter fart och får upp dom på taket.
 
Vi var också utan takpannor i några veckor och vi bygger också med LB-hus.
Enligt vår kontakt på LB-hus så är det ingen fara för boarden, men det känns ju onekligen mycket bättre när pannar nu är på. Vår board så ut som ny när de lade på pannorna, så bra man nu kunde se från marken.

Be din kontakt att du får komma upp och titta om du är orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.